Kunnen je emoties echt je geheugen aantasten?

Vanochtend ging ik iets doen, enkele minuten later, was ik het compleet vergeten wat ik gedaan had, opvallend was dat ik de emoties angst/schaamte had, over wat ik gedaan had, dat weet ik dan weer wel. Het leek alsof t geen wat ik wou herinneren een zwart gat erover had gehad. En, nu nog kan ik niet herinneren wat ik nou wel of niet gedaan heb.

En dit gebeurt wel vaker, ik kan vele dingen onthouden, lange termijn is als t goed is niks mis mee en na tests bleek er ook niks mis met me korte termijn te zijn. Maar, toch is dit wel zorgwekkend.

En, daarom hoop ik dat jullie het antwoord hebben op deze, misschien niet al te slimme vraag. Kunnen negatieve emoties daadwerkelijk je geheugen aantasten? Uitschakelen als ware.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
2.9K

Het beste antwoord

Doordat je als het ware veel met emoties bezig bent en dit ook hersenwerk is lijkt het of je geheugen niet meer zo werkt als voorheen, het is een momentopname..hersenen/emotie...

Een emotie wordt vaak omschreven als een innerlijke beleving of gevoel van bijvoorbeeld vreugde, angst, boosheid, verdriet dat door een bepaalde situatie wordt opgeroepen of spontaan kan optreden. In een meer algemene of biologische zin kan men een emotie echter ook definiëren als een reactie van onze hersenen op een positieve of negatieve gebeurtenis. Dit komt zowel bij mensen als dieren vrijwel automatisch tot uiting in een bepaald patroon van gedrag (bijvoorbeeld vluchten of toenadering) en fysiologische reacties. Het gevoel kan dan gezien worden als een speciale uiting of vorm van emoties die typisch is voor mensen, namelijk de bewuste beleving, of mentale reflectie van een emotie.

Misschien is dit nuttig om te lezen...http://www.onderwijsvanmorgen.nl/meer-over-het-brein-het-emotionele-geheugen/

Toegevoegd na 58 seconden:
http://www.onderwijsvanmorgen.nl/meer-over-het-brein-het-emotionele-geheugen/

hoop dat hij nu wel pakt...
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

om te beginnen gaat niemand dit van GV echt weten tenzij hier een neuro/hersen chirurg lid is. ik zelf denk dat je emoties je geheugen aantasten. want min of meer werkt geheugen en denken in het algemeen met schakels. bij 1 + 1 weet je meteen dat dit 2 is. maar bij 143 + 158 moet je alweer trucjes gaan gebruiken om meer schakels te kunnen gebruiken (bijv. 150 x 2 + 1 doordat je de 8 en 3 eerst optelt etc..). die schakels kunnen verstoort worden doordat je bijv verschillende dingen tegelijk doet. hierdoor gaat het schakelen langzamer en soms gebeurt het zelf niet meer.

zo werkt het ook met geheugen, als jij je ineens heel erg gaat focussen op wat je net gedaan hebt pak je de verkeerde schakels omdat je het geheugen probeert te forceren. je zal zien dat als je ook iets langer nadenkt dat je allerlei voorbeelden kan opnoemen van dingen die je wel weet en dan ineens kom je erop! (moet je eens proberen als je een kater hebt)

de truc is volgens mij er niet zo mee bezig zijn. ik herinner echt de meest loze dingen, maar belangrijke dingen vergeet ik dan weer. zo heeft iedereen dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"om te beginnen gaat niemand dit van GV echt weten tenzij hier een neuro/hersen chirurg lid is."
Dat lijkt mij een niet geheel juiste stelling. Ik denk dat psychiaters/psychologen hiervan wat meer kunnen weten dan een door "commonw" bedoelde chirurg, want het onderwerp van de vraag lijkt mij geen fysieke aangelegenheid maar een psychische (denkt deze leek).
Als t vervelend was wat je deed was je er misschien niet helemaal bij terwijl je het deed. Dit noemen ze dissocieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
naar mijn inzicht is een emotie niet de reden dat je regelmatig wat vergeet, maar het feit dat je over het vergeten zelf reden is voor negatieve emoties.

#je kan alleen dingen vergeten waar je je bewust van bent of bent geweest!#
emoties kunnen hier wel een rol spelen in je bewustzijn van situaties of gebeurtenissen.

emoties kunnen je beleving vervormen waardoor je de werkelijkheid anders kan gaan zien

vergeten is niet hetzelfde als een aangetast geheugen, en hoeft hier niet de oorzaak van te zijn.

emoties kunnen zo heftig zijn dat de de realiteit kunnen veranderen. ( je bent intens verdrietig dat niets meer leuk is terwijl je op een feestje bent wat je anders wel leuk zou vinden)

emoties kunnen zo heftig zijn dat het andere indrukken overschaduwd (je wint de loterij, de buurvrouw grijpt mis en is intens verdrietig, normaal troost je haar want jullie zijn beste vrienden maar omdat je midden in je vreugdedans zit ontgaat heel de buurvrouw je op dat moment)

veel mensen onthouden iets niet als ze op de automatische piloot staan (sleutels meenemen voor je de deur uitgaat, vervolgens deur op slot draaien. heel veel mensen voelen nog een keer aan de deur omdat ze niet zeker weten of deze daadwerkelijk op slot zit en controleren het nog een keer door aan de deur te voelen)
nog een vorm van automatisme... het schakelen tijdens autorijden. toch zou niemand kunnen vertellen waar ze hebben overgeschakeld omdat het automatisme is, niet omdat ze het vergeten zijn want ze hebben wel geschakeld)

vergeetachtigheid is van meerdere dingen afhankelijk en kan dus een duidelijke oorzaak hebben. de meest intelligente persoon laat steekjes vallen.

(weleens nader bekeken of adhd of add hier niet de reden van kan zijn? zie link voor meer uitleg)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mij is geleerd dat emoties je geheugen wel degelijk aanpassen. Bijna elke herinnering die je hebt heb je zelf aangepast naar de emotionele toestand waarin je je op dat moment verkeerde; de manier waarop jíj de gebeurtenis ervaarde.

Voorbeeld:
Jij bent ergens met iemand uit eten geweest. Het restaurant staat erg goed aangeschreven echt heb je een kloteavond gehad omdat de persoon met wie je ging non-stop aan het zeiken was. Wanneer een derde je later zal vragen naar het eten in het bewuste restaurant zul je deze onbewust zwaar onderwaarderen. Dit is dus puur omdat je die avond niet lekker in je vel zat, dit heeft effect op alles wat je meemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dit is zeker waar. Bij hevige emoties waar we niet aan terug willen denken , schakelen we vaak bewust ons geheugen uit en zo verdringt de nare ervaring naar de achtergrond en kan compleet vergeten worden. Totdat iets triggert, bijv een geur of beeld wat toen ook aanwezig was. Dit kan je er ineens weer eraan terug doen denken. Soms moet er een therapeut aan te pas komen om deze info weer op te speuren waardoor jij geblokkeerd wordt of niet goed functioneert. Onverwerkt trauma of verdriet heet dat dan. Het zit ergens ver weg gestopt en is totaal uit je geheugen geschakeld.
Door een trauma werken beide hersenhelften nl. niet meer samen, iets wat wel nodig is voor goede verwerking.
Vaak zie je bij een ernstig getraumatiseerde zelfs een trancefenomeen, je ziet geheugenverlies, hele stukken zijn weg uit de herinnering, er is vaak een andere gewaarwording van het eigen lichaam en een vervormd tijdsbesef. Er bestaat een sterk selectieve waarneming die helemaal gefocust is op dat 'vreselijke'of 'nare' en dat is ook vaak sterk uitvergroot.
Dit betekent dat emoties dus wel degelijk je geheugen kunnen aantasten en soms is er een therapeutische interventie techniek nodig om datgene weer naar boven te halen wat ver weggestopt zit.
amc
13 jaar geleden
Ja, door heftige schrik / shock / trauma (emotie dus) kun je amnesie oplopen. Geheugenverlies.