Vernieuwt het oog zichzelf gedurende het leven net als bijvoorbeeld de huid?

De dingen waaruit het oog is opgebouwd... vernieuwen die?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Optiek

Antwoorden (2)

Ja hoor, ook gewoon door celdeling. Die cellen zijn zo klein, dat merk je niet.

Je huid vernieuwD op twee manieren: cel voor cel, maar ook laag voor laag (vervellen). Dat laatste doet je oog natuurlijk niet.

Zelfs je botten, vooral het merg erin, vernieuwen ook door celdeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor het is niet vernieuwD want het is tegenwoordige tijd - dus met een t. En wat is de bron van je antwoord?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebT gelijk ;-) sorry for that
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
np :) Maar wat is je bron nou?
Ja hoor en vrij snel ook.
Dat is een geluk voor de vele vuurwerkslachtoffers, mijn buurjongen kreeg een vuurpijl in zijn oog die daar af ging.
Geen leuk gezicht.
Toch ziet hij nu 11/2 jaar later weer voor 7--80% met dat oog...
Dat lijkt mij een goede aanwijzing dat ogen een sterk zelfherstellend vermogen hebben, alleen die scherpstelling wil nog niet erg lukken...
Het heeft ook nadelen, ooglaseren werkt ongeveer 5 jaar, daarna heeft het oog zijn oude sterkte weer hervonden.
Dan voel je je wel belaserd.