Moet ik dubbele of extra kosten betalen als ik naar 2 behandelaars ga?

Psycholoog is andere instelling als de ggz. Ggz helpt me voor adhd maar zij doen geen andere problemen behandelen, alleen adhd/add.

Voor andere problemen moet ik naar (onafhankelijke) psycholoog.

Ik heb alleen basis verzekering.
Hoe zit dat met de kosten? Moet ik de psych dan zelf betalen?

2 jaar geleden
in: Psyche
1.5K
Rieneke1
2 jaar geleden
Ik zou even een telefoontje doen naar je ziektekostenverzekeraar.
Thecis
2 jaar geleden
Wellicht dat het geheel onder 1 mdc kan vallen (medische diagnose code). Dan wordt het een behandeltraject en zijn meerdere disciplines mogelijk (mits de ggd die code kan / mag aanmaken).
Terpstraatje70
2 jaar geleden
Het advies van @Rieneke1 is een goede optie.
Zij zullen het wel weten.
Terpstraatje70
2 jaar geleden
Ik heb (gelukkig) nog weinig ervaring met ggz etc. Maar de ggz kliniek waar ik zit is puur voor adhd en add. Meer echt niet.
Zit er nog te kort om medicatie via de huisarts te krijgen. Voor mijn depressie moet ik naar andere behandelaar. Een psycholoog en eventueel andere behandelingen zoals bv Psychotherapie, EMDR en anders. Lastig het uit te vinden als nieuweling als je meerdere diagnoses hebt.
Adhd
Depressie
dysthyme stoornis
In jeugd emotioneel verwaarloost etc. Dus zal best wat therapie moeten…

Antwoorden (1)

Om de behandeling voor vergoeding in aanmerking te laten komen, moet er een verwijzing zijn, bijvoorbeeld van de huisarts. Als de adhd/add klachten en de andere problemen aan elkaar verwant zijn, dan zul je die tweede verwijzing niet krijgen zolang de eerste behandeling nog loopt. Je kunt dan wel een verwijzing krijgen naar een hulpverlener die jou zowel bij je adhd/add als je andere problemen kan helpen. Degene die je nu helpt bij je adhd/add is kennelijk niet in staat om ook andere klachten te behandelen, maar de psycholoog die je kan helpen bij je andere klachten is wellicht wel in staat om jou ook bij je adhd/add te begeleiden.

Als je een verwijzing hebt voor de psycholoog en die psycholoog heeft een contract met jouw zorgverzekering, dan worden de kosten vergoed uit de basisverzekering. Controleer voor 31 december of jouw psycholoog een contract heeft met jouw verzekering. Het is nu een goed moment om eventueel van zorgverzekering te wisselen als dat beter uitkomt.
2 jaar geleden
Terpstraatje70
2 jaar geleden
Bedankt!
Nadeel is dat een psycholoog geen adhd medicatie mag uitschrijven. Daarom bij ggz bij een psychiater daar. Maar voor mijn andere problemen ook hulp nodig.
Zal de huisarts eens bellen of zij een cobi-kliniek kennen.
Terpstraatje70
2 jaar geleden
Combi-kliniek bedoel ik.