Zijn deze verschijnselen van mijn manische episode echt of waan?

Tijdens een manische episode had ik het gevoel dat mensen opeens veel meer geïnteresseerd in mij waren en ik kreeg van iedereen aandacht, het leek wel alsof iedereen bevriend met mij wilde zijn of met mij om wilde gaan.

Ook had ik het gevoel dat ik tijd kon manipuleren. Dingen waar ik normaal veel langer over doe, deed ik nu, terwijl ik me niet eens haastte in misschien wel de helft van de tijd.

Ook had ik t gevoel dat ik informatie veel beter op kon nemen en op een veel hoger level dacht, ik dacht ook super veel. Het voelde alsof ik stukken slimmer was en de moeilijkste vragen kon beantwoorden.

Op een gegeven moment had ik zelfs het gevoel dat mensen zich naar mij omdraaiden en me in de gaten gingen houden. Ik voelde me in ieder geval steeds aangekeken. Soms leek het zelfs alsof ik zo ongeveer kon lezen hoe mensen zich voelden. Ik kon me op de een of andere manier heel goed in andere mensen inleven.

Is dit nou allemaal onzin, of is dit een of ander spiritueel gebeuren/ wonderbaarlijk verschijnsel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt als een psychose.
Ik heb zelf iets dergelijks meegemaakt.

Antwoorden (6)

Deze verschijnselen zijn niet echt, alleen jij ervaar deze zo.
Misschien toch beter om even langs een arts te gaan, weet niet of je medicatie gebruikt?
Deze medicijnen een beetje bijstellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar ik kan me haast niet voorstellen dat het allemaal waan is. Omdat ik veel nog precies kan herinneren en zeker weet dat mensen ook anders tegen me deden, en bepaalde dingen echt heel snel gedaan waren, waar ik normaal veel langer over doe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je het met een stopwatch bijgehouden? Of *denk* je alleen maar dat het sneller ging? Ik denk dat alles of bijna alles wat je beschrijft bij je vraag niet echt was. Alleen dat van dat informatie beter en sneller verwerken herken ik wel, dat heb ik soms ook wel en dan is het echt zo (ja, heb ik getimed). Maar dat hebben veel mensen denk ik wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen herkent wel het feit dat als je op vakantie gaat de heenreis enorm lang lijkt te duren want je wil zo graag op je vakantie adres aankomen, de terug reis lijkt altijd sneller te gaan.
Dit is de beleving van tijd. Niet de reele tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat gevoel ken ik zeker, en dan weet ik ook dat het maar een gevoel is en de reis gewoon even lang heeft geduurd. Maar nu merkte ik echt dat ik in sommige dingen zo veel sneller was en daardoor nog veel tijd overhad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk alleen dat datgene wat chiquita beschrijft niet reëel is.
Zij kan bijv. in de spiegel kijken en ervaren, goh, mijn wimpers zijn langer, maar een vriendin die haar aankijkt, ziet niets bijzonders. (dit als voorbeeld)
Dit is haar ervaring in manische periode, vaak afgewisseld met depressieve periode.
Maar het stukje qua andere mensen die haar volgen, etc. dan moet ik Karena in haar reactie gelijk geven: Heeft ook veel van een psychose.
Daarom: Ga naar een arts, er zijn echt heel goede medicijnen, als deze goed zijn ingesteld heb je een normaal leven, net als iedereen.
Dit heeft niks met een spirituele ervaring te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat ik 't zo zeggen: tijd manipuleren kan alleen als je ontzettend zwaar bent (zeg maar massaatje zonnestelsel of zo) of een ontzettend hoge snelheid hebt (en dan nog is de manipulatie constant en merk je er dus geen moer van). Als jij denkt dat je tijd kunt manipuleren, dan heb je een waan en is het zinvol dat aan je specialist te vertellen. Als jij alleen maar dingen sneller verwerkt en sneller uitvoert, mooi meegenomen. Maak er gebruik van en ruim eens lekker op of zo ;)
Dit past allemaal bij een manische fase, het heeft te maken met de processen die zich op dat moment in je hoofd voordoen.
Als je medicatie gebruikt, zóu het kúnnen betekenen dat je medicatie niet meer optimaal is ingesteld. In dat geval doe je er wel goed aan te overleggen met je behandelend (huis)arts/psychiater
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet allemaal onzin maar het is ook geen spiritueel of wonderlijk verschijnsel.
Wat je beschrijft, zijn dingen die voor kunnen komen tijdens een manie. Je beschrijft dat je snel dingen kon doen, snel informatie in je kon opnemen en verwerken, je voelde je slimmer etc.: dat zijn allemaal dingen die bij een manie kunnen horen. En het kan best zijn dat je bepaalde dingen toen inderdaad veel sneller deed. Dus dat het klopt dat je er minder tijd voor nodig had. Maar wat niet klopt is dat je de tijd kon manipuleren: je deed dingen zelf sneller, de tijd gaat altijd even langzaam/snel.

Misschien hebben mensen iets aan je gemerkt, zagen ze je "haast" en hebben ze daar op gereageerd of was jij sterk op anderen gericht en reageerden zijn daar weer op... dat zou jij weer geïnterpreteerd kunnen hebben als dat ze allemaal bevriend met je wilden zijn. Maar misschien keken ze ook zoals mensen wel vaker naar elkaar kijken, even oppervlakkig en heb jij dat als persoonlijk geïnterpreteerd.

Lijkt me belangrijk deze ervaringen en ook hoe jij er nu over denkt, te bespreken met je arts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie dit meer als dingen waar je op gaat letten, en dan lijkt het of ze meer voorkomen.

Als ik straks door een drukke winkelstraat ga lopen en erop ga letten of mensen naar mij kijken zal me idd opvallen dat veel mensen naar me kijken, niet omdat dat er meer zijn als anders, maar omdat ik me er van bewust ben.

En dit telt eigenlijk voor alle gebeurtenissen die je beschrijft. Als je erop let hoe lang je over de afwas doet, blijkt dat ineens helemaal niet zo lang te zijn. Ik doe dit ook met mijn kinderen: Wedden dat we in 10 minuten helemaal klaar zijn. Achteraf zeggen ze dan, ja dat is idd snel gebeurt.

Op die manier beïnvloed je je eigen gedachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het meeste zal deel uit hebben gemaakt van je manie.
Het gevoel dat je slimmer was, kan wel geklopt hebben - niet dat je dan slimmer bent. Maar je kunt tijdens zo'n episode waarschijnlijk sneller informatie verwerken (niet dat dat altijd effectief is) en misschien is je intuïtie dan ook veel sterker.
Daar is weinig spiritueels aan - zie het als een versterking van je 'normale' kennis en kunde. In een manie gaat je geest in de overdrive, zowel wat 'goede' dingen betreft als wat slechte dingen betreft. De pest is dat je tijdens die manie niet goed kunt onderscheiden wat goed en slecht is op dit gebied.
Ik vermoed dat je in 'normale doen' ook een redelijk goede intuïtie hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt je van ieder verschijnsel afvragen of het echt is of waan. Of je nu 'gezond' bent, manisch of wat dan ook.
Wat je omschrijft is hoe het voor jou als anders werd ervaren. 'Het voelde alsof' benoem je ook. Nou en zo is het ook. Want wat jij op dat moment ervaart is voor jou waar.
Natuurlijk is het ook erg afhankelijk van je focus. Waar jij op let. Ook dan kunnen dingen anders overkomen. Soms dus beangstigend of 'groot-makend'.
Ik denk dat iedereen min of meer manisch is, neuroses hebben we allemaal.
Als dit voor jou een wonderbaarlijk verschijnsel is, dan is dat zo.
Spirituele ervaringen kun je inderdaad hebben door een (plotseling) totaal andere 'mindset'. Als een soort overstijgen van je normale zintuiglijke waarnemingen.
Onzin is het zeker niet. Zoals je ervaart heb je in je manische periodes een andere manier van waarnemen en zintuiglijk ervaren.