Hoe kun je proberen te voorkomen dat iemand die je via chat kent (maar niet weet waar hij woont) aan je aangeeft het leven niet meer te zien zitten?

Ik heb sinds lange tijd veel contact via MSN met een vriend ergens anders in het land.
Hij vertelde me zojuist dat hij al lange tijd depressief is (wat ik al wist), maar wat erger is, is dat hij ook net vertelde dat hij het leven niet meer ziet zitten en met het idee speelt rare dingen te doen. Wat kan ik doen om hem hiervan te weerhouden. Kan ik een instantie inschakelen en zoja welke? Het probleem is dat ik dus geen idee heb waar hij woont.
Ik weet dat hij al lang geleden het contact met zijn familie. Ook wil hij zijn telefoonnummer niet geven.

Ik heb het idee dat ik hem echt niet op andere gedachten kan brengen en ben echt op zoek naar een instantie die hem hiervan kan weerhouden. Weet iemand een instantie en hoe ik die kan bereiken?
Ik wil hem zo graag helpen!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.1K

Het beste antwoord

**Ieder mens is verschillend. Hoe de ene persoon reageert op een bepaalde situatie zal niet hetzelfde zijn als hoe een ander reageert. Ook is het zonder informatie niet te bepalen wat er allemaal speelt, noch hoe deze persoon daadwerkelijk in het leven staat!**

Na deze disclaimer, over op eigen ervaringen uit het verleden, puur gebaseerd op wat VOOR MIJ geholpen heeft, in de hoop dat het voor een ander ook kan helpen.

Als ik de situatie goed begrijp, is dit een kennis die je alleen via MSN spreekt, en verder geen contact mee kan krijgen.

Hij heeft je verteld dat hij "rare dingen" wil doen. Dit is goed nieuws; als men erover wil praten, is dit omdat men zoekt naar een oplossing. De drastische oplossing is meestal niet de eerste, het is nu zaak te proberen te zorgen dat het ook niet de laatste wordt.

Als ik me verplaats naar mijn eigen situatie - waarbij ik zijn positie in moet nemen - kan ik me voorstellen waarom hij het alleen wil houden op MSN. MSN is een redelijk anonieme manier van communiceren - het is makkelijker om dingen te zeggen via dit medium dan direct. Hij is misschien beter in staat om de problemen te uiten op deze manier dan wanneer hij je over de telefoon zou spreken, of persoonlijk zou ontmoeten. Dit is belangrijk voor hem, want nu heeft hij een persoon die hij vertrouwt met de informatie, waarbij hij zich voldoende op het gemak voelt om zich te uiten. Als je hem uit deze "comfort-zone" dwingt loop je het risico dat hij weer helemaal dichtklapt, dus laat hem alsjeblieft zelf de keus wanneer hij hier eventueel verandering in aanbrengt.

Iets heel belangrijks dat ik niet vaak genoeg kan zeggen, is dat je vooral niet te veel moet vertellen wat hij wel en niet zou moeten doen, wat hij wel en niet mist, wat voor een gevolgen er zijn - het belangrijkste is dat je hem de ruimte geeft om zijn gevoelens kwijt te raken. Luister, vraag gericht door - probeer voor jezelf een schets te maken van de situatie (maar houdt in je achterhoofd dat je een vertekend beeld krijgt, want je hoort slechts 1 kant van het verhaal). Als je probeert te begrijpen waar hij tegenaan loopt, en goede vervolgvragen stelt, laat je zien dat je luistert naar wat hij zegt, en dat je er ook daadwerkelijk over meedenkt. Zonder direct allerlei tips te geven (of nog erger - allemaal argumenten over waarom hij het niet moet doen; dit moet hij voor zichzelf uitdokteren) geef je op deze manier het signaal af dat hij er niet alleen voor staat.

(Zie reactie)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb er ook vrede mee dat je soms niet alle antwoorden gaat krijgen. Toen ik in de put zat, heb ik mijn verhaal verspreid over verschillende mensen met wie ik verschillende aspecten deelde. De enige die bij mij het gehele verhaal te horen heeft gekregen (althans, mijn kant van het verhaal) was mijn psych, omdat hij buiten het geheel stond. En ook dat had ruim een jaar nodig. Ook hier geldt, als je door blijft vragen over zaken waar hij niet aan toe is om over te praten, loop je het risico dat hij tegen je dichtklapt. Wat je sowieso wilt doen, is het gesprek op gang houden. Probeer ook af te spreken wanneer je tijd voor hem beschikbaar maakt. Zorg voor een vast moment wanneer hij weet dat je voor hem beschikbaar bent, zodat hij - wanneer hij ergens tegenaan loopt - weet wanneer hij erover kan praten. probeer hem ook aan die afspraken te houden, om hem eraan te herinneren dat er wel degelijk iemand is die met zijn lot begaan is. Alleen al weten dat je een probleem kunt ventileren bij mensen kan een probleem minder zwaar maken. Alleen al weten dat er iemand is bij wie je láter kunt klagen, zorgt er misschien voor dat je niet nú die overhaaste beslissing neemt. Wat bij mij ook heeft geholpen, is dat mijn psych bij ieder gesprek vroeg wat anderen ervan vonden. Hierdoor werd ik genoodzaakt te gaan denken over de gevolgen voor anderen, en ben ik met mensen in mijn omgeving in gesprek geraakt over de problemen. Ik weet niet of dit voor hem zal helpen, maar bij mij heeft het een verschil gemaakt. Steun geven en luisteren is dus het belangrijkste dat je kunt doen. Hem als het kan het tempo laten bepalen, maar wel zodanig dat er vaste contactmomenten zijn. Hij heeft zekerheden nodig. Het gevoel dat er anderen zijn die het wél iets kan schelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi en vooral eerlijk antwoord simplynotedible, waarvoor mijn dank. Als ik vragen mag: Heb je buiten de gesprekken met je psych ook nog contact gehad of gezocht met andere instanties om hieruit te komen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben met de tijd voorzichtig met andere mensen in mijn omgeving gaan praten over de problemen, maar ik ben niet bij andere instanties langsgegaan, nee. Alhoewel - bij docenten, maar dat zijn "mensen in de omgeving", in mijn ervaring. Voor mij was het van belang dat ik bij één iemand kon beginnen met het verhaal, daarna is de rest vanzelf op gang gekomen. Zoals reeds eerder aangegeven, misschien is het in dit geval anders dan bij mij. Maar ik kan alleen zeggen wat voor mij geholpen heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je! Het lijkt nu gelukkig beter met hem te gaan.

Andere antwoorden (9)

De ervaring die ik heb is dat degenen die roepen dat ze het doen het over het algemeen niet echt doen en eigenlijk alleen aandacht willen. Het is alleen eng en te gevaarlijk om hierop te vertrouwen.

Je zou je vraag eens voor kunnen leggen aan stichting korrelatie (vraag@korrelatie.nl) misschien kunnen zij je meer gericht helpen. In uiterste nood denk ik namelijk dat iemand wel te achterhalen is via een IP adres.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry Roadrunner je eerste alinea is een gevaarlijk advies.
Er waren (!) genoeg mensen die zoiets zeiden en het niet meer na kunnen vertellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je goed leest dan is dat niet een advies. Het is een ervaring uit eigen leven waar ik dus ook bij zet HET IS ALLEEN ENG EN TE GEVAARLIJK OM HIEROP TE VERTROUWEN.
Mijn advies komt pas in de tweede alinea...
Telefoonnummer 113, url zie hieronder. 24 uur per dag bereikbaar.

Wat ik nu ga typen wil je misschien niet lezen maar is wel belangrijk:
Houd er terdege rekening mee dat mensen op MSN vaak niet eerlijk zijn en soms alleen proberen op jouw emoties te spelen. Jij zit jezelf nu op te vreten, voor het zelfde geld zit er aan de andere kant van het lijntje iemand te grinniken over jouw naïviteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ en wat betreft de tweede alinea... helaas maar al te waar vaak!
Je kunt niets doen.
Hij wil zijn telefoonnummer niet geven.
Je kent hem niet.
Je kunt hem echt niet op andere gedachten brengen.
Je weet niet eens hoe serieus hij is.
Je kunt niets doen.

Het klinkt misschien hard, maar ik zeg: wegwezen.
Iemand die je niet kent mag jou niet belasten
met dit soort ellende.
Wees verstandig, trek je terug, bescherm jezelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enige dat je kunt doen, is hem adressen/foonnummers/links geven waar hij zelf wat mee kan doen.
Jij bent niet verantwoordelijk voor zijn leven, hoe moeilijk het nu ook voelt. Hij zal zèlf hulp moeten zoeken.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Probeer alle info die je van hem hebt te googelen. Soms levert dit verrassende resultaten op. Een nickname wordt vaak op meerdere sites gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die vriend maakt jou deelgenoot van zijn gevoelens en zijn plannen. Het lijkt me niet meer dan fair dat hij die van jou ook aanhoort en respecteert. Probeer hem aan zijn verstand te peuteren dat jij door dat delen van zijn gevoelens met jou ook nog iets in de melk hebt te brokkelen. Anders is het wel heel erg eenrichtingsverkeer. Natuurlijk, dat zie je wel vaker bij depressies maar dat hoeft jou niet te weerhouden om er iets van te zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zal nooit precies weten wat er in deze persoon werkelijk omgaat. Aangezien jouw mogelijkheden behoorlijk beperkt zijn, zou ik hem sterk aanraden hulp te zoeken. Laat hem op internet zoeken naar professionele sites die hulp bieden op dit gebied met oa chat. Dit is een minder grote stap dan bellen, op afspraken komen enz. Deze mensen zijn er voor opgeleid. Meer kan je niet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, iemand met een ernstige depressie heeft professionele hulp nodig! +
Mijn kleindochter kende ook zo iemand. Alles gelogen.
Let goed op je zelf. Geef hem een nummer waar hij zich kan melden als het echt zou zijn.
Blijft hij dreigen, want dat is het, gewoon annuleren.
Het is te gek voor woorden dat hij wel hulp kan zoeken via de msn en niet op zoek gaat naar hulp die iedereen kan vinden op internet. Dit ruikt naar bedrog en aandacht trekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan bedrog zijn maar het kan ook echt zijn. Hoor zijn problemen aan en laat die bij hem. Doorvragen kan zolang het jouzelf niet beschadigd. Ga niet over je eigen grenzen. MSN kan anoniem gebruikt worden en daar kiest hij voor. Stel even wat controle vragen zoals welke medicijnen gebruik je? Weet je arts van deze ideeën? Hoe ga je die suicide doen? Wees zo concreet mogelijk naar hem. Het is zijn keuze of hij hulp ingeschakeld of voor suicide gaat. Wanneer hij werkelijk wil dat kan je door MSN hem toch niet tegenhouden.
Wanneer hij die controle vragen niet kan beantwoorden is hij je waarschijnlijk aan het beduvelen. Zeg hem dat je hem wilt helpen maar dat betekent dat hij je wel de gelegenheid moet geven om hem te helpen.

BLIJF wel steeds in je hoofd te houden dat jij niet zijn hulpverlener bent en dat je ook niet verantwoordelijk voor hem bent.