Wat doen met oververmoeidheid van computerogen?

Hallo, ik heb al maanden last van oververmoeidheid in mijn ogen en hoofd, ik zelf denk dat het komt omdat ik veel computer en ik helaas als hobby ook gamen heb.

Sinds kort heb ik een nieuwe bril en oogdruppels in de hoop da het overging maar helaas,

nu zou ik graag willen dat die vermoeidheid over gaat en dat ik toch wel wat computerwerk kan doen zonder die moeheid...

Wie kan me helpen?

gr.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Optiek
2.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt nu speciale 'computerbrillen' bij de opticien,speciaal voor mensen die last hebben van vermoeide ogen en hoofdpijn veroorzaakt door het (blauwe)licht van smartphone,tablet en pc.
Dat zou misschien een oplossing voor je zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vaak en veel achter je pc en jpad is niet goed voor je ogen! Een speciale bril als hierboven beschreven, is wel een optie

Het beste antwoord

Het beste is uiteraard om de oorzaak weg te nemen: minder internetten dus en minder gamen. Ondanks dat je al maanden last van je ogen hebt is je dit nog niet gelukt. Gamen is blijkbaar belangrijker voor je dan je gezondheid. Ondanks klachten ga je gewoon door. Dit klinkt als een internet/gameverslaving.
Je vraagt hier om tips om klachtenvrij je verslaving voort te kunnen zetten, maar zult het probleem toch echt bij de wortel aan moeten pakken.

Hier vind je een test:
http://testen.jellinek.nl/kennistests/267/gamen/?KeepThis=true&TB_iframe=true&height=380&width=572

Naast geïrriteerde en vermoeide ogen kun je ook nog last krijgen van rugpijn, hoofdpijn, RSI, overgewicht en te weinig lichaamsbeweging. Daarnaast zullen je sociale contacten en studie/werk eronder lijden.

Het tellen van uren van het gamen per dag of per week is niet voldoende om vast te stellen of je verslaafd bent aan gamen. Er is pas sprake van een probleem als jij zelf, of je omgeving, serieuze hinder heeft van je gedrag. En dat het je niet meer lukt om te stoppen of minderen. Dit lijkt me bij jou dus het geval.

Als het je echt niet lukt om zelf te minderen kun je contact opnemen met de verslavingszorg. Je huisarts kan je ook doorverwijzen. Het is een veelvoorkomend probleem, dus je hoeft je echt niet te schamen om hulp te vragen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dankjewel, 1 ding is nog onduidelijk, hoe lang het gaat duren voor het over gaat! gr

Andere antwoorden (3)

Scherm minder vel zetten
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voorkomen is nog altijd beter dan genezen hanteer daarom de "20-20-20 rule" oftewel de "20-20-20 regel":
Kijk elke 20 minuten, 20 seconden lang naar een voorwerp op een afstand van 20 "feet" (=6 meter). U mag hierbij lekker veel met de ogen knipperen. Ook is het mogelijk om elk half uur de ogen 20 seconden volledig te sluiten, dit geeft hetzelfde effect. Geven deze methodes niet genoeg rust voor uw ogen dan is het ook mogelijk om na elke twee uur een pauze te nemen van minimaal een kwartier maar ga dan wel volledig iets anders doen. Ga geen tv kijken of iets dergelijks maar kies bijvoorbeeld voor een wandeling of neem even rustig een kopje koffie. Uw ogen krijgen op deze manieren hun verdiende ontspanning en rust.

Ga niet te dicht op het beeldscherm zitten maar te ver er vandaan is ook niet goed. De beste afstand ligt tussen de 50 en 70 centimeter. Zorg voor genoeg licht in uw werkomgeving, in een te donkere ruimte zullen uw ogen erger belast worden. Ook reflecterend licht van een raam of lamp via het beeldscherm is schadelijk voor de ogen, probeer dit dan ook zoveel mogelijk te vermijden.

Een goede werkomgeving is heel belangrijk voor uw ogen. Zorg daarom voor de juiste luchtvochtigheid, deze mag niet lager dan 30% en niet hoger dan 70% zijn. Meest ideale temperatuur ligt tussen 20 en 26 °C. Een goede luchtflow is ook erg belangrijk, vermijdt daarom dat u in de luchtstroom van een airco of ventilator zit.
9 jaar geleden
Ik had een paar maanden geleden hetzelfde probleem, ik game soms dagen aan een stuk, ik heb toen een gunnar bril gekocht, ik heb nu geen oog vermoeidheid meer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oh oke, klinkt goed, en en werkt zo'n bril op een sterkte? en waar kan je die kopen en de prijs ongeveer? gr
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb op de site gekeken naar die bril die je gaf maar dat is engels heb je een mail gestuurd met mijn vraag.