ben ik nou een volwasse met pubergedrag en hoe uit zich dat?

hallo,

ik heb 20 jaar en een oud klasgenoot zegt dat ik volwassen moet worden en ze vindt al mn vrienden kinderachtig.

zelf is ze ook 20. maar zij is door omstandigheden al snel volwassen geworden.

ik ben nog lekker speels maar heb vrienden en ik heb een streng opvoeding gehad waardoor ik bijna niets mag.
nu langzamerhand merk ik dat ik nu echt los wil gelaten worden en mn eigen keuzes maakte, en dat ik me zelf nu leer kennen wat dus bij adolescenten gebeurd. mn studie meen ik zeer serieus en spijbel niet

maar ben nou een volwasse puber of wat?
en hoe uit zich een volwassen met puber gedrag echt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.5K
Ritsuka
11 jaar geleden
Ga jij je gedrag veranderen omdat iemand dat zegt? Als jij tevreden bent over je leven, gewoon zo door gaan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal mee eens, als het dat meisje niet zint zoekt ze maar andere vrienden ipv degene die ze heeft af gaan lopen zeiken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom een categorie zoeken waar je in valt? Je bent zoals je bent. Laat je door niemand iets wijsmaken. Als je tevreden bent met hoe je bent al zeker niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je je gedrag aanpast aan dat wat ' vrienden' van je willen, mag je je denk ik nog niet volwassen noemen. ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Denise,
De een is gewoon sneller volwassen.
Zelf was ik ook snel volwassen.
Maar ook omdat mijn ouders gescheiden zijn. Dus heb het nodige meegemaakt waardood je al sneller volwassen word.
Op mijn 19e werd ik mama. Dusja.. Dan ben je snel volwassen..
Maar het lijkt me heerlijk om op mn 20e nog lekker jong te zijn.. Ik kan het niet meer.. Dus ik zou zeggen: geniet ervan zolang t nog kan! En trek je niks aan van wat anderen zeggen! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doe lekker waar je jezelf goed bij voelt, en zolang je anderen daar niet mee schaadt, dan is er niets aan de hand. Na zo'n strenge opvoeding zal het een verademing zijn eindelijk jezelf te kunnen zijn. Geniet ervan! Misschien is die vriendin stiekem een beetje jaloers, omdat zij niet meer zo los in het leven kan staan. Dat is sneu voor haar...

Het beste antwoord

Volwassen gedrag betekent dat je verantwoordelijkheid neemt voor je daden, je verplichtingen nakomt en voor jezelf en eventueel de mensen om je heen kunt zorgen. Dat betekent NIET dat je nooit meer lol mag maken, melig mag zijn of het kind mag uithangen.

Pas wanneer het 'lang leve de lol' nog de overhand heeft en volwassen gedrag in de weg staat, onmogelijk maakt of dat uberhaupt nog niet in je belevingswereld voorkomt, kun je spreken van 'pubergedrag' dat ergens rond je 20e inderdaad niet eer bij je leeftijd zou passen. Het is dan niet zozeer het melige, het losgaan, het lol hebben, maar het ontbreken van de al eerder genoemde verantwoordelijkheid en zelfstandigheid.

Je eigen keuzes leren maken betekent ook je eigen fouten mogen maken, maar DAAR dan vervolgens ook de consequenties van aanvaarden. Dat hoort bij volwassen worden. En daarbij mag je intussen net zo veel lol hebben als je wilt, hoor.

Mensen die snel volwassen zijn (i.e. al jong hebben moeten leren verantwoordelijkheden te nemen en discipline opbrengen) kunnen zich inderdaad wel eens storen aan mensen die daar verstandelijk en qua leeftijd danwel helemaal aan toe zijn, maar nog niet in de omstandigheden verkeren dat ze dat ook moeten, en daar ook nog totaal geen zin in hebben. Onze samenleving zit op dit moment zo in elkaar, dat mensen het 'volwassen moeten worden' (jezelf dingen ontzetten, planning maken, vooruitzien) extreem lang kunnen uitstellen. Tot de eerste echt grote tegenslag, waar ze nooit mee hebben leren omgaan. Ook dat ergert, uiteraard, mensen die al veel eerder hun verantwoordelijkheid hebben genomen.

Maar je bent pas 20, dus mag nog best wat aanrommelen en struikelen. Al heb je niet meer de leeftijd om jezelf volledig in de shit te werken ; een beetje volwassen inzicht en overzicht hoort er al wel bij. Maar zo te zien is dat ook wel in orde. Maak je niet te druk over de mening van je vriendin ; ook dat hoort bij volwassen gedrag. Je hebt nu eenmaal later dan zij de kans gekregen deze fase door te maken, maar bent nog ruimschoots op tijd. Kritiek van haar kant kan ook als wat jaloezie klinken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Correct en uitgebreid antwoord! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor het antwoord!!!

Andere antwoorden (1)

Als je 20 bent zit je in het stadium "jong volwassene" of adolescent. Er zijn een aantal kenmerken voor deze leeftijdsgroep, maar vaste gedragingen waar je je aan moet houden, dat bestaat niet. Voor geen enkele leeftijd trouwens. Als je 20 bent gaan de meesten, net als jij, hun richting bepalen door bijv. een studiekeuze te maken, samen te gaan wonen, te gaan reizen enz enz. Je bent nog bezig met je identiteit te vormen, je bent overigens nog te jong om nu al precies te weten wat je wil dus fouten maken hoort er ook bij. Dat jij je studie serieus neemt en niet spijbelt wil zeggen dat je je heel volwassen gedraagt. Hier zul je later veel profijt van hebben.