Hoe kan ik beter omgaan met frustraties, rancune, wrok en afkeer?

De afgelopen jaren heb ik erg bij mijzelf geconstateerd dat ik veel frustratie, rancune, weerstand, afkeer en wrok heb gehad.
Er zijn verschillende personen en situaties waarmee ik dit heb.
Mijn pestverleden (vooral in mijn middelbare schooltijd) heeft hier ook aan bijgedragen.
Maar ook recentere situaties, zoals aanvaringen, conflicten etc.
Ik merk dat ik op bepaalde personen nog erg boos kan zijn.
Eigenlijk wil ik dit helemaal niet en vind ik dat ik hier mezelf mee in de weg zit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2.3K

Het beste antwoord

Waar je jezelf echt mee in de weg zit is dat je het niet wilt.

Dat wat zich binnenin je afspeelt wil geuit, verwerkt worden. Of jij dat nu wilt of niet.. je helpt het veel meer een handje wanneer je hiervoor open staat. dwz je ellende en ´beerput´ ´nogmaals willen ervaren´, en de ervaringen kunnen verwerken.
Zoek iemand (therapeut) waarbij je alsnog die dingen kunt uitten. Beste is een lichaamsgerichte therapie.
En niet een therapeut die zegt dat je er iets anders voor in de plek moet zetten en of het van je af moet zetten, manieren om ermee om te gaan etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die eerste zin zegt alles, vette +! Accepteren dat je die gevoelens hebt is al een flinke stap vooruit.

Andere antwoorden (5)

het klinkt alsof je het oog om oog, tand om tand principe wil toepassen. Wanneer je dit werkelijk zou doen, zou je je zelf verlagen tot diegene die bij jou dit gevoel opwekken. Jij bent tot meer instaat. Jij kunt hierboven staan. Zij die je gepest/gekwetst hebben waren blijkbaar niet in staat om hun gevoelens in juiste banen te leiden wat resulteerde in deze negatieve reacties naar jou toe. Maak voor jezelf eens een lijstje met mensen/voorvallen en kijk waar jezelf staat. Je zult merken dat je ver boven deze personen staat. Het zal dan makkelijker worden om alles te relativeren en je frustratie ed. zal afnemen.
succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Besef dat dit je heel veel negatieve energie kost en bedenk dat die negatieve energie positieve energie zou kunnen zijn waar je iets mee kunt. Wat jij denkt zit tussen jouw oren, en jij bent de enige die dat gedachtenproces kan veranderen, ombuigen van negatief naar positief. De negatieve energie doet alleen jouwzelf kwaad, niet de personen en situaties waar jij je op focust. Het lijkt makkelijk gezegd, maar ik herken jouw gevoelens en het is ook niet zo dat het "even de knop om, klaar" is, het is een proces waar je je iedere dag bewust van moet zijn en aan moet werken. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Joh, hier word je toch dood moe van.
Probeer het van je af te zetten.
Daar zal je een gelukkiger mens door
worden,er valt best te leven met een
leven zonder conflicten hoor dat is heerlijk
rustig hoor.
Je heb veel problemen gehad in je leven,
het wordt nu eens tijd dat je rust in je hoofd
krijgt.
Kom je er niet alleen uit?gewoon aan je h.a
vragen en samen een oplossing zoeken.
psycholoog zou niet verkeerd zijn, die leert
je naar je zelf te kijken.
En dat heb jij nu echt nodig denk.
Het is voor je verdere leven,daarom
doe er wat aan.
Hopenlijk heb je wat aan m.n antwoord.
Ik wens veel wijsheid en het allerbeste.
12 jaar geleden
Bij iedereen komt wel eens wat voor in zijn leven de ene krijgt veel van deze situaties en de andere minder.
Blijf positief en laat de dingen die je hebt meegemaakt achter jou en kijk positief naar de toekomst.
Want na de regen komt meestal zonneschijn.
Gebruik hier jou energie voor dan komt het goed.
En weet dat echt niet iedereen volmaakt is/kan zijn ook jij niet.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dooddoeners...
Hey Pluim,

Niemands leven is perfect, iedereen heeft beschadigingen opgedaan in het leven. De een meer dan de ander, de kunst is hoe ga je hier mee om.

Zelf heb ik ook o.a. een pestverleden en nog wel meer trauma's opgedaan. Ik doe luchtig, maar je begrijpt dat het niet zo luchtig is. Ook ik heb professionele hulp (gehad). Ik heb er veel geleerd, maar wat mij het meest helpt in het leven is sporten!!! Ik heb gemerkt dat veel met je hoofd bezig zijn niet goed is, zeker als je (net als ik) een negatieve inslag hebt. Door het sporten gaat het (op den duur) zooo veel makkelijker als dat je jezelf ooit kan dwingen om positief te denken.

Geloof me, wil je het jezelf gemakkelijker maken: bewegen, bewegen en nog eens bewegen. Laat dat lijf maar eens werken ipv dat hoofd. Zorg dat er evenwicht komt!!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is toch geen probleem als je tegen jezelf gaat praten? Ik denk juist dat het goed voor je is. Je moet ergens doorheen met dat sporten. En dat je de controle over jezelf kwijtraakt is volgens mij een tussenfase opweg naar evenwicht/herstel. En als je je schaamt t.o.v. je medesporters, ga je een (buiten)plek zoeken waar je alsnog (in zo groen en stil mogelijke omgeving) je "frustraties" tijdens het sporten kan uiten. Zonder strijd geen overwinning hè.