Is het mogelijk om iedere drie uur een uur te slapen en zodat je geen hele nachten hoeft te slapen?

Ik zat laatst te denken.
Een mens slaapt gemiddeld 8 uur per dag. Dat is één derde van de dag (3x8=24 uur). Zou het dan ook mogelijk zijn om iedere drie uur, bijvoorbeeld het laatste uur te slapen, zodat je geen (slaap)nacht meer hebt?

Ik weet niet precies hoe het zit met de diepe slaap, remslaap en al die andere vormen. Ik moest direct denken aan een 'powernap'. Als dit werkt, zou de bovenstaande vorm misschien ook werken?

Toegevoegd na 38 seconden:
Ik zie nu pas dat mijn vraagstelling niet klopt. Het woordje 'en' moet weg. Excuus!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.5K

Het beste antwoord

Je hebt echt wel je uren slaap tijdens de nacht nodig.
Als je de hele dag en nacht telkens maar één uur zou slapen, zou je op lange termijn ziek worden omdat:

Een onderbroken slaap negatieve gevolgen heeft voor de afweer, en de gevoeligheid voor infecties neemt toe.

Vermoeidheidsdepressies worden bijna uitsluitend veroorzaakt door een onderbroken slaap.

Een onderbroken slaap leidt tot stress.

Bij een onderbroken slaap blijft het cortisolniveau op een hoog peil, waardoor de verbranding in het lichaam afneemt.

Uit medische onderzoeken is gebleken dat slaaponderbrekingen de oorzaak zijn van overgewicht. Dit komt doordat de hoeveelheid van het hormoon leptine, dat het hongergevoel en het verzadigingsgevoel beïnvloedt, afneemt bij slaaponderbrekingen.

Een onderbroken slaap is een van de oorzaken van een hoge bloeddruk.

Toegevoegd na 3 minuten:
Lees verder:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oeh, interessante link.

Andere antwoorden (5)

In theorie kan het, maar je ritme is gewend aan het feit dat donker inherent is aan slapen en bij het licht worden weer wakker te zijn. Daardoor is het ontzettend moeilijk te realiseren, maar niet onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt in je slaap een bepaald ritme nodig van soorten slaap, dieper en minder diep. Dat kun je niet krijgen door korte slaapjes te doen.
Bovendien kost het in verhouding meer tijd. Stel eens dat je na elke dut nog een paar minuten na blijft sudderen, dat kost je op dagbasis zo een half uur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou maken dat je
Minder aan je dag hebt, in die drie uur ben je in het begin onvoldoende moe, maar. Op lange termijn heeft je lichaam zeker 6 tot 8 uur slaap nodig om te herstellen. Je zou het bio ritme onderuit halen. Daarbij ben je dan in de nacht wel op maar zul je dus overdag wanneer je lichaam is ingesteld op zon, buiten lucht en al je activiteiten veel minder kunnen doen. Uitzoeken hoeveel slaap jij nodig hebt en vroeg naar bed vroeg op levert uiteindelijk veel meer uren op in je dag :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat zal niet gaan. En dat omdat slaap in een ritme gaat die een bepaalde tijd kost, en wel langer dan een uur per keer. Je zult dus niet uitrusten wanneer je na een uur slaap weer wakker moet worden om 3 uur later weer verder te gaan.

Het eerste slaapstadium van de NREM-slaap is een overgangsfase tussen de waak- en slaaptoestand. Dit stadium duurt maar drie tot vijf minuten. De lichaamstemperatuur daalt en de spieren ontspannen.
Tijdens dit stadium zijn langzame oogbewegingen (Slow Eye Movements of SEM) te zien. Je kent waarschijnlijk dat gevoel wel als je tegen je slaap zit te vechten. Je ogen draaien dan langzaam weg en je hebt moeite om ze open te houden.
In deze fase kun je vaak ook een schok voelen, soms met het gevoel dat je valt. Dit is een slaapstuip; een korte aanspanning in de spieren van je armen of benen. Hierdoor ben je weer even helemaal wakker. Ook van geluiden word je in deze fase nog makkelijk wakker.

Diepere slaap
Het tweede slaapstadium is iets dieper en duurt ongeveer dertig tot veertig minuten. In dit slaapstadium slaap je het meest: tot 50 procent van de totale slaapduur per nacht. Het is het begin van de 'echte' slaap. Je wordt in dit stadium niet meer zomaar van elk geluid wakker.

Zeer diepe slaap
Stadium drie en vier worden meestal als één geheel beschouwd. In deze fase ben je erg ontspannen en moeilijk wakker te krijgen. Je ademhaling is diep en je hartslag is langzaam en regelmatig.
Tijdens het begin van de nacht duurt deze fase erg lang. Maar in de volgende cycli duurt deze fase steeds korter. Er komen groeihormonen vrij, je lichaam herstelt zich en doet nieuwe kracht op.
Naarmate je ouder wordt, duren deze diepe slaapfasen steeds korter. Je zult daardoor merken dat slapen lang niet zo verfrissend werkt als voorheen.

REM-slaap
Na stadium vier begint het stadium van de REM-slaap of droomslaap. De grote spieren van je ledematen zijn dan verlamd. Als dit niet zo zou zijn, zou je uit je bed kunnen springen om je dromen uit te gaan voeren.
Je kunt zien of iemand in zijn REM-slaap zit aan de snelle oogbewegingen onder de gesloten oogleden. De hersenen zijn tijdens deze fase volop actief. Waarom de hersenen zo actief zijn, daar zijn wetenschappers nog niet uit. Maar het vermoeden bestaat dat het te maken heeft met het verwerken van informatie.
Naarmate de nacht vordert, worden de perioden met REM-slaap steeds langer. In totaal neemt de droomslaap 20 tot 25 procent van de slaapduur in beslag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is niet mogelijk om je lichaam en geest volledig te laten herstellen en opladen.

Dit heeft zoals hierboven al genoemd te maken met de verschillende slaapstadia.

Hier een indicatie daarvan: