Mag ik met een oogafwijking (scheelziend) bij het korps mariniers?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
12.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat hangt volgens mij af van de maximale afwijking. Zie ook de link van defensie: http://werkenbijdefensie.nl/defensie-als-werkgever/toelatingseisen-en-keuring/marine.html
Daar staat meer informatie over het werken bij defensie en oogafwijkingen. Je kunt daar ook specifieke vragen stellen.
Veel succes! Ik hoop dat je kunt gaan doen wat je graag wilt gaan doen.

Antwoorden (1)

In de meeste gevallen gaat scheel zien samen met een slecht oog, hieronder vind je waar je aan moet voldoen om bij het korps mariniers te mogen.
Om te kunnen solliciteren bij de Marine moet je voldoen aan onderstaande eisen.
BASISEISEN:
Je bezit de Nederlandse nationaliteit en een geldig identiteitsbewijs.
Je bent gezond van lichaam en geest.
Je bent minimaal 1,60 meter en maximaal 2,00 meter lang.
Op de dag dat je aan je opleiding begint ben je minstens 17 jaar en mag je niet ouder zijn dan 26 (28 jaar voor onderofficieren). Dit in verband met je dienverplichting.
Je voldoet aan de minimale opleidingseis voor de gewenste functie.
Je voldoet aan de medische en psychologische eisen van de marine.
Op basis van een antecedentenonderzoek dien je een Verklaring van Geen Bezwaar (VGB) te kunnen overleggen.
Je bent bereid om uitgezonden te worden.
OOGAFWIJKINGEN
Voor oogafwijkingen kan afhankelijk van de sterkte van zowel de sferische als de cilinderafwijking, in grote lijnen worden gesteld dat je alleen goedgekeurd wordt als je aan de volgende eisen voldoet:
Maximale afwijking +3/-5 en cilindrisch -1,5 (voor sommige functies gelden zwaardere eisen).
Korps Mariniers: maximale afwijking +1,50/-1,25 en cilindrisch -0,75, mits de gezichtsscherpte zonder bril of lenzen per oog 50% en met bril of lenzen per oog 100% bedraagt.
Een ooglaserbehandeling is wel toegestaan, maar er zijn gezondheidsrisico’s. Mocht je desondanks hiervoor kiezen, neem dan eerst contact op met het onderstaande emailadres. Houd rekening met het volgende: de behandeling dient minstens 3 maanden geleden te hebben plaatsgevonden op het moment van de medische keuring. Neem de medische informatie over de uitgevoerde ooglaserbehandeling mee op de dag van je geneeskundig onderzoek.
Een lichte vorm van kleurenblindheid is voor sommige vlootfuncties toegestaan (Technische Dienst/Logistieke Dienst/Bijzondere Dienst).
Voor specifieke informatie over oogafwijkingen: stel een vraag via het Contactformulier dat je vindt in de bron.