Zijn dit gewoontes of juist karakter eigenschappen ??

Probeer mezelf nu dagelijks te ontwikkelen op zwakke punten . Wil nu ook luiheid , onzekerheid , weinig motivatie en doorzettingsvermogen gaan proberen te verbeteren en natuurlijk positieve kijk op dingen ( incl omgang met stress ) nou is mijn vraagje zijn dit allemaal gewoontes die zijn aangeleerd en ook weer kunnen worden afgeleerd ? 21 dagen bv of zijn dit gewoon karakter eigenschappen die bepalen welke persoon je bent en dus niet trainbaar ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
4.2K

Het beste antwoord

Ten eerste knap dat je uit jezelf je zwakke punten wil gaan verbeteren! Dat je al inziet dat dit je zwakke punten zijn is al veel waard. Want alleen dan kan er ook wat veranderd worden.

Onzekerheid is een karaktereigenschap of aangeleerd.
Luiheid is aangeleerd.
Doorzettingsvermogen is aangeleerd.
Motivatie is aangeleerd, maar kan ook karaktereigenschap zijn.

Waarschijnlijk heb je aanleg voor die factoren en heb je deze makkelijk jezelf toegekent. Onbewust natuurlijk.

Instrumentaliteitstheorie van Vroom heeft drie aannamen;
1. Gedrag wordt bepaald door een combinatie van krachten zowel gelegen in het individu als in de omgeving
2. Mensen nemen bewust besluiten aangaande hun eigen gedrag
3. Mensen kiezen uit verschillende soorten gedrag op grond van de verwachting dat een specifiek soort gedrag tot het gewenste resultaat zal leiden

Factoren als persoonlijkheid, kennis, vaardigheden, ervaring en de verwachtingen over de eigen capaciteiten spelen ook erg mee.

Deze 'eigenschappen' zijn zeker trainbaar.
Zolang jij deze wil veranderen en je daar helemaal voor inzet komt dat goed.

Belangrijk is om een verlangen te hebben, wat je verwacht ermee te bereiken en het resultaat.

Hierbij speelt je omgeving ook een grote rol. Laat je niet beïnvloeden afleiden van je doel. Maar ga ervoor.
Succes ermee!
Als je er nog meer vragen over hebt mag je me een privébericht sturen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dit zijn zaken die je kan ontwikkelen Wat goed dat je aan jezelf wilt werken het is nooit te laat Nog een tip:doe niet alles tegelijk maar pak het 1 voor 1 aan Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mens is altijd veranderbaar mits hijzelf wil veranderen. Dus als jij bepaalde eigenschappen van jezelf niet prettig vindt, dan is bewustwording de eerste stap. Van daaruit kun je leren anders omgaan met die eigenschappen.

Of het karaktereigenschappen of aangeleerde eigenschappen is, dat maakt niet zoveel uit. Je kunt altijd veranderen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Luiheid, onzekerheid en doorzettingsvermogen horen bij je karakter. Weinig motivatie voor iets kunnen opbrengen, hangt meer samen met datgene wat je moet doen dan met je karakter. Je kan bijvoorbeeld weinig zin hebben om een opdracht voor school of werk te doen: in dat geval is het een kwestie van doorzettingsvermogen om die opdracht wél te volbrengen. Als je van nature weinig doorzettingsvermogen hebt, wordt het lastig. Ben je een doorzetter, dan lukt het wel.

Luiheid is niet per definitie een slechte eigenschap. Er is wel enige slimheid of intelligentie voor nodig om lui te kunnen zijn. Bijvoorbeeld: als jij je tijd heel slim weet in te delen, ben je sneller klaar met de dingen die gedaan moeten worden en heb je meer tijd over om lui te kunnen zijn.

Onzekerheid is iets wat je wel kunt afleren, maar bedenk: ieder mens is wel ergens onzeker over. Het is niet erg of slecht om onzeker te zijn, tenzij die onzekerheid je echt ernstig hindert in de dagelijkse omgang met mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie doorzettingsvermogen en onzekerheid als karaktereigenschappen en luiheid en motivatie als een gewoonte, maar ze kunnen allemaal worden aan en/of afgeleerd (wat je maar wilt). Alles is trainbaar maar 3 weken is wel erg kort, zo snel gaat dat niet. Wel mijn complimenten als iemand uit zichzelf zn slechtere kanten wil verbeteren. Succes ermee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben van mening dat je nog altijd kunt veranderen in je doen en laten en karaktereigenschappen. Het is idd een kwestie van trainen. Continue jezelf corrigeren. Mocht je het niet doorhebben kun je ook je dagbestedingen opschrijven, bijv om de 3uur opschriven wat je hebt gedaan en wat je hieraan kunt verbeteren. En wat je er bij voelt. Het maakt je bewuster. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Enorm veel gedrag is aangeleerd. Afhankelijk van de situatie waarin je bent opgegroeid en in wat voor omgeving, is de balans tussen aanleren of erfelijke eigenschappen enorm variërend en moeilijk vast te stellen.

Of iets een karaktereigenschap is of niet is dus ook bijna niet vast te stellen. In elk geval zijn op twee na alle angsten ergens aangeleerd. Overdreven onzekerheid is een angst en misschien is luiheid ook wel een angst om te veranderen. De enige twee natuurlijke angsten zijn de angsten voor vallen of plotselinge harde geluiden.

Ik zie in karaktereigenschappen dingen als perfectionisme of een analytische instelling. Karaktereigenschappen hebben net als aangeleerd gedrag allemaal een positieve zijde en een schaduwzijde. Het is de uitdaging van het leven om zoveel mogelijk van je eigenschappen en persoonlijkheid te ontwikkelen naar de positieve/goede/aangenaamste kant.

Ik geloof dus dat je alle dingen die jij noemt kan veranderen naar het positieve tegenovergestelde. Het enige dat ervoor nodig is, is heel graag willen. Eigenlijk is het enige dat echt nodig is gewoon DOEN!

Probeer gewoon dingen uit en hou goed in de gaten wat werkt en wat niet werkt. Het internet staat letterlijk vol met informatie hierover en er zijn oneindig veel boeken over (zelf) ontwikkeling geschreven. Je kan me een bericht sturen als je wat tips of aanbevelingen wilt!

Dat je deze vraag stelt is al een grote stap! Veel plezier op je reis naar je beste zelf!