Sinds jaar desinteresse in alles. Hoe kom ik hier vanaf?

Ik ben 20, student, maar vraag me de laatste tijd constant af wat voor zin het heeft te leven.
Eerlijk gezegd interesseert het me niets meer. Het doet me allemaal niets meer.

Alles beredeneer ik, ook sociale interactie.
Ik kijk waarom deze persoon het zegt, wat zijn belang is en eindig altijd met minachting voor de persoon.

Ik verlies belangstelling in anderen, ook in het andere geslacht..
Veel vriendschappen zijn al op deze manier verwaterd het afgelopen jaar (sowieso 5), maar ook dat raakt me niet.

De wereld lijkt zo onbereikbaar.. Het gaat allemaal langs me heen. Alsof mijnn bewustheid niveau is veranderd.

Ik loop hier nu een jaar mee rond.
Iemand enig idee of dit allemaal normaal is?
Hoe kom ik hier vanaf?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.8K
Snuffel
12 jaar geleden
Klinkt als een fikse depressie. De eerste stap is de huisarts en dan de psych. Echt, dat kan helpen, want een fijne situatie is dit niet voor je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het hip om 'ik heb heen interesses meer, nix kan me schelen, ik ben emotieloos'-vragen te stellen? Dit is al minstens de vierde in een week. Ik neem aan dat deze reactie niet kwetsend opgevat wordt, gezien jullie 'probleem'. Misschien een idee om elkaars antwoorden te lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik raad je het boek "De Zingever" van Jaap Kruithof aan. Hoewel het leven, en al zeker dat van een individuele mens, intrinsiek geen zin heeft, ontpopt de mens zich zelf als zingever.

Het beste antwoord

Heb je altijd al gehad dat je alles beredeneerde, of is dat pas sinds een jaar?

Er zitten kenmerken van depressie en depersonalisatie in je verhaal. Met deze informatie is het echter lastig een goed oordeel te kunnen vellen.

Ik adviseer je een afspraak te maken bij je huisarts.

Toegevoegd na 2 minuten:
Om je vragen te beantwoorden:
- Nee, het is niet normaal te noemen. Zeker als je hiervoor totaal anders was.
- Je huisarts kent jou en kan de situatie het beste inschatten. Hij zal je evt. doorverwijzen naar een psycholoog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Precies het antwoord wat ik ook wilde geven.

Andere antwoorden (4)

Zoals mijn voorganger hier zegt lijkt het inderdaad op depersonalisatie en naar mijn idee komt er ook nog derealisatie bij. Hier kun je niet alleen uit komen. Neem svp snel contact op met je huisarts want dit gaat niet vanzelf over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt niet fijn. Het is onmogelijk om via internet diagnoses te stellen, maar wat je beschrijft zou eventueel onderdeel kunnen zijn van een depressie. We noemen dat dan een depressie met vitale kenmerken, waarbij niet zozeer somberheid overheerst, maar meer het feit dat je geen interesse meer kunt opbrengen voor allerlei normale, dagelijkse zaken, en ook geen plezier meer kunt beleven aan dingen waar je vroeger wel plezier aan beleefde.

Er kunnen natuurlijk ook andere dingen aan de hand zijn, maar feit blijft dat je je absoluut niet goed voelt, en dat dit je beperkt in je dagelijks leven (vriendschappen verwateren, bijvoorbeeld) en dat je eronder lijdt. Dat betekent dat je er goed aan doet om hulp te zoeken. Hoewel een depressie (en ook andere psychische problemen) ook vaak vanzelf overgaan, is het altijd beter om hulp te zoeken bij bijvoorbeeld je huisarts, omdat die kan beoordelen of het verantwoord is om eerst je klachten nog een tijdje aan te kijken, of dat er sneller echt een behandeling gestart moet worden.

Hoe je er vanaf komt, is natuurlijk afhankelijk van wat er precies aan de hand is, maar meestal zijn dit soort klachten goed te behandelen met psychologische behandeling zoals cognitieve gedragstherapie, en soms ook met ondersteunende medicatie. Ook mindfullness is tegenwoordig veel in onderzoek voor depressies, en zo zijn er meer therapievormen (interpersoonlijke psychotherapie, bijvoorbeeld) die bewezen effectief zijn bij depressieve klachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De grote vraag is dan: wat is "normaal"????? Normaal bestaat gewoon niet!
Uit je tekst blijkt wel duidelijk, dat dit voor jou niet prettig is; kan me voorstellen dat je je ergens ongerust maakt.
Je loopt er al een jaar mee rond en het wordt dus niet beter.
Dan lijkt het mij tijd voor de volgende stap: deskundige hulp inroepen, te beginnen bij je huisarts. Daar kan je dit allemaal bespreken (daar zijn ze óók voor!!!) en naar aanleiding van dat gesprek kan je weer verder kijken, in overleg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals al is opgemerkt lijkt het sterk op een depressie.
Ik vraag me af of je op de voor jou juiste plek zit; misschien ben je daar vooral door verwachtingen van de maatschappij en/of omgeving terecht geraakt en had je tien jaar geleden heel andere verwachtingen van het leven.
Het is misschien de moeite waard om je dit af te vragen en die dingen op een rijtje te krijgen.
Misschien moet je een tijdje eenvoudig werk in een ander land gaan doen om er beter zicht op te krijgen.
Je bent jong genoeg om het roer radicaal om te gooien dus laat je niet ontmoedigen door mensen die zelf bang zijn voor onbetreden paden of door professionele adviseurs die aan jou nog een tijdje willen verdienen.