Wat houdt autisme precies in?

De ene zegt dat je je dan heel erg focust op details.
De ander zegt dat je niet goed met mensen kan omgaan.
Weer een ander zegt dat je dan veel te druk bent.
Ik heb zelf een filmpje gezien over hoe iemand met autisme de wereld ziet.
Daarin worden beelden heel erg ingezoomd.
Weet nu niet welke waar is.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche
1.6K
Amadea
7 jaar geleden
Er zijn heel veel verschillende vormen van autisme. Elk daarvan kan één of meerdere kenmerken van 'men zegt' in zich hebben.
Thecis
7 jaar geleden
Zie deze link. Dit is een omschrijving vanuit de DSM 4 ("de Bijbel" van de psychiatrie). Je moet aan een heel aantal kenmerken voordoen voordat je de diagnose autisme krijgt.
https://pasnederland.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=40&catid=41&Itemid=78
Thecis
7 jaar geleden
En hier een link vanuit een autisme vereniging over de "nieuwe" DSM 5:
http://www.autisme.nl/autisme-nieuws/mei-2013/autisme-spectrum-stoornis-in-dsm-5.aspx

Antwoorden (2)

Bij mensen met autisme werkt de informatieverwerking in de hersenen op een andere manier. Autisme is een stoornis die zich niet makkelijk laat omschrijven. Autisme kan namelijk op verschillende manieren en in verschillende gradaties tot uitdrukking komen. De zaken die je noemt kunnen voorkomen, maar dat hoeft dus niet...

De meest voorkomende kenmerken zijn:
- Beperkingen in de interactie
- Een gestoorde communicatie
- Zich herhalende stereotiepe patronen van gedrag, belangstelling en activiteiten
- Informatieverwerkings- en integratieproblemen

Je kunt met deze kenmerken echter niet zelf iemand diagnosticeren. Daar is een gezondheidspsycholoog, psychotherapeut of psychiater voor nodig.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Thecis
7 jaar geleden
Volgens mij kan uiteindelijk alleen een psychiater de daadwerkelijke diagnose stellen (omdat dit een arts is, psycholoog en psychotherapeuten zijn geen arts), maar ik weet niet 100% zeker of de diagnose vast stellen aan een arts voorbehouden is.
Weet wel zeker dat de "aandoening" in de DSM beschreven staat welke door psychiaters gebruikt / geschreven wordt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@thecis een dergelijke diagnose is niet voorbehouden aan een arts.
Thecis
7 jaar geleden
Wie mogen een diagnose stellen?
De diagnose autisme mag alleen gesteld worden na een uitvoerig multidisciplinair onderzoek door een team met ruime ervaring op het gebied van ASS. De diagnose kan ook gesteld worden door een (kinder- en jeugd)psychiater, door een GZ-psycholoog, door een kinder- en jeugdpsycholoog of een OG (orthopedagoog-generalist)-gespecialiseerde pedagoog.
http://www.autismegroningen.nl/en-nu/signalering-en-diagnostiek Wist ik niet. Weer wat geleerd!
Beiden zijn waar. Mensen met autisme hebben zowel problemen met het omgaan en communiceren met anderen en kunnen daarnaast ook een specifieke focus/interesse hebben op bepaalde onderwerpen en hier helemaal in verzanden (in hun eigen wereldje terugtrekken). 'Druk zijn' is geen kenmerk van autisme, maar van ADHD (hyperactiviteit). Wel kan iemand met autisme die overprikkeld is, uitbarstingen krijgen. Overprikkeling komt voor als de omgeving te druk is (teveel prikkels, teveel mensen of nieuwe omgevingen). Een uitbarsting kan ook voorkomen als er frustratie is in de communicatie (iemand met autisme voelt zich niet begrepen of kan zich moeilijk uiten en raakt dan gefrustreerd) of als de omgeving ongestructureerd is en de autist niet meer weet waar hij aan toe is. Een prikkelarme omgeving en veel structuur (een vaste dagindeling en vaste regels) zijn dus erg belangrijk.

Overigens zijn er diverse stoornissen in het autisme spectrum. Het kan dus per persoon verschillen wat de specifieke problemen precies zijn en hoe 'erg' de problemen zijn. Je hebt hoogfunctionerende autisten zoals mensen met Asperger (denk aan Sheldon van the Big Bang Theory) en autisten die helemaal niet communiceren (vaak hebben die ook een verstandelijke beperking).