moet dit gehecht worden?

Ik ben benieuwd of dit gehecht moet worden

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.2K
Poet
9 jaar geleden
Wel mee naar de dokter gaan.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
:'-( ik word altijd zo verdrietig als ik dit soort dingen zie. Ik veroordeel jou niet Xenia. Maar wel de oorzaak wat deze ook mag zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nu oordeel je wel over iets waarvan je niet eens weet hoe het gekomen is HeerVoldermort.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je zou er eigenlijk even mee langs de huisartsenpost moeten gaan ongeacht of het gehecht moet worden. Daar bekijken ze wel wat er precies mee moet en krijg je evt verbindtips en hoe je de wonden schoon moet houden.
Ritsuka
9 jaar geleden
Waarom vraag je dit hier? Je had al bij de huisarts kunnen zitten nu voor goed advies.
tinus1969
9 jaar geleden
Eens met Ritsuka; gewoon naar de huisarts. Nu!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik wil jullie allemaal vriendelijk bedanken voor jullie antwoord, uiteindelijk is het weer een domme keuze geweest en uit angst voor de dokter heb ik mijn vraag dus hier geplaatst. Straks ga ik naar de spoedpost en dan zie ik weer verder, Bedankt!
Ritsuka
9 jaar geleden
Goed om te horen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wow hoe ben je hier aan gekomen?
HeerVoldemort
9 jaar geleden
@Tjidske Maakt eigenlijk niet uit hoe het gekomen is. Niemand verdient dat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort ik snap je reactie maar hier zit ook een psychisch kantje aan, en ja mensen oordelen en zo maar misschien is dit ook een stuk eigen schuld dat ik mezelf destructief gedraag.. Maar het is een combi van verleden en heden bij mekaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@xenia96 Heb je al hulp hiervoor?
Een combinatie van therapie en medicatie(die de drang minder maakt zoiets te doen)is wel aan te raden hoor.
Eigen ervaring,ik heb zelf echt akelige littekens overgehouden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Laurena Laat ik het zo zeggen ik ben al een flink aantal jaar een patient van de ggz, ik heb al heel veel gezichten van psychiaters gezien en hulpverleners haha.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou hier hetzelfde,psychiaters,psychologen en hulpverleners,ook GGZ.
Ook slechte ervaringen?
Ik werd soms als een klein kind behandeld,ze vonden me lastig en slecht te behandelen.
Gelukkig gaat het nu wel iets beter,je moet het toch vooral zelf doen hè.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik sluit me bij je aan

Het beste antwoord

Als de huid wijkt, heb je grote kans dat die niet netjes geneest en dat je littekens krijgt. Bij de wond linksonder is dat zeker het geval en bij de bovenste wond ook. Verder lijken het wonden van messteken. Een tetanusinjectie is dan ook noodzakelijk als je die niet al hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

kan, niet zien hoe diep. Maar is toch al te laat om te hechten. Ontsmetten met isobetadine en laten genezen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geen een wond móet persé gehecht worden. Deze wondjes wijken wel en dan is hechten meestal wel een goed idee om de genezing sneller te laten verlopen en het risico op infecties te verkleinen. Dus: ja, het had een goed idee geweest om ze te laten hechten.
Op dit moment is het 6 uur geleden dat je deze vraag online zetten. Dat betekent dat de zogenaamde friedreichse periode al is verstreken. Dit is de periode waarbinnen een wond gehecht moet worden. Later hechten wordt gezien als een kunstfout vanwege de grotere kans op infecties.

Je bent dus te laat om ze te laten hechten. Het beste dat je nu kunt doen is de wondjes drie of vier keer op een dag uitspoelen onder de kraan en daarna afplakken met een (eiland)pleister, dat volhouden totdat de wondjes dicht zijn. Ontsmetten met alcohol oud kan je beter laten, dat is slecht voor de wondranden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooie term, maar iets te kort door de bocht: Bij verwondingen wordt in verband met het per primam sluiten van de wond de zogenoemde Friedrich-periode van 6 uur in acht genomen. Hierbij wordt gesteld dat na 6 uur de wond als geïnfecteerd moet worden beschouwd en niet meer gesloten mag worden. Gezien de praktische consequenties bij langere tijdsduur voordat medische hulp bereikt kan worden, zijn er de volgende vragen: Is deze stelling ooit nog wel eens onderzocht en bevestigd door onderzoek, en zo ja, hoe is deze periode te beïnvloeden? Heeft het zin goede lokale desinfectie te laten uitvoeren, en zo ja welke middelen hebben dan de voorkeur en met welke verruiming van de tijd mag men dan rekening houden? Is provisorische wondsluiting door bijvoorbeeld tapen zinvol? Geldt dat ook bij een diepe wond? Is winst te behalen door antibiotische therapie, eventueel per injectie, te starten? De Friedrich-periode is een min of meer arbitraire duur van 6 uur, waarbinnen het veilig is om traumatische verwondingen primair te sluiten. Aangezien dergelijke verwondingen nooit steriel zijn, treedt in de wond een adaptie op van geïnoculeerde micro-organismen, die zich na een periode van circa 6 uur actief gaan multipliceren. Het risico op het ontstaan van een wondinfectie neemt daarna snel toe. Aanhouden van de Friedrich-periode betekent echter niet dat er geen uitgebreid wondtoilet meer mogelijk is, het betekent alleen dat primair herstel van de continuïteit van weefsels een grotere kans op mislukken heeft. De Friedrich-periode betekent ook geen ‘aan-uit’-fenomeen, waarbij vóór 6 uur geen infectierisico aanwezig zou zijn en na 6 uur alle wonden zouden infecteren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Pedro: heel mooi gekopieerd van internet, maar het aanhouden van de friedreichse periode is toch gewoon dagelijkse praktijk. Dit stuk is overigens ook niet van toepassing op dit soort kleine wondjes, maar veel meer op grotere rijtwonden.
Daarmee zeg ik natuurlijk niet dat verdere wondverzorging niet nodig is, sterker ik geef in mijn antwoord al adviezen voor juist die wondverzorging. Heb je trouwens door dat het artikel dat je hier aanhaalt uit 1998(!) is? Sindsdien is de wetenschap vooruitgegaan...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@flipjeboot,goed antwoord plus advies +
Als het al gehecht had moeten worden zou je al te laat zijn zoals flipjeboot ook al zei.
Als je weer zo iets doet ( ik hoop uiteraard dat het je niet nog een keer overkomt!) ontsmet het dan eerst en plak er dan zo snel mogelijk zwaluwstaartjes op dan worden de littekens een stuk kleiner of wellicht krijg je helemaal geen littekens.Deze kun je kant en klaar kopen maar kun je ook zelf knippen,stuk goedkoper.

Er zijn echt ook hele goede hulpverleners die jou kunnen helpen, ik hoop dat je de juiste snel vindt,in de tussentijd wil ik je heel veel sterkte wensen!!!

( je mag mij een pbtje sturen,heb er ervaring mee)