kan ik mijn lenzen langer dan een maand inhouden?

drie dagen geleden is mijn lens gebroken.
aan de zijkant zit een heel klein scheurtje.
ik heb hem nu al drie dagen in en heb er geen last van.
Kan hem inhouden of moet ik een nieuwe indoen?
ik heb eigenlijk geen zin om naar de opticien te gaan want hij is al drie keer gebroken.
Kan ik deze dan inhouden?
of kan ik misschien de volgende lens 2 maanden inhouden?
dan hoef ik niet naar de opticien

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Optiek
1.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat stukje moet eruit, lukt dat jezelf niet, ga dan naar de opticien of desnoods naar de huisarts, dit kan schade aan je oog geven.
Amadea
8 jaar geleden
Heb jij dan wel de voor jou geschikte soort lenzen? Ik heb nog nóóit meegemaakt dat er een scheurtje in kwam (en draag al langer dan 25 jaar lenzen).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
meteen uit doen! de oneffenheid van de lens kan je oog beschadigen, en dan heb je echt een heel groot probleem. De opticien vindt het echt niet erg als je langskomt, daar hoef je zeker niet bang voor te zijn. Mochten er andere redenen zijn om niet naar de opticien te gaan, koop dan bij kruitvat ofzo een doosje daglenzen, dan kun ke de tijd volmaken tot je je nieuwe lens kan in doen. En.. een maandlens heet niet voor niets maandlens. Te lang inhouden kan je oog beschadigen. Google maar eens op -te lang dragen van lenzen- dan weet je welk risico je loopt als je het wel doet.

Antwoorden (2)

Als je er geen last van hebt, kan je de lens blijven gebruiken. Je loopt wel het risico dat ze verder gaat scheuren, maar dat merk je vanzelf.
Een maand-lens twee maanden inhouden zal niet gaan lukken. Als ze een maand oud zijn, zijn ze al behoorlijk aan het verslijten. Dat jij geen zin hebt om naar de opticien te gaan, is voor jou een bijkomend probleem, maar wél gaan is beter voor het behoud van je zicht en je ogen.
8 jaar geleden
Ga liever zo snel mogelijk naar de opticien of een oogarts of de huisarts of de huisartsenpost (HAP) NU maar dan wel eerst bellen.

Als je nog lang van je ogen / zicht gebruik wilt maken, dan moet die lens snel uit. Het kan je eigen (echte) ooglens beschadigen. Ook al lijk je er geen last van te hebben, het is wel degelijk gevaarlijk.

Antwoord

Het beste is NU de HAP te bellen en het uit te leggen, daar hoor je wel of je meteen mag komen en hulp kunt verwachten. Kijk ook uit met het verkeer , auto/scooter , je zicht kan belemmerd worden door deze kapotte lens.

Toegevoegd na 2 minuten:
Antwoord op je vraag: nee je kapotte lens moet zo snel mogelijk er uitgehaald worden. Lenzen voor 1 maand moet je niet langer inhouden en al helemaal niet 2 maanden.