Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Weet iemand wat ik aan deze slaap problemen kan doen?

Ik weet dat deze vraag al eerder is gevraagd op Goeievraag.nl, maar ik wou toch wat informatie vragen, volgens mijn mening is dit een ander verhaal.
Ik heb sinds kort erg veel stress, dit komt voor al door de thuissituatie waar ik in zit. Veel ruzie met mijn ouders en heb te horen gekregen dat ik binnenkort naar een crisisgroep met en etc, na dat ik dit gehoord heb slaap ik amper, ik heb de afgelopen dagen maar 4 uurtjes in totaal gelsapen, en na dat ik dan wakker ben, ben ik ook echt klaar wakker...
Ik zelf had ook de medicatie "Abilefy" wie ik een keer per dag moest slikken, alleen ben ik hier mee gestopt. Zou dit verband kunnen hebben?

Alvast erg bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het middel dat je gebruikte, een antipsychoticum, kan als bijwerking slaapstoornissen met zich brengen. Het abrupt stoppen met dit soort middelen kan ook een tijdje voor een slechte slaap zorgen. Ook de omstandigheden waarin je zit, en de problemen die je hebt zullen aan een onrustige slaap meewerken.

Je kunt melatonine nemen in de vorm van tabletjes, dit is een lichaamseigen stof. Sleepzz heeft deze, te koop bij drogisterij (etos, kruidvat) Neem een aantal tabletjes ongeveer twee uur voor het slapen gaan. Werken goed. Zodat je uitgerust bent en beter met stress om kunt gaan. Vraag bij de drogist even na (eventueel als je ook andere medicijnen slikt)

Als je slaapproblemen hebt is dat altijd een teken dat er iets diepers aan de hand is. Natuurlijk is het afbouwen van bepaalde geneesmiddelen (zoals je in het eerste antwoord kan lezen) een mogelijke oorzaak van slaaploosheid. Maar hoe dan ook stopt het daar niet mee. Het punt is dat je enerzijds terug in je normale slaapritme moet geraken, en aan de andere kant aan de slag moet met wat "eronder" zit. Voor het terug krijgen van je slaapritme raad ik je een licht slaapmiddel aan, dat je gecontroleerd gebruikt. Bij werken kruiden niet, maar als je het wil proberen neem dan eens een kijkje op http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/natuurgeneeswijze/113110-slaapverwekkende-kruiden.html. Tegelijk kan je werken aan het terug opbouwen van een zekere weerstand. Bij mij hielpen yoga en meditatie (met begeleiding, in groep en tussendoor alleen), en ook chakra-ademhaling (via een boek in de bib). Maar niet iedereen is daarvoor te vinden natuurlijk. Om te werken aan de dieper liggende oorzaak is deskundige begeleiding nodig. Op internet vind je een resem therapieën waar er mogelijk iets bij zit dat je ligt. Als het financieel moeilijk is, kijk dan eens naar gratis of goedkope therapieën in je buurt. Meestal zijn die er wel, via bv. een sociaal centrum. Of check eens de terugbetaalbaarheid via het ziekenfonds. Als je de dieper liggende oorzaak niet aanpakt zal je slaapprobleem misschien opgelost geraken door tabletten bv., maar loop je het risico op andere symptomen (zoals depressieve gevoelens of psychosomatische klachten). Je lichaam geeft altijd een boodschap via klachten of via ziekte, de kwestie is om te luisteren wat het je te vertellen heeft en niet enkel het symptoom te onderdrukken. Succes!

De voorgaande tips zijn ook erg handig, behalve de tips van het gebruik maken van kalmerings en slaapmiddelen. Ik raad je dat in eerste instantie nog af. Dit is zoals ik al zei echt als alternatief. De tips die ik kan geven zijn: - Ga op vaste tijden naar bed en sta ook op vaste tijden weer op. - Schakel alle overbodige prikkels een half uur of een uur voordat je gaat slapen uit. Hiermee bedoel ik TV kijken, op mobiel zitten en achter de computer zitten. - Het beste kan je dan nog in bed een tijdschrift/boek/stripboek lezen voordat je gaat slapen. - Probeer de dag langzaam af te bouwen. Dus als je bijvoorbeeld 's ochtends en 's middags druk in de weer ben, probeer dan 's avonds te ontspannen door bijvoorbeeld lekker op de bank te hangen en TV te kijken. - Als je niet kan slapen door gedachten of blokkerende gedachten schrijf die gedachten dan op of praat er met iemand over. Dit lucht op en is toch een soort van loslating/bevrijding. - Ook heb ik gehoord dat als je gestrest bent dat je vaak de neiging hebt om borstademhaling te doen. Let dus goed op je ademhaling. Probeer zo veel mogelijk buikademhaling te doen. Dit is fysiek beter voor je. Dit kan je doen door middel van je hand op je buik te doen en dan gewoon ademhalen. Let hierbij niet te veel op je ademhaling. Voor de rest zijn die andere tips van andere mensen ook wel goed (op de medicatie na). Misschien had je het al gelezen, maar ik vermeld het wel nog een keer: Het is belangrijk dat je zelf nooit met slaap of kalmeringsmiddelen begint, tenzij het via de huisarts is voorgeschreven of als het echt niet anders kan. Het neemt namelijk een groot risico met zich mee. Je kan er (in het algemeen) makkelijk aan verslaafd raken. Dus dit is echt als alternatief. Wat Ray ook al zei is het middel dat je gebruikte is inderdaad een antipsychoticum. Een van de bijwerking is inderdaad slaapstoornissen. En ook het gelijk stoppen daarvan kan inderdaad voor een tijdje slaapproblemen veroorzaken.

Ik ben het helemaal eens met de adviezen van xEsther8. Er zijn buiten medicijnen en supplementen heel veel dingen die je zelf kunt doen om stress zoveel mogelijk te verminderen. Al haar adviezen (en meer) staan in de bron hieronder, maar dan beter toegelicht. Ik hoop van harte dat je er iets aan hebt!

Bronnen:
http://slaapwijzer.net/niet-kunnen-slapen-...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100