wat kan ik doen tegen de angst om te verhuizen?

Ik ga binnenkort voor verhuizen in hetzelfde dorp maar zie er enorm tegen op. Heeft iemand ervaring hier mee?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Psyche
3K
Rieneke1
6 jaar geleden
Waar ben je precies bang voor?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Laat het gewoon gebeuren, bereid het goed voor en richt je vooral op de nieuwe dingen. Alles weer netjes en fris.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat ik niet kan wennen, dat ik mensen ga missen
Inekez1
6 jaar geleden
Bedenk van te voren welke mensen je zou kunnen gaan missen. Waarschijnlijk zijn dat de mensen waar je nu regelmatig contact mee hebt. Vertel ze van te voren dat je ze niet wil missen na je verhuizing, dat je graag contact wil houden. Vraag of ze je willen helpen verhuizen (ook: inpakken, schoonmaken, sjouwen, nieuw huisje schilderen, uitpakken en gezellig inrichten) en maak er een gezellige bezigheid van. Of nodig ze na je verhuizing uit om je nieuwe plekje te komen bekijken. Je gaat niet naar de andere kant van de wereld, iedereen heeft tegenwoordig telefoon / internet dus als jij contact wil houden met je oude buren / buurtgenoten hoeft dat helemaal geen probleem te zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank je wel! Dit helpt me enorm !
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ga ook vaker naar je nieuwe buurt, even een wandeling maken. Zoek waar de supermarkt is en andere plekken waar je graag komt, bijvoorbeeld een park. Als je de buurt een beetje leert kennen, dan voel je je er vanzelf meer thuis. Je leert de straatnamen, je weet hoe je moet lopen, de geluiden zijn bekend. In het begin zul je als je in je bed ligt in een nieuw huis wel even moeten wennen aan de geluiden buiten, maar daar ben je na een tijdje wel aan gewend. En stel jezelf ook voor aan nieuwe buren. Als je een paar mensen in de straat kent, voel je je ook gauw thuis. En je blijft in hetzelfde dorp, dus je kunt altijd terug naar de mensen en plekken die je al kent.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank je wel! Ik fiets er nu al regelmatig heen. Verder blijven we in hetzelfde dorp dus veranderd er niet zo veel

Antwoorden (1)

Hallo Abronkie,
Waarom zie je er tegen op om te verhuizen? Wat is het waar je mee zit. Zelf ben ik al heel erg vaak verhuisd. Meer als 26 keer. Hier heb ik zelf niet voor gekozen ik moest met mijn ouders mee. Maar misschien is het wel een groot verschil want voor mij stel een verhuizing ook totaal niks meer voor. Dus vraag me ook af wat jou angst hier voor is en dan kan ik misschien een antwoord geven. Het scheelt dat je in je eigen dorp blijft. En een nieuw huis/apartament is altijd ff wennen maar na een week of 2 weet je al weer niet beter. Als je je eigen meubels hebt staan maak je het wel je thuis dus er is echt niks om bang voor te zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hallo Pietertje. Ik kan rationeel alles heel goed verwoorden en weet het heel goed te vertellen dat het best went. Maar ik ben bekend met heimwee. Dus ik ben daar bang voor voel me steeds heel opgejaagd, neerslachtig en futloos nu al. Ik maak mezelf helemaal gek hiermee. Het geeft me rust wanneer ik zulke antwoordenlees die jij oa geeft. Maar ik moet dat voor mezelf steeds bevestigen. Het duurt ook nog tot december en onze eigen woning is nog niet verkocht dat geeft me ook onrust.
Ik hoop zo dat er iets is wat me rust geeft en waardoor ik weer kan genieten van het leven. Dit herken ik totaal niet van mezelf en het houd me in haar macht . Gr Anita