Zoe er verband kunnen zijn tussen psychiese klachten en lichaamelijke?

nav een antwoord bv door dat je te veel last mee draagt hoofd nek en rug klachten krijgen of last van je maag omdat je je buik ergens vol van hebt etc
en waar is daar meer ino over te vinden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.4K

Het beste antwoord

100% zeker van wel!
Je hebt één lichaam. Daarin zit je geestelijke welzijn en je lichamelijke welzijn: of je je in je lijf lekker voelt en ook in je hoofd, zeg maar. Dat moet met elkaar in balans zijn. ****
Spanningsklachten kunnen zowel van lichamelijke als geestelijke aard zijn of een combinatie daarvan. Er is sprake van spanningsklachten als deze klachten verband houden met lichamelijke en/of psychische overbelasting.
Klachten, waarbij de relatie tussen het psychische en lichamelijke aanwezig is, worden ook wel stressklachten, ofwel psychosomatische klachten genoemd (psycho: geestelijk, somatisch: lichamelijk)

De samenhang tussen de lichamelijke klachten en de psychische overbelasting is niet altijd direct duidelijk. Lichamelijke klachten treden meestal op de voorgrond, terwijl hier bij medisch lichamelijk onderzoek vaak geen duidelijke oorzaak voor te vinden is.
Veelal ervaart je zelf wel bepaalde gevoelens van gespannen zijn, die verband kunnen houden met bepaalde levensomstandigheden zoals een grote werkdruk, conflicten, relationele problemen, emotionele problemen, verlies van dierbaren, ernstige ziekteprocessen, enzovoorts.
Deze gebeurtenissen, zeker als ze langere tijd blijven bestaan, kunnen je zodanig uit uw evenwicht brengen dat er spanningsklachten ontstaan.

Hoe uiten spanningsklachten zich lichamelijk?
Spanningsklachten kunnen zich uiten in een algehele vermoeidheid, spierklachten en gewrichtsklachten vaak voorkomend in de nek en rug, hoofdpijn, maag- en buikklachten, benauwdheid en druk op de borst, duizeligheid en tinteling in armen en benen, overmatig transpireren, beverige of trillende handen, hartkloppingen, vaak verkouden zijn en/of grieperig voelen.

Hoe uiten de psychische klachten zich?
De psychische uitingen kunnen zijn lusteloosheid en geestelijke vermoeidheid, prikkelbaarheid, onrust en gejaagdheid, overactief zijn en niet stil kunnen zitten, het gevoel uit balans te zijn, neerslachtigheid en somberheid, angstgevoelens en onzekerheid, piekeren en concentratiestoornissen, slaapstoornissen, de neiging om moeilijke situaties te vermijden, niet meer kunnen genieten en ontspannen, overmatig gaan eten, roken, alcohol- en koffiegebruik. Een aantal van deze zaken zult u wellicht herkennen, want we hebben er allemaal wel eens mee te maken.

bron: gedeeltelijk de site: fysiotherapie en manuele therapie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Jazeker, er is een verband tussen psychische- en lichamelijke klachten.

Een voorbeeld is bijvoorbeeld chronische stress, dat voor hoge bloeddruk kan zorgen, een vergrote kans op een hartinfarct, verminderde weerstand, chronische vermoeidheid en stoornissen bij de eisprong van de vrouw.

Psychische gevolgen stress
* Nervositeit
* Prikkelbaarheid
* Angst
* Neerslachtigheid
* Depressie’
* Vergeetachtigheid
* Besluiteloosheid
* Snel gefrustreerd zijn
* Slapeloosheid
* Negatieve gedachten

Lichamelijke gevolgen stress
* Hartkloppingen
* Kortademigheid
* Duizeligheid
* Verhoogde bloeddruk
* Rugpijn
* Hoofdpijn
* Diarree
* Maagpijn
* Misselijkheid
* Overgeven
* Opgeblazen buik
* Spastische dikke darm
13 jaar geleden
Je lichaam moet in balans zijn.
Op een gegeven moment kan psygisch overgaan in lichamelijk ongemak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, en in de beeldspraak van onze taal is veel van deze symboliek te vinden. Christiane Beerlandt schreef hier enkele boeken over, waarin o.a. de signalen die het lichaam geeft worden gekoppeld aan psychische toestanden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit heet psychosomatiek c.q. psychosomatische klachten. Google er maar eens op los.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is een grote samenhang tussen het psychische en lichamelijke welzijn van de mens. De grootste aanwijzers zijn stress een spanning (zijn psychisch te noemen) met als gevolg o.a. hartklachten en maagzweren. Onze taal maakt er mooie uitdrukkingen van, die je zelf al aangaf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn ook somatische klachten die kunnen leiden tot psychische klachten. Dit zijn o.a. schildklierproblemen, bloeddrukproblemen en slaapapneu.