Vage symptomen sinds start AD. Wat kan dit zijn?

Vage symptomen sinds start AD.

Ik zit nu 1.5 maand aan de antidepresiva (SSRI), heb sinds de AD opeens vage klachten die elke dag zolang ik de AD slik heviger worden.
Ik ga in op elke prikkel en elke gedachte, ik kan onzinnige prikkels/gedachten niet meer wegfilteren.
Ook is elk gevoel verdwenen, op irritatie na. Ik vertel dingen die ik vroeger nooit zou hebben verteld..
Tenslotte voel ik me ver verheven boven de rest.

Dit kan toch niet de bedoeling zijn van de AD?

Wat kan dit zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
Amadea
12 jaar geleden
Mijn eerste gedachte bij het lezen van de hoofdvraag: zeg het abonnement dan maar gelijk weer op! AD betekent voor mij namelijk Algemeen Dagblad. Zo verwarrend al die zelfbedachte afkortingen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. En waarom snap je niet dat je van die lichaamsvreemde rotzooi zoals anti-depressiva,
ook hele ongewenste bijwerkingen kan krijgen????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mono
Heb je er zelf slechte ervaringen mee? Antidepressiva heeft meer levens gered dan dat het verwoest heeft. Ook is de kans dat je als bijwerking een manie krijgt erg klein.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Amadea: maar dit is geen zelfbedachte afkorting, dit is een hele gangbare. Wordt ook in de wetenschappelijke literatuur gebruikt, bijvoorbeeld. @Momo: waar staat dat VS dat niet zou begrijpen? Dit is ook helemaal geen gangbare bijwerking, we hebben het echt over iets anders dan bijvoorbeeld een droge mond, maagklachten of afgenomen libido. Dát is wat je verwacht bij SSRI's. Een ontwikkeling richting (hypo)manie verwacht je eigenlijk alleen bij mensen die daar al aanleg voor hebben.

Antwoorden (2)

Het kan een bijwerking zijn, maar dan wel één van de vervelender bijwerkingen. Neem contact op met de arts die je dit middel voorschrijft, en bespreek daar je klachten en gevoelens.

Je vraagt wat dit kan zijn. Het is uiteraard niet mogelijk om een diagnose te stellen via internet, maar het klinkt als een bijwerking van de AD die richting hypomanie lijkt te gaan. Dat is een verhoogde stemming waarbij je meer energie hebt dan gewoonlijk en meer prikkelbaar bent, óf waarbij je alleen maar prikkelbaar bent. Het ingaan op elke prikkel en dus geen rem meer kennen in je impulsbeheersing, de irritatie, het vertellen van dingen die je anders niet zou vertellen en ook het je verheven voelen boven anderen, kan daarin passen.

Nogmaals: dit is geen diagnose, maar een suggestie van wat het zou kúnnen zijn. Het kán ook heel iets anders zijn. Maar inderdaad is dit geen gewenst effect van het middel, en ik vind het absoluut een reden om zo snel mogelijk een consult aan te vragen bij je huisarts, of een spoedafspraak te regelen bij je psychiater, als die je deze medicatie voorschrijft. Dus niet een paar weken afwachten en kijken wat het effect is, maar meteen morgen bellen voor een afspraak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kwam ook bij mij als eerste op. Alleen dat elk gevoel verdwenen is past er niet echt in.
Onmogelijk om via internet te vertellen. Het beste kan je het voorleggen aan de persoon die het je heeft voor geschreven.

Maargoed, de klachten die jij beschrijft komen bv. vaak voor bij een manie. Heb je ook het gevoel alles aan te kunnen enzo? En eindeloos energie te hebben?