Heeft iemand met 1 oog, een grotere kans op een winterdepressie? (vanwege minder prikkels naar de hersenen)

Ik heb zelf 1 oog, en merk dat het weer van bijzonder grote invloed is op mijn welbevinden en energie. Nu het weer beter wordt is bijna iedereen wel vrolijker, maar bij mij speelt het een hele grote rol.

Subvraag; wat de verhouding tussen prikkels welke via het oog komen, en andere veroorzakers van winterdepressie....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Licht komt inderdaad via de ogen 'binnen' en met name de UV straling die door anderen vaak als 'slecht' wordt betiteld is noodzakelijk om de werking van licht heilzaam te laten zijn. Weinig licht kan dan ook depressie in de hand werken, dat is voor ieder wel verschillend.

Ik raad je in elk geval aan om geen zonnebril of uv-beschermende glazen te gebruiken in je bril, tenzij kortstondig, want juist dat blokkeren/filteren ondermijnt de werking van licht waardoor je niet genieten kunt [inwendig] van het hele spectrum + de UV.

Ga veel naar buiten, de zon in, maar vermijd natuurlijk te hoge intensiteit en te lange blootstelling. Wist je dat zelfs al die beschermende rommel in zonnecreme in feite desastreus zijn voor de aanmaak van bepaalde stofjes in de hersenen. Via de huid komt ongelooflijk veel binnen, houd je het 'slechte' buiten, dan ook altijd het 'goede'.
De industrie beweert uiteraard andere dingen, maar die zien graag eurootjes uit jouw beurs naar die van hun stromen. Onderzoeken zijn eenzijdig, worden betaald/gesponsord en door de industrie in hun reclames verwerkt. Prima voor hen die dat allemaal zo graag geloven, een beetje scepsis zou de moderene mens meer opleveren in die zin.

groet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar lichttherapie helpt goed tegen winterdepressie, terwijl in het licht dat zij gebruiken geen UV-straling zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe weet je of daar geen UV straling in zit? Of zit er geen UV-A of B in?
Je kunt zonlicht zien als het middel dat niet enkel depressies voorkomt, maar vooral de noodzaak voor elke mens en alle organismen die de zon nodig hebben om te geijden omdat het veel meer bevat dan gemeten kan worden. Waar lichttherapie helpen kan tegen depressie, is niet gezegd dat dit licht ook het hele organisme helpt in balans te komen, daar is meer voor nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de brief van het ziekenhuis over de lichttherapie stond dat het geen UV-straling bevat.
Maar het zou natuurlijk kunnen dat dat versimpeld is, en alleen geen UV-A ofzo bedoeld wordt.

Andere antwoorden (1)

Zicht heeft zich het allerlaatst ontwikkeld in de evolutie, je hersenen kunnen nog steeds niet goed omgaan met zicht, je denkt dat je alles ziet maar je hersenen vullen grote stukken zelf in, het raad als het ware wat je ziet. Ik heb zelf ook maar één oog en heb nooit last van een depressie, nee dat is gelogen ik wordt wel depressief als ik onze politici op tv zie :) Oorzaken van de winterdepressie #1 is het te korte daglicht, je huid kan dan niet voldoende vitamines meer aanmaken. Heb je zonnige dagen in de winter is er wel voldoende licht per dag aanwezig om goed te kunnen functioneren, ehlaas hebben wij vaak kwakkelwinters met veel bewolking en dus weinig daglicht. Een lichtkeur helpt in de meeste gevallen de winterdepresieven. Je zicht en depressie staan als je het mij vraagt niet zo zeer in verband met elkaar maar wel licht en huid. Nu de dagen langer worden en je huid meer licht ontvangt zal het inderdaad weer beter met je moeten gaan.