Ik heb sinds een tijd erg last van overgevoelige ogen. Ik moet al heel snel een zonnebril op zetten. Vervelend en ongemakkelijk, iemand suggesties?

Het is lastig, ik moet al heel snel een zonnebril opzetten, zeker met autorijden.
Het is niet dat ik net last heb van een verkoudheid, of een flinke kater. Iemand wees me er laatst op , en toen besefte ik dat ik er al best lang last van heb.
.

Toegevoegd na 5 minuten:
extra uitleg.. ik heb er eigenlijk al een paar jaar last van. ik ik slaap meestal als een blok beton. Ik hoef mijn bed nog maar te zien en en zzzzzzz

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Optiek
6.9K

Het beste antwoord

Oogspecialist afspraak maken (geen opticien) en vraag om oogdruppels hiervoor.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hmmm... hadden al meer mensen gezegd, maar ik ben niet zo van de dokter. misschien dat ik dat toch maar even moet doen.. bleuh...

Andere antwoorden (6)

Ik heb zelf ook het probleem dat ik niet tegen scherp licht kan. Ik loop daarom ook altijd snel met een zonnebril op.

Ik merk wel dat als ik vermoeid ben, niet goed geslapen heb en daardoor vermoeide ogen heb, ik nog eerder last heb van licht. Goede nachtrust kan jou wellicht ook deels helpen.
13 jaar geleden
Hoe lang heb je er al last van? Als het pas sinds een paar dagen is, kan het best dat je een infectie aan je ogen hebt. Bijvoorbeeld een herpes, dit voelt als een zandkorrel in je oog, en je kan dan niet tegen fel zonlicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de zomer (dus fel zonlicht) hebben meer mensen er last van, dus dan zijn pijnlijke ogen normaal. Als het lichter wordt, dan sluit je irissen meer om de pupillen. Het kan zijn dat de irissen in je ogen niet goed meer functioneren, waardoor feller licht als pijnlijk wordt ervaren. Ga naar de oogarts (via huisarts), hopelijk kan hij je verder helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maken je ogen wel genoeg [traan] vocht aan .
zoniet dan kan je bij de apotheek oogdruppels krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar dacht ik ook meteen aan. Dat kun je eerst proberen voor je naar een arts gaat. +
Ik heb dat ook.
Ben er al jaren aan gewend dat ik niet zonder zonnebril kan.
Bij mij is het een combinatie van een lui oog - wat ook extra overgevoelig is - en hooikoorts.
Dat ik dat linkeroog dus vaak dichtknijp, is niet zo heel erg, want ik zie daar toch niet zo veel mee.
Ik heb een paar aardige zonnebrillen aangeschaft en slik een tabletje tegen de hooikoorts.
En voor de rest geloof ik het wel.

Weet je: de mate waarin je ergens last van hebt, bepaalt of jij daar door een arts naar laat kijken en de medische molen in wilt.
Als het na een avond stappen erger is, dan kan vermoeidheid toch een rol spelen. Dus:
Allergietesten laten doen.
Verwijzing vragen naar een oogarts.
Of jezelf afvragen hoe erg het is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms kan vermoeidheid een rol spelen, net wat te lang doorgaan op een dag.
Te lang achter een computerscherm aan het werk zijn waarbij je je ogen veel op het scherm moet richten, kan er voor zorgen dat je ogen uitdrogen.
Bij het autorijden kan een blazer of een airco ervoor zorgen dat je ogen uitdrogen.
Ook in een ruimte (werk/school) kan een airco ervoor zorgen dat de lucht droog wordt.

Ik heb zelf lenzen waardoor ik soms de lenzen kan vochtig maken met vloeistof, maar er zijn volgens mijn wel oogdruppels te koop voor droge ogen. Die kan je bij de Kruidvat kopen volgens mij.

Ik merk ook vaak dat als ik last krijg van droge ogen, dat ik dan sneller mijn zonnebril opzet. Dat is vaak als ik vanuit mijn kantoor met airco, waar ik de hele dag achter de computer heb gewerkt, in mijn auto met airco zit om naar huis te gaan. Het licht kan dan heel fel zijn.