Als je het moeilijk vindt om goed te verwoorden wat je gedachtes en gevoelens zijn, is dit te leren?

Het lukt me vaak niet om helder te verwoorden wat ik denk en voel, ik vraag me af of ik het kan 'stimuleren'
om toch helderder te kunnen verwoorden wat ik eigenlijk wil zeggen.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb geen assertiviteitstraining nodig, zoiets bedoel ik niet. Waarschijnlijk is deze vraag niet duidelijk of herkenbaar genoeg. ;-)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
29.4K

Het beste antwoord

ja, dat kan je bijv. doen door een dagboek bij te gaan houden. Als je dan naleest, wat je 14 dagen geleden geschreven hebt, en je beschrijving brengt alles weer haarscherp voor je geest, dan is je beschrijving blijkbaar goed. Als je denkt : waar gáát dit over? moet je duidelijker je woorden kiezen, en de stemming/gedachten/gevoelens dus uitgebreider beschrijven.

Ook veel lezen helpt : zoek schrijvers uit, die ook veel beschrijven, dus misschien wat minder flitsend en vol actie, maar meer beschouwingen, gedachten, gevoelens - dus duik de afdeling : literatuur in, en sla lectuur over, als je de bib induikt....

Een schrijver die bijv. héél beschrijvend is, is D.H. Lawrence : een engelse schrijver. Kijk, of ze vertalingen hebben van zijn boeken.

(Ik lees uitsluitend engelse boeken, en ben dus niet zo op de hoogte van hedendaagse nederlandse schrijvers : de laatste nederlandse boeken die ik gelezen heb, waren de 45 boeken die ik moest lezen voor m'n nederlandse literatuurlijst, en dat was in 1970/71...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Hier zijn cursussen voor waar je kunt leren om je beter te verwoorden.
12 jaar geleden
j5m
12 jaar geleden
Sociale vaardigheid of evt assertiviteitscursussen
j5m
12 jaar geleden
Bedoel je misschien dat je de woorden niet meteen kunt vinden die je wilt gaan zeggen?
Of dat je de zin niet kunt formuleren?
Karakter moeilijk te veranderen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik kijk op internet, dan zie ik alleen maar linken naar websites voor kinderen.... ik ben verbijsterd....!!!
Misschien is een cursus assertiviteit iets voor je, of een training sociale vaardigheid, een communicatietraining of cognitieve therapie.

Wat mij heeft geholpen hierin is schrijven over gevoelens en gedachten. De kunst is dan, om zo dicht mogelijk bij die gevoelens en gedachten te komen in woorden. Ik zie dat als plezier en een uitdaging.
Misschien is dat ook iets voor jou.

Toegevoegd na 9 minuten:
N.a.v. je toevoeging: ik vind je vraag wel duidelijk, maar op internet kan ik niks zinnigs vinden voor een volwassene....
Tijdens cognitieve therapie leer je gedachtenrapporten te maken bijvoorbeeld, waarbij het de bedoeling is dat je je gevoelens en gedachten gaat analyseren/beschrijven. Zoek je zoiets?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super!
Die andere ideeën waren ook meer therapieën/cursussen. Door te schrijven, kan je je gedachten ordenen + het tempo is lager dan in een gesprek + je kunt dingen toevoegen, anders omschrijven etc. Zie het als een oefening. Je scherpt je hersenen en later gaat het verwoorden en praten ook makkelijker.
Kristal
12 jaar geleden
Goeie tips Wen,
+1 en Happylife, je bent er ook al mee bezig om te trainen als je op GV je woordje doet.
Mag ik vragen of het jouw eigen idee is, of dat mensen in je omgeving aangeven je niet te begrijpen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje Kristal....uh...where dit de ploes goow??? ;-)))
Kristal
12 jaar geleden
euhhh, gewoon... hier ;-)))
toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)))) Yepz, ik zie um!
Ik denk dat je vraag over een heel herkenbaar "probleem" gaat! Veel mensen hebben daar in meer of mindere mate moeite mee. Dat is ook niet verwonderlijk, want gedachten en (zeker) emoties laten zich niet makkelijk in woorden vangen. Denken is niet statisch, maar een proces. Je gedachten zijn dus ook een aaneenschakeling van abstracte begrippen.

Hoe haal je daar de hoofdlijnen uit en vertaal je die in woorden? Het belangrijkste wat je kunt doen is, wanneer je over iets hebt nagedacht, meteen de vraag (met alle bijbehorende afwegingen) en de conclusie op een rij te zetten; eerst in je gedachten en dan op papier. Zo kun je jezelf aanleren om hoofd- en bijzaken te filteren en te structureren. Ook leer je jezelf (aan) om sneller en duidelijker onder woorden te brengen wat er op zo'n moment in je omgaat.

Bij emoties ligt het, denk ik, nog veel ingewikkelder. Als je verdrietig bent of kwaad, zullen de meeste mensen niet of nauwelijks in staat zijn om te omschrijven wat ze precies ervaren en waarom. Eerst zul je er zelf de tijd voor moeten nemen om duidelijk op een rij te zetten wat er in je omgaat, voordat je sowieso in staat bent om dat te beschrijven. Veel mensen kunnen dat alleen als ze hun emoties eerst op papier hebben gezet, erover na hebben gedacht en er (met hun gedachten!) een verhaal van hebben gemaakt.

Opschrijven van gedachten en emoties wil dus nog weleens helpen om een en ander duidelijk onder woorden te brengen. Een andere methode is het te oefenen met een gesprekspartner. Je kiest een onderwerp uit (van zeer rationeel -b.v. de politiek-, tot meer emotioneel -b.v. de honger in de wereld of je eigen gevoelens van dat moment-) en praat er 10 minuten over. Daarna is de ander aan de beurt. Ook hiervoor geldt: oefening baart kunst!
12 jaar geleden
Je hebt het waarschijnlijk moeilijk met alleen bepaalde onderwerpen. Juist bij die onderwerpen heb je nog veel pijn en verdriet, waardoor je jezelf dwingt om hier niet aan te denken. Laat staan om het te kunnen verwoorden.
Bedenk dus dat die onderwerpen nog juist onderwerpen is waaraan je zou kunnen werken, zodat je het verdriet en de pijn meer kunt accepteren en je er meer 'openlijk' over kunt praten. Dus ga eerst voor jezelf met die onderwerpen aan de slag door jezelf juist te confronteren met je eigen herinneringen. Kijk ernaar en leer om verder te kijken dan welke emoties jij hebt. Kijk naar de anderen, zonder de emotie, kijk wat hun beweegde en waarom ze het deden (in geval van daden). Confronteer jezelf hiermee. En als dit te groot voor je is, dan is het misschien nog niet de tijd, of heb je wat hulp hierbij nodig. Soms kan je er zelf niet bij komen, dan kan bijvoorbeeld hypnotherapie je daarbij helpen.

Als jij die 'moeilijke' onderwerpen hebt geaccepteerd en aanvaard, als die je niet meer zoveel pijn doen en verdriet geven, dan kan jij er vanzelf beter over praten en komen de woorden en helderheid vanzelf.
De helderheid is momenteel nog teveel geblokkeerd door je emoties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt aan je onderwerp, zelf vind ik dat ook moeilijk maar
ben maar gewoon begonnen alles met de hand dus pen en
papier op te schrijven zoals ik me voelde en in nette bewoordingen dus veel gevloek en getier lees je dan niet wat ik een kromme zin vond heb ik dan herschreven of
door middel van andere woorden in de zin de eigenlijke zin zoals hij bedoeld was vlotter doen laten verlopen.
En zo zou je een hele autobiografie kunnen schrijven.
Maar terugkomend op je vraag is ja rond 9september een
paar dagen voor of tijdens Film by the Sea in Vlissingen
dan wordt daar een cursus in gegeven met Ronald
Giphart en nog twee andere grote mensen die bekend
zijn in deze wereld ik ben helaas door andere afspraken
verhinderd had er zelf ook graag naar toe gewild.
1sb

Toegevoegd na 2 minuten:
Altijd naar toe gaan, je bent nooit te oud om te leren.
1sb
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken zelf wel dit probleem ,wat ik gedaan hebt om mezelf te kunnen begrijpen

ik heb mezelf met een fotocamera opgenomen en ben gaan zitten op de bank
en gaan praten en nog eens gaan praten ( alleen )

dat heb ik heel vaak bekeken goed geluisterd waar me knelpunten zaten.

Daardoor ben ik mij gaan concentreren op mijn innerlijke gevoel om beter en duidelijk de dingen te verwoorden tegen iemand anders oa. mijn zoon om mijn gedachten en gevoelens over te laten komen.

Door mijn wartaal was ik niet te verstaan ( niet letterlijk ) omdat ik onbewust 7 sprongen vooruit ging , ik had het niet onder controle wist niet hoe ik het kon verwoorden.

Dat gaat nu prima.

Toegevoegd na 6 minuten:
aansluitend op mijn ervaring,
neem jezelf op,praat tegen jezelf,zoals je tegen iemand anders praat.
gewoon jou verhaal
in plaats van schrijven hoor je jezelf praten en voel je beter waar de knelpunten zitten en leer je begrijpen wat je anders kan doen.
succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel herkenbaar,
de nederlandse taal helpt ook niet erg mee,deze vindt ik absoluut qua woorden ver van je gevoel afstaan.vergeleken met (frans/italiaans/spaans/italiaans frans/duits/engels etc)
lezen lijkt mij idd een heel nuttige tip,
vooral het woordenboek.
leer jezelf aan bv iedere avond na het eten een woorden boek open te slaan met je ogen dicht wijs je in het boek het woord de betekenis/vertaling is dan het woord van de dag schrijf(niet vergeten boekenlegger er tussen te leggen)
dit op een pots-it en plak deze op een plek die je meerdere malen pd tegen komt(koelkast,deur,laptop).probeer het woord uit in verschillende zinnen
de volgende avond weer op dezelfde tijd sla je het woordenboek open en kijk je het na.heb je het onder de knie
zet het op je lijst van woorden van de dag.
en is het tijd voor een nieuw woord.
na een poosje heb je niet alleen een lijst met woorden die je hebt geleerd,maar je weet ook hoe deze woorden kunt gebruiken in verschillende zinnen,je woordenschat word groter en zo heb je meer keuze uit woorden/betekenis en mogelijkheden deze te gebruiken om jezelf uit te drukken.
ps heb je kinderen dan kun je deze gewoonte ook hen aanleren wat het nog leuker en uitdagender maakt om dit ook echt standaart iedere avond na het avond eten(of een ander vast moment)daarbij dit voor hen ook leuk en superleerzaam.
ik hoop dat je hier iets aan hebt mij heeft het goed geholpen,
en ik kies nu ook woorden uit verschillende 2 talige woorden boelen

Toegevoegd na 30 minuten:
schijffout; 2 talige woorden boelen =tweetalig woordenboek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook hetzelfde probleem. Als ik denk aan gevoelens en bepaalde emoties, heb ik het moeilijk om daar het juiste categorieke beeld van op te trekken.
Men zei me vroeger ook weleens dat ik last heb bij beeldspraak, al bedoelende de inhoud van sommige spraakzinnen te achterhalen die niet concreet gemaatstaafd zijn.
Lezen over autisme zou misschien een beetje kunnen helpen, alhoewel dit al voor velen een off-topic is geworden sinds de pharma zich eerder bezighoudt met depressies en burnouts.
mijn mening is : beginnen met in de pen te kruipen en abstracte gegevens verder uitbreiden en op schrijven tot je iemand in je naaste omgeving kan verbluffen met je creatieve vermogen ;-)