kan je door slaappillen minder last hebben van nachtmerries?

Ik had een tijdje terug echt elke nacht last van hevige nachtmerries, zomaar ineens. Heb nog nooit eerder last van nachtmerries gehad. Heb wel jarenlang horrorfilms gekeken maar was er nooit bang voor en nooit slecht geslapen. Ik vond het alleen maar grappig, maar sindskort heb ik dus nachtmerries waarin de meest bizarre dingen uit horrorfilms worden gecombineerd.. (zelfs uit horrorfilms die ik misschien 3 jaar geleden gezien heb!) Nu heb ik slaappillen genomen en heb er geen last van gehad een paar nachten..

Zouden die slaappillen een verband hebben met de nachtmerries? Als ik ze zou blijven slikken zouden de nachtmerries dan weggaan of maakt dat niet uit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
6.1K

Het beste antwoord

Slaappillen hebben invloed op je slaappatroon - dat wil zeggen, op datgene wat er in je lichaam en in je hersenen gebeurt tijdens de slaap. Daardoor kunnen ze ook je dromen beïnvloeden.

Je schrijft dat jouw slaappillen homeopathisch zijn. Dat kan twee dingen betekenen.

--

De eerste mogelijkheid is dat het om de klassieke homeopathie gaat, de homeopathie van de extreme verdunningen.

Als het zo'n soort slaappillen zijn, dan doen ze - medisch gezien - niets. Elk effect van de pillen is dan puur psychosomatisch. Daarmee is het effect niet minder echt, het is er wel degelijk. Het enige is dat het effect niet van de pillen zelf komt, maar van *jouw* idee over de werking van de pillen.

Als jij door die pillen een bepaalde geestelijke rust ervaart, is het goed mogelijk dat je daardoor beter slaapt en minder nachtmerries krijgt.

--

De tweede mogelijkheid is dat de pillen wel degelijk werkzame stoffen bevatten, maar dat de aanduiding "homeopathisch" betekent dat er gebruik wordt gemaakt van plantaardige grondstoffen.

In dat geval kan het bovenstaande natuurlijk nog steeds geldig zijn. Maar nu kan er ook een echt effect op de slaap zijn. Het is dan goed mogelijk dat jouw slaappatroon door de plantaardige stoffen zo wordt veranderd, dat je niet meer in de droomfase terechtkomt.

Dat is op den duur schadelijk. Al zijn de grondstoffen plantaardig, dat wil niet zeggen dat ze onschadelijk zijn.

--

Of het nu om de eerste of de tweede soort homeopathie gaat, in beide gevallen moet je die pillen niet te lang gebruiken.

Bij de tweede soort is dat duidelijk: zulke pillen weerhouden je lichaam ervan het natuurlijke slaappatroon te volgen.

Bij de eerste soort is het ook beter als je de pillen niet te lang gebruikt. Op zich doen zulke pillen niets, maar je raakt er wel *geestelijk* van afhankelijk. Jij gelooft dat de nachtmerries worden opgelost door de pillen, terwijl je in werkelijkheid zelf je nachtmerries laat verdwijnen, doordat je met een andere instelling (een ander verwachtingspatroon), met meer vertrouwen en rust, gaat slapen.

Het is dan beter dat je inziet dat die kracht uit jezelf komt, dan dat je de goede invloed in iets plaatst dat buiten jezelf ligt, want daar word je afhankelijk en passief van.

--

Samenvattend:
Ja, het is heel goed mogelijk dat die pillen zorgen dat je geen nachtmerries meer hebt. Maar al is dat zo, toch kun je die pillen beter niet te lang gebruiken.
Cryofiel
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Met antidepressiva had ik helemaal geen dromen meer..

Dus als het een antisepresivum is ja.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, het zijn homeopatische slaappillen..
Je slaap gaat in verschillende fases: fases waarin je droomt en waarin je niet droomt.
Door de slaapmiddelen schijn je vooral in de "niet-droomfase" te belanden. Het schijnt beter te zijn om wel te dromen, zelfs al zijn het soms nachtmerries
Dus alleen maar slaapmiddelen om dromen te vermijden is niet gezond op den duur lijkt me
11 jaar geleden
Van oxazepam en temazepam weten we verder dat het je vermogen tot dromen uitschakelt. De middelen helpen je angsten te onderdrukken, die je anders zouden beletten om rustig in te slapen.

Het is niet bekend wat de gevolgen zijn als je langere tijd niet droomt, maar vast staat dat dromen een cruciale functie vervullen bij het verwerken van je emoties.

Het is niet gezond om dromen te voorkomen slaappillen te nemen. Sowieso wordt de werking v slaappillen minder wanneer je ze dagelijks slikt.
Beter is om eens na te gaan waarom je die nachtmerries hebt. Zit je in een onrustig of stressvol fase van je leven? Dromen zijn (nachtmerrie of 'gewone' droom) een verwerking van wat je overdag mee maakt of hebt meegemaakt. Of wel, ze dienen een doel. Zelf zul je weten of dit het geval is en wellicht kun je er met iemand over praten. Je huisarts kan je wellicht ook helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je droomt dan ben je dingen aan het verwerken. Er zijn verschillende fases in je slaap. Een van die is dus verwerken van alles wat je meegemaakt heb en eentje ook waarin je hersenen rust geeft. Slaappillen zijn dus op zich goed dat zij je hersenen rust geven want als je zware nachtmerries hebt dan durf je niet meer te slapen. Maar je verwerkt daarvoor dingen niet dus pas op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt inslaapmiddelen en doorslaapmiddelen. Het is een bekend bijverschijnsel van slaapmedicatie dat er kans is op heftige dromen. Ik denk vooral bij inslaapmiddelen. De dromen ontstaan juist vaak in de fase vlak voor het wakker worden rond de periode van de REM-slaap