Weet iemand wat ik aan deze slaap problemen kan doen?

Ik weet dat deze vraag al eerder is gevraagd op Goeievraag.nl, maar ik wou toch wat informatie vragen, volgens mijn mening is dit een ander verhaal.
Ik heb sinds kort erg veel stress, dit komt voor al door de thuissituatie waar ik in zit. Veel ruzie met mijn ouders en heb te horen gekregen dat ik binnenkort naar een crisisgroep met en etc, na dat ik dit gehoord heb slaap ik amper, ik heb de afgelopen dagen maar 4 uurtjes in totaal gelsapen, en na dat ik dan wakker ben, ben ik ook echt klaar wakker...
Ik zelf had ook de medicatie "Abilefy" wie ik een keer per dag moest slikken, alleen ben ik hier mee gestopt. Zou dit verband kunnen hebben?

Alvast erg bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
1K
Ritsuka
10 jaar geleden
Probeer te werken aan je stress
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helaas lukt dit "nog" niet echt...
Door dat er nog niet echt duidelijkheid is over de situatie.

Antwoorden (5)

Het middel dat je gebruikte, een antipsychoticum, kan als bijwerking slaapstoornissen met zich brengen. Het abrupt stoppen met dit soort middelen kan ook een tijdje voor een slechte slaap zorgen. Ook de omstandigheden waarin je zit, en de problemen die je hebt zullen aan een onrustige slaap meewerken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt melatonine nemen in de vorm van tabletjes, dit is een lichaamseigen stof. Sleepzz heeft deze, te koop bij drogisterij (etos, kruidvat) Neem een aantal tabletjes ongeveer twee uur voor het slapen gaan. Werken goed. Zodat je uitgerust bent en beter met stress om kunt gaan. Vraag bij de drogist even na (eventueel als je ook andere medicijnen slikt)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee. Begin zelf nooit met slaapmiddelen, tenzij het via de huisarts is voorgeschreven. Bij zulke tabletjes kan je heel snel verslaafd aan raken. Zeker als je zelf de stof melatonine gewoon aanmaakt. Begin zelf nooit met melatonine tabletjes slikken, maar laat eerst dan een melatonine test doen zodat je kan zien of je wel genoeg melatonine aanmaakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Te laat km nooit te beginnen. Ik gebruik ze wanner ik niet in saap ksn komen een tijdje en stop er dan mee. Nooit vetslaafd aan geraakt en nooit klachten gehad. Ze werken prima. Dit is geen regulier slaapmiddel. Ik stop slik een jaar bv niet omdat ik goed inslaap vval en begin er mee wanneer ik een tijdje niet goed in slaap val en last van oververmoeidheid krijg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien werkt dat wel bij jou, maar 9 van de 10 keer worden de slaapklachten alleen maar erger als je hiermee stopt. Dit komt omdat je dan misschien al melatonine aanmaakt en ligt de oorzaak ergens anders. Hierdoor went je lichaam aan de hoge dosis melatonine waardoor je met een algemene aanmaak niet meer in slaap kan vallen. Het kan ook echter zijn dat je te weinig aanmaakt of later op de nacht. Dus laat ALTIJD een melatonine test doen voordat je eraan begint. Dit staat algemeen bekend. Ik kan het weten, ik heb zelf een verslag over DSPS gemaakt waarbij het in verschillende bronnen algemeen bekend stond dat je zelf nooit aan melatonine tabletjes moet beginnen. Trouwens melatonine tabletjes is een tijdelijke vervanging, voor de stimulering voor je eigen bioritme. Dit geldt alleen voor mensen die te weinig aanmaken of voor mensen die het pas later aanmaken. Hierdoor proberen die tabletjes je bioritme weer op orde te krijgen. Om de tijd moet je dan een melatonine test doen.
Maar goed. Dat terzijde. Kortom: Adviseer zelf NOOIT aan iemand om met kalmerings/slaapmedicatie te beginnen. Laat dit altijd onderzoeken door je huisarts. Eigenlijk is het hartstikke fout dat ze bij drogisterijen melatonine tabletjes verkopen. Ondanks dat dit een hele lage dosis is. Je kan er makkelijk aan verslaafd raken.
Als je slaapproblemen hebt is dat altijd een teken dat er iets diepers aan de hand is. Natuurlijk is het afbouwen van bepaalde geneesmiddelen (zoals je in het eerste antwoord kan lezen) een mogelijke oorzaak van slaaploosheid. Maar hoe dan ook stopt het daar niet mee.
Het punt is dat je enerzijds terug in je normale slaapritme moet geraken, en aan de andere kant aan de slag moet met wat "eronder" zit.
Voor het terug krijgen van je slaapritme raad ik je een licht slaapmiddel aan, dat je gecontroleerd gebruikt. Bij werken kruiden niet, maar als je het wil proberen neem dan eens een kijkje op http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/natuurgeneeswijze/113110-slaapverwekkende-kruiden.html.
Tegelijk kan je werken aan het terug opbouwen van een zekere weerstand. Bij mij hielpen yoga en meditatie (met begeleiding, in groep en tussendoor alleen), en ook chakra-ademhaling (via een boek in de bib). Maar niet iedereen is daarvoor te vinden natuurlijk.
Om te werken aan de dieper liggende oorzaak is deskundige begeleiding nodig. Op internet vind je een resem therapieën waar er mogelijk iets bij zit dat je ligt. Als het financieel moeilijk is, kijk dan eens naar gratis of goedkope therapieën in je buurt. Meestal zijn die er wel, via bv. een sociaal centrum. Of check eens de terugbetaalbaarheid via het ziekenfonds.
Als je de dieper liggende oorzaak niet aanpakt zal je slaapprobleem misschien opgelost geraken door tabletten bv., maar loop je het risico op andere symptomen (zoals depressieve gevoelens of psychosomatische klachten). Je lichaam geeft altijd een boodschap via klachten of via ziekte, de kwestie is om te luisteren wat het je te vertellen heeft en niet enkel het symptoom te onderdrukken.
Succes!
liveisgreat
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goede tips alleen het is belangrijk dat je zelf nooit met slaap of kalmeringsmiddelen begint, tenzij het via de huisarts is voorgeschreven of als het echt niet anders kan. Je neemt namelijk een groot risico met je mee. Je kan er (in het algemeen) makkelijk aan verslaafd raken. Dus dit is echt als alternatief.
liveisgreat
10 jaar geleden
uiteraard, het moet met de dokter! iedereen heeft ook andere noden ivm slaapmiddelen, en wat voor de ene "licht" is, is voor de ander "zwaar". naargelang wat je gewend bent, want die middelen gewennen bij vele mensen en dan zijn ze minder effectief. ik neem al enkele jaren af en toe slaaptabletten, en kan maanden zonder tot ik dan plots weer slecht slaap en er eentje neem. nochtans ben ik begonnen met elke dag één te nemen in een moeilijke periode na een zwaar ongeval. het komt erop aan dat je het als een tijdelijke maatregel bekijkt. Wat "tijdelijk" is, is voor iedereen anders. Bij mij heeft het maar liefst vier jaar geduurd voordat ik op het huidige niveau ben (af en toe eentje). doordat ik ook op een ander niveau aan het probleem werkte, heb ik de medicatie uiteindelijk kunnen afbouwen.
De voorgaande tips zijn ook erg handig, behalve de tips van het gebruik maken van kalmerings en slaapmiddelen.
Ik raad je dat in eerste instantie nog af.
Dit is zoals ik al zei echt als alternatief.
De tips die ik kan geven zijn:
- Ga op vaste tijden naar bed en sta ook op vaste tijden weer op.
- Schakel alle overbodige prikkels een half uur of een uur voordat je gaat slapen uit.
Hiermee bedoel ik TV kijken, op mobiel zitten en achter de computer zitten.
- Het beste kan je dan nog in bed een tijdschrift/boek/stripboek lezen voordat je gaat slapen.
- Probeer de dag langzaam af te bouwen.
Dus als je bijvoorbeeld 's ochtends en 's middags druk in de weer ben, probeer dan 's avonds te ontspannen door bijvoorbeeld lekker op de bank te hangen en TV te kijken.
- Als je niet kan slapen door gedachten of blokkerende gedachten schrijf die gedachten dan op of praat er met iemand over. Dit lucht op en is toch een soort van loslating/bevrijding.
- Ook heb ik gehoord dat als je gestrest bent dat je vaak de neiging hebt om borstademhaling te doen.
Let dus goed op je ademhaling.
Probeer zo veel mogelijk buikademhaling te doen. Dit is fysiek beter voor je.
Dit kan je doen door middel van je hand op je buik te doen en dan gewoon ademhalen.
Let hierbij niet te veel op je ademhaling.

Voor de rest zijn die andere tips van andere mensen ook wel goed (op de medicatie na).
Misschien had je het al gelezen, maar ik vermeld het wel nog een keer:
Het is belangrijk dat je zelf nooit met slaap of kalmeringsmiddelen begint, tenzij het via de huisarts is voorgeschreven of als het echt niet anders kan. Het neemt namelijk een groot risico met zich mee. Je kan er (in het algemeen) makkelijk aan verslaafd raken. Dus dit is echt als alternatief.

Wat Ray ook al zei is het middel dat je gebruikte is inderdaad een antipsychoticum. Een van de bijwerking is inderdaad slaapstoornissen. En ook het gelijk stoppen daarvan kan inderdaad voor een tijdje slaapproblemen veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben het helemaal eens met de adviezen van xEsther8. Er zijn buiten medicijnen en supplementen heel veel dingen die je zelf kunt doen om stress zoveel mogelijk te verminderen. Al haar adviezen (en meer) staan in de bron hieronder, maar dan beter toegelicht. Ik hoop van harte dat je er iets aan hebt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nogmaals: Begin zelf NOOIT aan slaapmedicatie.
9 van de 10 keer worden de slaapklachten alleen maar erger als je hiermee stopt. Dit komt omdat je dan misschien al melatonine aanmaakt en ligt de oorzaak ergens anders. Hierdoor went je lichaam aan de hoge dosis melatonine waardoor je met een algemene aanmaak niet meer in slaap kan vallen. Het kan ook echter zijn dat je te weinig aanmaakt of later op de nacht. Dus laat ALTIJD een melatonine test doen voordat je eraan begint. Dit staat algemeen bekend. Trouwens melatonine tabletjes is een tijdelijke vervanging, voor de stimulering voor je eigen bioritme. Dit geldt alleen voor mensen die te weinig aanmaken of voor mensen die het pas later aanmaken. Hierdoor proberen die tabletjes je bioritme weer op orde te krijgen. Om de tijd moet je dan een melatonine test doen.
Maar goed. Dat terzijde. Kortom: Adviseer zelf NOOIT aan iemand om met kalmerings/slaapmedicatie te beginnen. Laat dit altijd onderzoeken door je huisarts. Eigenlijk is het hartstikke fout dat ze bij drogisterijen melatonine tabletjes verkopen. Ondanks dat dit een hele lage dosis is. Je kan er makkelijk aan verslaafd raken. Voor de rest echt top tips. :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Idd met guppy ben ik het mee eens :)