Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Waarom doet verdriet pijn??

Weet jij het antwoord?

/2500

Verdriet is een gevoel dat veroorzaakt wordt door emoties die wij als negatief ervaren. In principe zouden we kunnen stellen dat emoties niet negatief of positief kunnen zijn, ze horen gewoon bij het lichaam. Het is onze interpretatie van de emoties die ze negatief of positief maakt. Iedereen wordt daarom ook verdrietig door andere dingen, waar de 1 vrolijk van wordt, kan de ander verdrietig van worden. Verdriet doet dus pijn omdat ons brein ons vertelt dat het pijnlijk is.

Alles wat je wezen schaadt doet pijn en het maakt niet zo veel uit of je lichaam wordt beschadigd of je geest; het doet afbreuk aan je 'zelf' en dus doet het pijn.

Ik denk, dat je het om moet draaien: waarom maakt pijn (lichamelijk of geestelijk) je verdrietig. Verdriet is een emotie die gekoppeld is aan het hebben van pijn, zoals lachen gekoppeld is aan vrolijk zijn. Uit onderzoek is gebleken, dat lachen en uitingen van opluchting instinctief zijn. Alle andere emotionele uitbarstingen – waaronder huilen – zijn waarschijnlijk aangeleerd. http://www.scientias.nl/lachen-doen-we-instinctief-huilen-moeten-we-leren/19551

Verdriet doet pijn en is een manier om de pijn te verlichten.

Ik las laatst ergens dat heftig verdriet hebben van iets een uitwerking heeft op je lichaam en dat je ook echt fysieke pijn kan hebben van verdriet.

Uit nieuw onderzoek blijkt dat de neurale circuits in de hersenen voor verdriet en fysieke pijn hetzelfde zijn. Twee gebieden in de hersenen waarvan men tot nu toe dacht dat ze alleen te maken hadden met het voelen van fysieke pijn, worden geactiveerd als iemand kijkt naar een foto van een voormalig geliefd persoon en denkt aan de gevoelens van verdriet toen die overleed. De dubbele rol van het pijnnetwerk in de hersenen maakt duidelijk dat lichaam en geest niet los van elkaar gezien kunnen worden. Het biedt ook een verklaring voor het feit dat mensen letterlijk ziek kunnen worden van angst en verdriet. De tekst hierboven is de wetenschappelijke uitleg. Dat verdriet echt lichamelijk pijn doet, heb ik zelf ondervonden toen mijn zoon stierf.

Bronnen:
Los Angeles Times

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100