ben ik schizofreen?

Hallo, ik lijd aan een angststoornis, hypochondrie en ADD volgens mijn psycholoog. Mijn grootste angst is om schizofreen te worden.. Ik heb nog nooit hallucinaties gehad of zomaar dingen gehoord die er niet zijn. Maar ik zit wel vaak in mn hoofd en probeer me dan voor te stellen hoe t zou zijn om schizofreen te zijn. Ik zou niet weten wat ik me erbij moet voorstellen. Ik heb al mijn hele leven een chaotisch hoofd. Maar ik wilde weten: als ik bijvoorbeeld een hele dag met een vriend ben geweest, is het dan normaal dat ik mijn gedachten soms zijn stem nog hoor? Omdat ik dan heel veel met die diegene heb gepraat. Het lijkt net alsof ik steeds dingen in mijn hoofd herhaal die hij me vertelde en dat gaat af en toe ook wel eens ongewilt. Ik merk wel dat als k er niet mee bezig ben het er ook niet is, maar zodra ik er mee bezig ben wel. Is dit schizofrenie????
Gr ufc

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2.1K

Antwoorden (4)

Wat je beschrijft kan heel goed het gevolg van een combinatie van een angststoornis en hypochondrie zijn.
Maak je dus maar niet meer zorgen dan je toch al hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent niet schizofreen.
Maar je hebt hypochondrie.
Dat zegt al genoeg.
Dan ben je bang voor dingen die je NIET hebt.

Wat je vertelt van die vriend, dat is heel normaal.
Als je een dag heel veel met iets bezig bent geweest,
dan is het heel normaal dat dat nog in je hoofd
blijft doormalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of jij schizofreen bent of niet is voor mensen hier op GV echt niet te constateren.... voor een diagnose heb je een deskundige nodig.
Je bent al bij een psycholoog schreef je: het is aan hem of haar om deze vraag te beantwoorden.

Over schizofrenie is veel informatie te vinden op internet.
Misschien heb je iets aan onderstaande bron:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Schizofrenie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dit is geen schizofrenie maar iets wat iedereen heeft. Geluiden kunnen nogal eens nagalmen in je hoofd zeg maar, een melodietje op de radio kan nog uren naspelen in je hoofd ( Laatst hoorde ik op de radio ...tot vervelens toe....het liedje van Sieneke nog eens en had het 2 dagen in mijn hoofd tegen mijn zin in en raakte ik maar niet kwijt).
Het kan zijn dat sommige dingen die je vriend heeft verteld indruk op je hebben gemaakt en je hersenen dit opgeslagen hebben en op de herhaalknop hebben gedrukt.
Punt is dat je niet bij ieder wissewasje moet denken aan een stoornis en je dit ook niet gelijk bij de eerste de beste psycholoog meteen moet laten aanpraten als je er niet helemaal zeker van bent. Geen een mens is hetzelfde....jij luistert beter naar wat mensen vertellen en blijft erover piekeren, maar piekeren is geen stoornis anders zou iedereen een stoornis hebben.....Probeer gewoon wat rust te zoeken en ontspanning voor je hoofd zoals een hobby of sport waar je even je hersenen kan uitschakelen....dat lijkt me even veel zinvoller voor jou.