mijn vriendin liegt veel, hoe kan ik haar helpen?

mijn vriendin liegt over best grote dingen, tegen best veel mensen. ze weet dat ze liegt en weet dat het slecht is, dat beseft ze allemaal maar op het moment dat ze de leugen vertelt, denkt ze daar niet bij na. hoe kan ik haar helpen?

psychiater of zoiets is niet echt een optie, gewoon dingen die ik haar kan vertellen of vragen waardoor ik haar kan helpen.

Ik hoop dat iemand iets weet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
5.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
weleens geconfronteerd met het feit dat je weet dat ze glashard liegt en het niet om lullige leugentjes gaat? zou haar vragen waarom ze het doet, en wat ze ermee wil bereiken. als ze zelf inziet dat ze liegt, dit niet normaal is en het vertrouwen in haar kan schaden én ze zich in wil zetten om hier open en eerlijk in te zijn en het wil veranderen kan je haar hierin steunen. anders is er geen mogelijkheid, en kan ze zich met het ene leugen uit het andere draaien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit kan volgens mij niet zonder professionele hulp worden aangepakt ... zie het antwoord van Hansppc ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
áls ze idd beseft dat het niet 'gezond' is en in wil/kan zien dat er dingen moeten veranderen ja ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik kan niet stoppen met mensen te testen en dan begin ik ook soms te liegen

Antwoorden (4)

Iemand die liegt, werkt zichzelf steeds dieper in de leugen, je moet een enorm goed geheugen hebben, om te onthouden wat je tegen wie hebt gezegd, ze moet dus ook slim zijn om niet (steeds) door de mand te vallen, er komt een moment dat een leugen uitkomt, dit kan vroeg, of laat zijn, maak haar daarvan bewust, ook dat het haar vriendschappen kan kosten als ze hiermee doorgaat, meer dan dat duidelijk aan haar maken, kan jij niet doen, zij moet zelf willen, alleen dan kan zij op een eerlijke, open manier verder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een leugentje om bestwil, we doen het allemaal wel eens en hopen dan maar dat niemand het door heeft maar vaak liegen en over groten dingen.. dit is onantvaardbaar en fout!
Misschien dat je het er toch nog een keer met haar over moet hebben, ook zeggen dat je het niet fijn vindt en hoe jij er tegenover staat en welke gevoelens je erbij hebt waneer ze liegt.
Misschien dat zij dan beseft wat zij doet
Mocht dat niet helpen, dat moet je jezelf afvragen of dit het wel waard is? Vertrouwen is de basis van alles.. Relaties/vriendschap zijn meestal gebaseerd op vertrouwen, en als iemand telkens liegt kunnen vertrouwen geschonden worden . Bespreek dit ook met haar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
misschien is het een idee om met haar te bespreken tegen wie te allemaal liegt en dat ze dat onmogelijk allemaal kan onthouden, dus als er iemand achter komt dat ze gelogen heeft, kan dat veel soesa/problemen geven.
bespreek met haar de vervelende gevolgen van liegen, dat er op een gegeven moment niemand meer is die haar gelooft, omdat ze altijd liegt...
je kunt daar zelf voorbeelden die jou bekend zijn bijhalen.
misschien dat ze inziet wat het niet goed is en zeker niet goed kan blijven gaan !

sterkte !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mensen liegen om verschillende redenen. Uit angst bijvoorbeeld. Maar ook vanwege een CD (Conduct Disorder) kan iemand compulsief liegen. In ieder geval is het storend sociaal gedrag.

Nog een mogelijke verklaring is Pseudologia phantastica oftewel het kan voorkomen dat iemand zijn onjuiste weergave van de waarheid niet als leugen ziet, maar er werkelijk in gelooft, of nieuwe feiten nodig heeft om gaten in het geheugen te 'dichten'. Dit verschijnsel heet pseudologia fantastica, of confabulatie.

In ieder geval zijn het stoornissen die vooral vervelend zijn voor mensen die ernaar kijken en ze waarnemen. Verandering kan pas gaan plaatsvinden wanneer de 'leugenaar' tot een inzicht komt. Wijzen op consequenties heeft geen zin omdat die er voor hem/haar nog niet waarneembaar zijn. Hij/zij merkt die namelijk niet op.

Dreigen heeft ook geen zin want een dreigement is zo sterk als de uitvoering ervan.

In ieder geval is het zeer lastig om de persoon ervan te doordringen dat er professionele hulp nodig is.

In het geval van uw vriendin lees ik uit uw vraag dat ze het zeer impulsief doet en zich er later van bewust is dat ze het doet. Dit wijst op een aanleg die we compulsiviteit noemen. Dwangmatigheid. Het eist enorme zelfbeheersing om daar zonder hulp vanaf te komen.

In elk geval is het allerbeste om haar hiermee te confronteren in een goed en wellicht lang gesprek om te komen tot acceptatie van therapeutische interventie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het enige échte antwoord op deze vraag!
het enige antwoord dat 'hout snijdt'.
daarom een dikke + :D