Hoe is het te verklaren dat bepaalde gedachten uitkomen

Een beetje raar geformuleerd, de vraag, maar wat ik bedoel is dat ik soms ergens aan denk en binnen korte tijd praat ik over hetzelfde onderwerp met iemand, of ik denk ergens aan en opeens kom ik dat onderwerp op een plek tegen waarvan ik het niet verwacht had daar te zien of horen. Ik heb hier namelijk dagelijks mee te maken en vraag me af hoe dat toch komt. Is het toeval? Of weten mijn geest/hersenen dat ik dat zal tegen komen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
4.9K

Antwoorden (3)

Vraag is prima geformuleerd hoor. Niets raars aan. De oorzaak is niet zozeer toeval zo dat al bestaat en ook niet een kwestie van iets al of niet weten door de geest/hersenen. Het heeft veel meer te maken met de afwezigheid van blokkades, of de aanwezigheid van ruimte in je hoofd en hart waardoor dit verschijnsel optreedt. Vergelijkbaar met het begrip telepathie. Heel mooi te gebruiken als een deel van de manier van leven, zolang het iemand ten goede komt.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat kan heel goed.

er zijn mensen met een sterk ontwikkelde intuitie, maar er zijn ook mensen die verbanden in dingen zien die eigenlijk heel erg logisch zijn.

je denkt de hele dag, maar je herkent alleen de dingen die je tegenkomt. de dingen die je niet tegenkomt of herkent vallen niet op, maar hier heb je wel aan gedacht.
ga je je focussen op dingen die je herkent zal je dit meer op gaan vallen, eerder op gaan vallen dus het zal ook vaker voorkomen.

hersenen van een mens zijn altijd aan het zoeken naar verklaringen. dat is normaal, zo werkt het nou eenmaal bij ons. vaak is het zo dat we alleen bewust zijn van resultaten waar je je op focust.

dit kan je uittesten. als je ergens aan denkt schrijf het dan op. neem een kladblokje mee en alle worden of dingen waar je aan denkt schrijf je op. doe dit een dag of 2 dagen.

vervolgens schrijf je niets meer op en hou je je kladblokje bij je. elke keer als je wat ziet wat op het kladblokje staat streep je door. doe dit ook 2 dagen.
je zal zien dat er heel veel dingen niet doorgestreept zijn.

natuurlijk kan je er ook een week over doen om af te strepen, maar dan is het logisch dat je vanzelf wel iets tegen zal komen wat op je lijstje staat.

kan je dus lang dingen onthouden, is het net of je heel veel gedachten uitkomen. in werkelijkheid is dit maar een klein percentage van alle gedachten die je hebt.

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yeps!! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thanx!! :)
Cryofiel
12 jaar geleden
Goed uitgelegd. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je, nu de minnaar nog :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
proost! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een mens krijgt miljoenen prikkels binnen (intern/extern) maar kan er veel minder verwerken. de prikkels filter je door door ze (onbewust maar automatisch) te koppelen aan #iets# wat je bekend is. (gedachte, emotie, gevoel)
deze vul je zelf in. soms onbewust (trauma bv) soms bewust. (nú in context met de vraag)

hierna zal je maar een enkele selectie van prikkels herkennen (deze zijn dan al gefilterd, je hebt het eerder bewust ervaren)
dus....gisteren dat je iets zag omdat je eraan dacht die week ervoor, vandaag zie je het ook omdát je hieraan dacht. ik kan je dus garanderen dat je volgende week ook weer dingen gaat zien omdát jij hieraan gedacht hebt. de anderen dingen die je eerder aan dacht heb je op een andere manier gefilterd.
zie jij een stoel dan is het gewoon een stoel (zitting, poten, etc) een mens ziet duizenden dingen op een dag, dus je komt altijd stoelen tegen.
nu heb je toevallig aan een stoel gedacht....dan die jij die boom omdat jij vaker aan dingen denkt en ze dan tegenkomt. voor de mensen die het leuk vinden hoe het in de hersens met stofjes werkt de volgende link
http://nl.wikipedia.org/wiki/Amygdala
(ook boeiend icm met de vraag 'glaasje draaien' overigens)
http://www.springerlink.com/content/x60103401128w141/ en voor de vraagsteller de vraag of ze weet wat beelddenken is, puur uit nieuwsgierigheid
Dat noemen ze nou de Wet van de Grote Getallen in combinatie met Selectieve Waarneming

Je denkt zo onnoemelijk veel dingen op een dag dat het een statistische onvermijdelijkheid is dat precies die dingen waaraan je denkt uitkomen. Door selectieve waarneming vallen die meer op en onthoud je die "typische" voorvallen, terwijl je al die gedachten die NIET uitkwamen vergeet. Hierdoor ontstaat het beeld dat je heel vaak voorspellende gedachten hebt.

Afgezien daarvan is het niet vreemd dat als je de hele dag aan lieve hondjes denkt (bijvoorbeeld) dat je dan later op de dag met iemand praat en het dan over lieve hondjes gaat hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Cryofiel
12 jaar geleden
Ook een goede uitleg. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeer zeker een +!!!