Hoe kan het komen dat je jaren later ptss kan krijgen?

Hoe kan je het komen dat je jaren of maanden of misschien hei weken later ptss kan krijgen na een traumatische gebeurtenis en niet gelijk na 1 of 2 dagen. Komt het omdat je eerst nog in shock bent? Of dan nog de tijd hebt om behandeld te worden van de gebeurtenis zonder ptss? Of overeind wordt gehouden door je baan/dierbaren/school wat later misschien wegvalt en je daarom "opeens" ptss ontwikkeld Of hoe zit dat?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Psyche
4.1K

Het beste antwoord

Je kunt niet jaren later opeens PTTS krijgen, je kunt wel veel later de symptomen van PTSS gaan vertonen.

Posttraumatische Stress Stoornis (PTSS) is de verzamelnaam voor een groep klachten die kunnen ontstaan na het meemaken van een schokkende, traumatische gebeurtenis.
Dat kan een eenmalige gebeurtenis zijn, een herhaling of een opeenstapeling van gebeurtenissen, lang geleden of recent. Niet iedereen die iets schokkends meemaakt, krijgt te maken met een PTSS.
Wanneer je een PTSS hebt, heb je het trauma niet verwerkt. Je houdt klachten of krijgt jaren later ineens klachten. Bij ongeveer 20% van de mensen met een trauma is dit het geval.
Bij deze mensen is het trauma waarschijnlijk zo heftig en de omstandigheden zo onveilig dat er op het moment zelf geen mogelijkheid is het trauma te voelen en te verwerken. Jaren later komen de gevoelens van pijn, angst en stress boven, waardoor dan pas duidelijk wordt dat er sprake van PTSS is.
SimonV
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Een veel voorkomende oorzaak van PTTS of PTSS is het als jong kind ondergaan van mishandeling en seksueel misbruik binnen het gezin. Na veel jaren als volwassene onder behandeling van een goede psycholoog ga je het niet vergeten (dat blijft je bij tot je dood), maar leer je het te accepteren en kan je het "een plaatsje geven".
Echter, als jij als gekwetste in je omgeving dingen ziet gebeuren met kinderen (onbekende volwassenen die akelig slijmerig met kinderen omgaan, die ze proberen aan te halen of te knuffelen terwijl je ziet dat ze elkaar niet kennen), dan komt ineens je hele jeugd weer boven en sla je volkomen op slot. Ja, dan heb je last (ondanks de goede psychologie) van het PTSS.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Oh ja, PLUS