Vind iemand met een schizotypische persoonlijkheidsstoornis zichzelf ook vreemd en begrijpt zo iemand z'n eigen gedachtenpatroon?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (4)

Als je schizofreen bent snap je je zelf wel maar zie je dingen/mensen die er niet zijn en dit heeft niets te maken met of je je zelf snapt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een schytzofreen zal zichzelf helemaal normaal vinden tijdens zijn aanval (psychose) maar tussen de psychoses door weet hij/zij absoluut dat de gedachtengoed tijdens de psychose als afwijkend wordt beschouwd
gelukkig voor deze mensen medijcijnen waarmee de psychoses in veel gevallen onderdrukt kunnen worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schizofrenie is een ziekte van wanen, psychoses, verwardheid en hallucinaties. Deze psychoses kunnen varieren van een dag tot een paar maanden zelfs. Na een psychose kunnen ze nog een tijd verward voelen maar het is heel moeilijk na te gaan hoe die mensen zich voelen want doordat ze vaak zichzelf niet zijn wordt hun gedachtengang niet voor waarheid aangenomen. Het is ook per persoon verschillend omdat de ene hier veel minder last van heeft dan de ander en in veel mindere mate. Je eigen gedachtengang begrijpen is voor menig niet-schizofreen persoon zelfs moeilijk dus voor deze mensen is het helemaal niet te volgen. Tijdens een psychose leven ze in een geheel voor ons niet te begrijpen wereld en na de psychose kunnen ze het zich hoogstwaarschijnlijk niet eens meer herinneren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik de vraag iets anders mag interpreteren:
Nee je hebt nog geen schizotypische persoonlijkheidsstoornis wanneer je je eigen gedachtenpatroon vreemd vind en niet begrijpt. Echter kunnen er uiteraard wel andere dingen spelen. Mochten er serieuze klachten zijn dan kan er natuurlijk altijd met een psycholoog gepraat worden over de mogelijke oorzaken van het verlies van zichzelf van de persoon in kwestie.