plotselinge bloeduitstorting normaal?

Ik stond gister onder de douche en zag oppeens dat ik een bloeduitstorting had op me achterkant van me been 4 cm ong. , tenminste zo lijkt het althans. Ik heb nergens tegen aangestoten of dergerlijke. Hoe kan dit zomaar ontstaan? En hoe kan je het het beste behandelen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
31.2K

Het beste antwoord

wat voor jou plotseling is, is voor de ander normaal. het is afhankelijk van een heleboel factoren, "normaal" is een bloeduitstorting nadat je je echt stoot ergens tegenaan. "niet normaal" is wanneer je iemand aanraakt en deze heeft hierna een blauwe plek daardoor, of nog spontaner: zonder aanraking.

uit onderstaande bron:

Hoe ontstaat een blauwe plek?
Een bloeduitstorting ontstaat doordat kleine bloedvaatjes in de huid worden beschadigd en gaan lekken. Het bloed hoopt zich op onder de huid en dan ontstaat een zogenaamd hematoom. Na enkele dagen wordt het bloed door het lichaam afgebroken en afgevoerd.

>>>>>In sommige gevallen kunnen bloeduitstortingen spontaan ontstaan door langdurig gebruik van bepaalde medicijnen, waarvan aspirine en bloedverdunners de meest bekende voorbeelden zijn.

>>>>>Ook kan zo’n lokale beschadiging veroorzaakt zijn door een insectenbeet of door langdurig gebruik van slaaptabletten, rustgevende middelen, pijnstillers (aspirine, ibuprofen); deze remmen niet alleen de zenuwoverdracht, maar ook enigszins de functie van de bloedplaatjes, die nu eenmaal nodig zijn voor de afdichting van iedere vaatbeschadiging.
>>>>>Daardoor ontstaan snel blauwe plekken na een gering stootje, dat u zelf niet eens heeft opgemerkt.

Een tekort aan vitamine C gaat gepaard met kwetsbare bloedvaten. Vroeger was dit bekend als ‘scheurbuik’, waarbij spontane bloedinkjes optreden onder andere in de slijmvliezen, tandvlees en de huid. Vitamine C tekort komt nogal eens voor bij jongeren met ongezonde eetgewoonten (eten uit de muur, snoepen) en bij ouderen met een slecht gebit, die al het eten pureren en steeds weer opnieuw opwarmen.

Kinderen kunnen blauwe plekken vertonen als uiting van wild gedrag. Men moet dan wel bedacht zijn op gevolgen van mishandeling, waarover zij niet durven praten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Normaal is het niet.
Het kan een spatader zijn, maar het kan ook zijn dat je je ongemerkt ergens aan gestoten hebt of dat er iets op gedrukt heeft. Voorlopig geen zorgen maken, het trekt vanzelf weg.
11 jaar geleden
ik weet niet of je bloedverdunners gebruikt ,want als je dat gebruikt gebeurt dat wel eens meer ,spontane blauwe plekken is dat niet het geval zal je je eigen waarschijnlijk gestoten hebben zonder dat je daar erg in had ,maar dat trekt van zelf wel weg niets om je zorgen over te maken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer we ons stoten of vallen, dan ontstaat er vaak een bloeduitstorting: de blauwe plek. Soms zie je de plek niet meteen, maar pas na een aantal uren of dagen. Gebruik Arnica zalf dat is een zalf die perfect is voor het snel laten genezen van blauwe plekken. Breng de zalf aan op de blauwe plek. Arnica is een natuurlijk middel, wat verkrijgbaar is bij de drogist en apotheek. Handig is om te zorgen dat je deze zalf altijd in huis hebt, bijvoorbeeld in je verbanddoos of medicijnkastje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb rond gelopen vol met "blauwe plekken" bloeduitstortingen. Uiteindelijk bleek het Foliumzuur tekort te zijn. Dan kan je zelfs een "blauwe plek" op je achterwerk krijgen door op je achterwerk te gaan zitten.

Eigenlijk is je huisarts het best aan gewezen als raadsman over waarom je plots een bloeduitstorting krijgt.

Normaal kan je het dus niet écht noemen. Heel onrustwekkend ook niet.

Voor het tekort aan Foliumzuur dien je bijvoorbeeld een periode gewoon Foliumzuur te nemen als voedingssupplement.