Verdriet is een gevoel dat veroorzaakt wordt door emoties die wij als negatief ervaren.
In principe zouden we kunnen stellen dat emoties niet negatief of positief kunnen zijn, ze horen gewoon bij het lichaam.
Het is onze interpretatie van de emoties die ze negatief of positief maakt.
Iedereen wordt daarom ook verdrietig door andere dingen, waar de 1 vrolijk van wordt, kan de ander verdrietig van worden.

Verdriet doet dus pijn omdat ons brein ons vertelt dat het pijnlijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles wat je wezen schaadt doet pijn en het maakt niet zo veel uit of je lichaam wordt beschadigd of je geest; het doet afbreuk aan je 'zelf' en dus doet het pijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk, dat je het om moet draaien: waarom maakt pijn (lichamelijk of geestelijk) je verdrietig.
Verdriet is een emotie die gekoppeld is aan het hebben van pijn, zoals lachen gekoppeld is aan vrolijk zijn.

Uit onderzoek is gebleken, dat lachen en uitingen van opluchting instinctief zijn. Alle andere emotionele uitbarstingen – waaronder huilen – zijn waarschijnlijk aangeleerd.

http://www.scientias.nl/lachen-doen-we-instinctief-huilen-moeten-we-leren/19551
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel erg krachtig verwoord! Mooi, kan ik van genieten! Als toevoeging: Het verdriet, een uiting van het lijden, is een van de centrale problemen in de mensheid (Schöpenhauer).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijden Lijden bestaat eenvoudigweg omdat de oorzaak ervoor bestaat: verstorende emoties - onwetendheid, gehechtheid, boosheid, etc. - en de activiteiten die we gemotiveerd door deze misvattingen doen zoals doden, stelen, liegen, etc.. Door de wijsheid die de zelfloosheid realiseert te ontwikkelen roepen we een halt toe aan de oorzaken van onze moeilijkheden. Dan kunnen deze pijnlijke gevolgen niet meer optreden en in plaats daarvan kunnen we vertoeven in een staat van blijvend geluk of nirvana (Boeddhistische leer).
http://www.maitreya.nl/boeddhisme-intro-vergangkelijkheid-lijden.htm#2
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje, ook voor je toevoegingen.
Verdriet doet pijn en is een manier om de pijn te verlichten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik las laatst ergens dat heftig verdriet hebben van iets een uitwerking heeft op je lichaam en dat je ook echt fysieke pijn kan hebben van verdriet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is heel juist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ punt van mij
Uit nieuw onderzoek blijkt dat de neurale circuits in de hersenen voor verdriet en fysieke pijn hetzelfde zijn.
Twee gebieden in de hersenen waarvan men tot nu toe dacht dat ze alleen te maken hadden met het voelen van fysieke pijn, worden geactiveerd als iemand kijkt naar een foto van een voormalig geliefd persoon en denkt aan de gevoelens van verdriet toen die overleed.
De dubbele rol van het pijnnetwerk in de hersenen maakt duidelijk dat lichaam en geest niet los van elkaar gezien kunnen worden. Het biedt ook een verklaring voor het feit dat mensen letterlijk ziek kunnen worden van angst en verdriet.

De tekst hierboven is de wetenschappelijke uitleg.
Dat verdriet echt lichamelijk pijn doet, heb ik zelf ondervonden toen mijn zoon stierf.