Is er een manier om suiker sneller uit je lichaam te krijgen?

Ik kan erg slecht tegen suiker, hier word ik erg druk en onrustig van. Af en toe heb ik toch weer teveel suiker genomen en het duurt dan een paar dagen voordat ik weer rustiger ben in mijn hoofd. Nu vraag ik mij af of er een manier is om de suiker sneller uit mijn lichaam te krijgen. Bijv. extra water drinken. Zijn hier manieren voor?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
16.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
door te sporten verbruik je suikers, ik weet niet of je veel sport maar als je dit vaak doet zorgt het in ieder geval voor rust. Je kunt ook valeriaan nemen een natuurlijk product om jezelf wat rustiger te voelen als je er echt last van hebt. Het beste is natuurlijk weinig suiker eten zoals ik het hoor.

Het beste antwoord

Suiker hoopt zich niet op in het bloed of in het lichaam. Voor korte tijd kun je wel een "suikerpiek" krijgen: dat gebeurt direct na het eten van iets waar veel suiker in zit, of van voedsel met veel zetmeel (omdat zetmeel door je lichaam direct in suiker wordt omgezet, dus zetmeel eten komt overeen met suiker eten). Maar die suikerpiek duurt maar kort, een uur of minder.

Als jij meerdere uren, of zelfs dagen zoals je schrijft, last houdt na het nuttigen van suiker, zijn er twee mogelijkheden. Ofwel je ondervindt het placebo-effect (of, in dit geval, het nocebo-effect), ofwel je hebt een serieus diabetes-probleem. Diabetes merk je aan veel meer dingen, dus ik vermoed dat je het nocebo-effect ondervindt.

Suiker uit je lichaam krijgen kan dus niet. Het zit niet in je lichaam. Er is altijd een bepaalde hoeveelheid glucose in het bloed, en zolang je geen diabetes hebt wordt die hoeveelheid erg constant gehouden. Behalve dus direct na het eten van veel suikers of zetmeel, en na het doen van een grote lichamelijke inspanning. In het eerste geval heb je tijdelijk meer glucose in je bloed dan normaal, in het tweede geval heb je tijdelijk minder glucose in je bloed dan normaal.

Suiker uit je lichaam krijgen is dus onmogelijk. Zelfs als je helemaal geen suiker meer zou eten, ook geen zetmeel en ook geen natuurlijke vruchtensuikers, dan nog zou je lichaam zelf glucose produceren uit andere stoffen. Als je dus geen suiker in je lichaam stopt, maakt je lichaam het zelf wel aan. Gelukkig maar, anders zou je binnen een paar minuten dood zijn.

Wil je toch een lagere bloedsuikerspiegel, ga dan een uur zeer intensief sporten. Doe veel cardiotraining, of varianten zoals HIIT of Insanity. Direct na zo'n training is de hoeveelheid suiker in je bloed duidelijk lager. Maar ook dit effect duurt slechts kort, omdat je lichaam er nu eenmaal op ingericht is om het zo belangrijke suikergehalte zo snel mogelijk te herstellen.

Cryofiel