Hoe komt het dat ik s'nachts vaak "droom" als ik wakker ben en kan ik er iets aan doen?

Ik heb het vroeger soms gehad, maar nu heb ik het steeds vaker. Ik word s'nachts wakker uit een droom en ik kan niet meer slapen. Ik kan meestal wel ervan bewust zijn dat het een droom was. Als ik wakker ben gaat deze droom verder.
Dit is hoe ik het ervaar:
Ik word s'nachts wakker uit een droom. Ik weet meestal dat het geen droom is maar ik lig daar en die droom laat me niet los. Ik word onrustig en ga steeds anders liggen in bed. deze droom gaat verder als ik wakker ben en het is heel realistisch.
Vannacht had ik gedroomd dat ik aan het msnen was met mijn vriendin. Ik werd wakker en toen ging het eigenlijk verder. Ik zie alle beelden van het gesprek nog voor me en ook veel teksten. Ik ga rechtop zitten en wrijf in mijn ogen maar het gaat nog steeds verder. Ik kan het bijna met hallucineren vergelijken omdat ik dingen zie die er niet zijn. Het klinkt heel erg als slaapverlamming maar ik kan me gewoon bewegen terwijl de droom verder gaat en ik weet zeker dat ik wakker ben, niet dat het een lucide droom is. Daarna kan ik ook een hele tijd niet slapen omdat ik zo onrustig ben. Het is werkelijk alsof deze beelden van droom in mijn oor schreeuwen dus ik heb geen innerlijke rust meer.
De laatste tijd heb ik dit steeds vaker (soms zelfs zo'n 3 keer in de week) maar vannacht was het echt heftig.
Hoe kan dit komen en kan ik er iets aan doen?
Omdat ik niet veel ruimte heb schrijf ik nog wat informatie bij reacties.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
2.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zou het niet helpen om gewoon even op te staan uit je bed, het licht aan te doen, en misschien even iets van een boek lezen? En dan denk ik liefst zittend, zodat het niets meer met slapen te maken heeft? zo stap je duidelijk uit de droom lijkt me. Het is maar een suggestie, maar misschien helpt het...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan niet verklaren hoe het komt maar ik heb ook af en toe dat de droom gewoon doorgaat terwijl ik al wakker ben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het was vannacht zo sterk dat het gewoon verder ging als ik me bewoog. Ik ging rechtop zitten en ik dacht steeds: ik kan helemaal niet aan het smsen zijn omdat ik mijn mobiel niet vast heb maar gelijk daarna werd die droom steeds zo sterk dat ik rechtop zat en de beelden uit mijn droom overlapten de beelden die ik zag toen ik mijn ogen open had (okal zag ik vrijwel niets omdat het erg donker was). Die nacht had ik ook nog op mijn mobiel gekeken bij berichten maar daar bleek ook uit dat ik niet mijn mobiel had aangeraakt die nacht.
Ik raakte steeds in de war over wat nou echt was en wat niet.
De man gespreken waren echt heel realistisch. Ik kan de beelden en sommige teksten nog herinneren en ik weet nog dat ik de teksten kon lezen uit de beelden die ik visualiseerde. Dus ik zag beelden voor me waar ik (wel met moeite) gewoon kon lezen wat er stond, wat ik heel erg apart vond. Later toen ik een beetje kon onderscheiden wat echt was en wat niet probeerde ik deze beelden ook te veranderen in iets anders maar dit lukte niet echt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mogelijk dat je tot vlak voor het slapen gaan nog achter de computer zit of met je mobiel bezig bent. Probeer eens minstens (beter nog een uur) een half uur voor je gaat slapen niet met een beeldscherm bezig te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben ook meerdere keren naar de wc gelopen en het licht aan gedaan maar het bleef toch door gaan.
Gewoonlijk heb ik dit ook wel eens maar vannacht was dit gewoon eng omdat ik het gevoel had dat ik niet meer controle over mezelf had omdat ik steeds ging twijfelen over dingen die echt zijn zoals gegevens in het echte leven en omdat mijn gedachtes steeds vervormd werden tegen mijn wil in. Ook zag ik op een gegeven moment mijn moeder mijn kamer in lopen waarna ze weer verdween.
Ik zei later ook tegen mezelf: nu laat ik het gewoon los en ik ga rustig slapen maar dit kon gewoon niet omdat het was alsof deze beelden en gedachten in mijn oor aan het schreeuwen waren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben je erg moe of gespannen op het moment of erg druk? Dat kan een oorzaak zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
misschien kan je eens vragen of je een nachtje (of meer?!) in een slaapkliniek kan worden opgenomen .... zodat ze je kunnen observeren ?! via de huisarts ..... anders zou ik het niet weten, heb dit (nog) niet eerder gehoord zo extreem ....

Antwoorden (4)

Hier kun je beter professionele hulp voor inschakelen. Zij kunnen je beter helpen, dan een paar internetgebruikers digitaal.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hypnopompe hallucinaties.
Het komt wel vaker voor.
Je zit dan tussen de slaapstand en waakstand in.
Oorzaak is volgens mij nog niet helemaal bekend.
Zorg in ieder geval voor een goed ritme en voldoende slaap.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mocht het overeenkomen met een semi dissociatie zou je jezelf kunnen forceren om wakker te worden. Neem een sterk gevoel of sterke smaak, dat zou je in het nu moeten brengen. (Ijsblokje, hard geluid, koude tegels, sterk pepermuntje)

Mocht dat niet werken en het blijft terugkeren, even richting de huisarts
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het zo heftig voelt als je schrijft zou ik toch professionele hulp zoeken.

Ondertussen zou je voor het slapengaan de dag achter je kunnen laten door een beetje de dag door te nemen, en je voor te nemen totdat je opstaat puur te ontspannen, en met name de ogen helemaal vrij geven.

Vervolgens zou je nog eens helemaal je lijf bewust kunnen worden door te voelen hoe je ligt, ontspanning van de spieren, gevoel van loom en zwaar. Dus uit het hoofd, naar je lichaam.

Ook als je wakker wordt de aandacht van de beelden naar je lichaam, vingers tegen elkaar wrijven, beetje knijpen, enz.

Succes!