Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom ook een beeldschermbril als je al een varifocale bril hebt?

Ik draag normaal gesproken contactlenzen. Nu wil ik ook een bril aanschaffen. Dat moet sowieso een variifocale bril worden.

De bril is voor af en toe - normaliter gebruik ik de contactlenzen.

Ik hoor regelmatig dat ik dan ook een beeldschermbril nodig zou hebben. Maar... waarom? Als ik een varifocale bril heb, kan ik toch ook op een beeldscherm kijken? Zeker als het maar een enkele keer is, en dan maximaal een uurtje per dag.

Of zie ik iets over het hoofd en heb ik naast mijn varifocale bril ook een aparte berldschermbril nodig?

9 maanden geleden
in: Optiek
Inekez1
9 maanden geleden
Het ligt er ook aan op welke afstand en welke hoogte dat beeldscherm is. Gebruik je een laptop, dan is het heel eenvoudig om je scherm te positioneren qua hoogte en kijkhoek dat je dat goed met je varifocale bril kunt zien, net als je een papieren boek of tijdschrift zou lezen. Met een niet-verplaatsbaar vast beeldscherm moet je dus je hoofd qua hoogte en hoek gaan aanpassen. Gebruik een in hoogte verstelbare bureaustoel en waarschijnlijk moet je dichter op je scherm gaan zitten dan je normaliter zou doen. En dat is - zeker langdurig - erg slecht voor je lijf. Grote kans dat je binnen een half uur (hoofd)pijn krijgt. Als je in totaal hooguit een uur per dag naar je scherm hoeft te kijken en je kunt dat opdelen in bijvoorbeeld 4 x 15 minuten, zou ik in eerste instantie proberen dat zonder beeldschermbril te doen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (3)

Bij een varifocale bril zit het leesgedeelte (voor dichtbij) onder in het glas. Met zo'n bril voor een scherm zit je (om goed te kunnen lezen) met je hoofd achterover (wat nekklachten kan geven).
Met een schermbril heb je het zichtgedeelte voor dichtbij veel meer in het midden van het glas, waardoor je beter kunt lezen met je hoofd in een natuurlijkere stand. (Althans, dit is mijn persoonlijke ervaring).
(Lees meer...)
9 maanden geleden
escape
9 maanden geleden
Klopt. Men zegt dat als je minstens twee uur per dag voor een beeldscherm zit een beeldschermbril aan te bevelen is in verband de onnatuurlijke stand van het hoofd die het gevolg is van varifocale glazen.
Ritsuka
9 maanden geleden
Klopt, handig voor kantoorbanen
tinus1969
9 maanden geleden
Aanvulling: normaal varifocaal is meestal geoptimaliseerd op ver weg (bovenin) en leesafstand (onderin). Bij een computerbril is bovenin geoptimaliseerd op beeldschermafstand, net iets verder dan leesafstand maar dichterbij dan ver weg.
Cryofiel
9 maanden geleden
Dank voor het antwoord en de aanvullingen. In mijn geval gaat het om maximaal een uurtje per dag, en dat maximaal twee keer per week. Vandaar mijn vraag.
jc54
9 maanden geleden
@Cryofiel; Afhankelijk van de sterkte zou je nog kunnen volstaan met een eenvoudige leesbril (van de Hema of Kruidvat o.i.d.).
Probeer het gewoon uit. Ik heb ook varifocaal, maar als ik op de computer bezig ben zet ik m altijd af, dat kan ik zonder bril prima zien. Met bril is het scherm voor het leesgedeelte te ver, en voor het verweggedeelte te dichtbij
(Lees meer...)
9 maanden geleden
Cryofiel
9 maanden geleden
Daarom wil ik juist een varifocale bril, en geen multifocale bril (in de hoop dat ik deze termen niet verwissel). Wat jij beschrijft klinkt als een multifocale bril: een deel van het glas is voor dichtbij, een ander deel is voor veraf. Wat ik bedoel is een varifocale bril. Die heeft een geleidelijke overgang van veraf naar dichtbij. Dan is er dus altijd een gedeelte van het glas dat precies goed is voor de afstand waarop het beeldscherm staat.
Een varifocale bril heeft een vrij smal verticaal gebied waarin de bril dichtbij goed werkt. Je moet dus de hele tijd je hoofd van links naar rechts bewegen om je scherm goed te kunnen lezen.
Een beeldscherm bril is juist ingesteld om breed goed zicht van dichtbij mogelijk te maken.
I.p.v. met je hele hoofd kun je met deze bril volstaan om alleen je ogen te bewegen.
(Lees meer...)
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing