hoe kan het dat de grond onder je voeten wegzakt bij een slecht bericht?

ik denk dat iedereen die dit ooit heeft meegemaakt wel herkend..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
12.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een schrikreactie geeft een heel ander effect en is tenminste nog "nuttig"omdat het bloed naar de vitale organen wordt gestuurd om te kunnen overleven...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt het over schrikreactie, maar ik denk wel dat het hetzelfde is. Ik ben bekend met paniekaanvallen en slechte berichten, in beide gevallen ervoer ik de lichamelijke reactie hetzelfde.

Het beste antwoord

Dit is de reactie van je lichaam op het bericht.
Ik denk dat je dit kunt vergelijken met wat er in je lichaam gebeurt bij een paniekaanval.
Je krijgt door het slechte bericht ineens een boel stresshormonen in je bloed en hier reageert je lichaam op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bewust of onbewust wil je controle hebben op het leven en bij een slecht bericht raak je de controle (even) kwijt. Gevoel van onmacht en soms reddeloosheid, kunnen je in de greep houden.
Vooral niet in paniek raken, maar goed door blijven ademen en proberen te relativeren, brengt je meestal het snelste weer "op aarde".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij slecht nieuws of een onverwachte teleurstellende ervaring 'zakt de grond onder onze voeten weg' (net als in een lift). Er is op een dergelijk moment geen gevoel van tijd en ruimte. Het lijkt dan wel of lichaam en geest even doelloos ronddwalen. Men noemt het ook wel dissociatie. Dat is een vluchtmechanisme om emoties onder controle te houden. Het treedt soms op als de stress even teveel wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kan komen omdat je be-staan-sgevoel dan op dat moment ineens wegvalt.
Ik be-sta- omdat ik... vul maar in.
liefde krijg..
Werk heb..
Vrienden heb..
et etc..

als een van die 'benodigdheden' oftewel zekerheden wegvalt kan dat zo voelen, alsof de grond onder je voeten wegzakt, of je door je voeten zakt, alles instort.
Vaak is dit een prachtig leermoment.