hoe kom ik van eenzaamheid af?

Ik ben een 17 jarige jongen die na schooltijd ALTIJD maar in z'n eentje in z'n kamer zit. Het liefst wil ik natuurlijk net als m'n leeftijdgenoten in het weekend naar de stad bijvoorbeeld. Ik heb alles al geprobeerd, zoals veel mensen kennen, regelmatig gesprekken voeren met anderen. Maar niks helpt me uit mijn kamer na schooltijd. Ik vind dit erg raar, want op school lijk ik erg populair, ze groet iedereen me bijvoorbeeld als ik het lokaal binnenkom en willen ze ook met me praten. Maar na schooltijd wil niemand me zien, en als ik diezelfde mensen vraag om iets na school wordt ik afgewezen of genegeerd, m'n moeder zei dat die mensen me stiekem misschien niet mogen, maar waarom willen ze dan op school zo graag met me zijn? Het is natuurlijk niet verplicht. Dus wat kan ik tegen deze eenzaamheid doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
1.4K
Ritsuka
10 jaar geleden
Zoek een hobby of sport in clubverband.
Vraag eens in een spellenwinkel of ze daar bordspellenavonden houden (vaak wel)

Antwoorden (5)

Lid worden van een club. Dan ontmoet je leeftijdgenoten met een gemeenschappelijke hobby. De kans dat daar iemand bij is met wie je goed aansluit is dan veel meer aanwezig dan op school. Er is vast wel iets wat jij leuk vindt om te doen wat in clubverband kan.
Amadea
10 jaar geleden
Goed dat je je probleem inziet, dan is dit het moment iets te gaan ondernemen. Sluit je aan bij een club of vereniging waar jij interesse in hebt, of dat een sport of andere hobby is maakt niet uit, dan kom je mensen tegen die dezelfde interesse hebben en dan heb je een vrij grote kans dat je daar vrienden maakt. Ga gewoon naar de stad in het weekend, in de uitgaansgelegenheden ben je niet alleen, er zijn altijd mensen om mee te praten, je kunt best met iemand een praatje maken die je (nog) niet kent. Je moet je kamer uit om de eenzame momenten te doorbreken. De populaire mensen op school, zijn meestal zichzelf niet, ze doen zichzelf anders voor dan dat ze zijn, gewoon om een imago in stand te houden, dat kan een reden zijn waarom je medeleerlingen niet met je mee naar huis gaan, of iets anders met je willen ondernemen, maar dat hoeft natuurlijk niet het geval te zijn, misschien hebben die mensen wel andere vrienden in hun omgeving, waar al afspraken mee staan. Probeer positief in het leven te staan, zodat je dat ook uitstraalt, dat maakt makkelijker vrienden dan negatieve gedachten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk niet dat je moeder gelijk heeft, gelukkig! Maar misschien moet je je sociale vaardigheden en sociale atennes eens gaan verfijnen. Dit zal altijd je toekomstige leven ten goede komen.
Als je zegt "dat je vind dat mensen je afwijzen of negeren" en je moeder je vertelt dat mensen je stiekem niet mogen (een hele nare benaming) klopt er niets niet. Het geeft ook wel een hele negatieve klank aan jouw contacten met andere mensen.

Mensen die zich heel neutraal opstellen en er een beetje "bijhangen" worden al niet snel vervelend gevonden, dus waarom jij wel? Misschien moet je je iets minder voorstelling maken van wat mensen van jou denken. Ga er maar gerust van uit dat ze niet druk bezig zijn met een hekel aan jou hebben. Het kan wel een probleem zijn dat zich al vriendenclubjes gevormd hebben, en die kunnen wel eens gesloten zijn, zeg maar kliekvorming. Die hebben een kliek en wil je daar tussen komen dat moet je je er echt in wurmen. Probeer eens aansluiting te krijgen bij mensen waarmee je je kan identificeren. Je bent vast niet de enige einzelganger. Er zijn vast wel meer "niet van die sociale wonderen" in jou groep die niet deel uit maken van een hechte kliek en knoop daar eens een gesprek mee aan.
Het "koetjes en kalfjes"in de klas gaat prima zeg je, dan moet de rest ook wel goed komen!

Lid worden van een club of vereniging is ook een hele goede tip. Vooral als je ook een gemeenschappelijke interesse hebt die je met andere kan delen. Dat maakt contact ook veel makkelijker. Maar blijf zeker niet alleen op je kamer zitten. (en luister ook niet te veel naar je moeder, want volgens mij ben je best wel een leuke jongen!!)

succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet thuis blijven zitten, maar ga naar de openbare bibliotheek.
In veel plaatsen staat daar een grote tafel met tijdschriften. Ga lekker zitten en neem er een beker thee bij.

Pak een krant of tijdschrift, en wacht af wie er naast of tegenover je gaat zitten.
En wees dan eens brutaal, en start een gesprek. Dat kan al met vragen, of die persoon de krant even aan kan geven of zo...

Verwacht niet meteen resultaat, maar als je er vaker zit, zie je ook steeds dezelfde mensen en raak je op den duur makkelijker in gesprek met ze.

En op momenten dat je in gesprek bent, voel jij je vast niet eenzaam.

Een andere remedie tegen eenzaamheid is het nemen van een huisdier en de zorg daar ook voor nemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor na school sowieso wat er al eerder werd genoemd, je kunt lid worden van een sportclub of een hobbyvereniging.
Als het je echt gaat om de andere kinderen in je klas is het misschien een idee om met je mentor te praten. Deze kent jou in verhouding tot de klas en deze kent rest van de klas.