Zijn er enige tips bij aambeien naast het gebruik maken van zalf?

Mijn vader van 66 heeft al een tijdje last van aambeien.
En gebruikt zo af en toe een zalfje er voor maar het helpt niet echt.
Zoals een tijdje geleden is er volgens hem iets geknapt waardoor het veel bloed en poep vrij kwam.
Dat is over ons hele toilet heen gegaan en ik moet zeggen dat ik nu wel bezorgt ben.

Hebben jullie misschien nog enige tips voor mijn vader?
Zoals misschien veel water drinken? of juist gebruik maken van medicijnen?
Hij is angstig voor een operatie maar ik weet niet wat ik er mee moet.

Alle beetjes helpen :)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.7K
Amadea
8 jaar geleden
Een vezelrijk dieet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beste Funburb ik raad je vader een dokters bezoek aan . Daarna evt een onderzoek . Dat laatste gaat met een roesje en kunnen kijken of het echt alleen onschuldige lastige aambeien zijn . Je hebt al adviezen over hoe het te voorkomen en die zalfjes ja maar dan Vd dokter die van de drogist zijn in deze niet afdoende . Wat echt ook prima is als gewoon vezelrijk dieet niet genoeg soelaas biedt is een in water oplosbare vezel voor de maaltijd met water innemen de naam is macrogol en elektrolyten dat klinkt heel chemisch maar het zijn vezels die je stoelgang per direct heel soepel laat verlopen en dat de aambeien tot rust kunnen komen . Dan nog een echte aanrader eet geen hete spijzen dus geen sambal of ? Dat geeft direct resultaat en drink veel water . En eet pruimen maar dan vers of geweld . Sterkte met je pa .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Afvegen met koud water.
http://www.verloskundigcentrumassen.nl/aambeien/
(de eerste paar regels gelden niet voor mannen...) En genoeg water drinken anders hebben vezels weinig nut.

Antwoorden (2)

De zalf is voor uitwendige aambeien, de zetpillen voor inwendige aambeien, misschien heeft hij naast uitwendige aambeien ook inwendige?
Let op zijn voeding, zorg dat hij vezels binnenkrijgt, waardoor zijn ontlasting zachter wordt, hij moet het persen zien te voorkomen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Naast veel vezels is ook voldoende drinken en bewegen belangrijk, dat laatste valt meestal niet mee voor een bejaarde, maar help hem hierbij, eventueel fietsen, wandelen met rollator als hij dat niet zelf kan, bewegingen op bed, of in de stoel bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bejaard???
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oeps, ik dacht 86 gehoord te hebben. Excuses bij deze. Maar ondanks deze vergissing blijft bewegen belangrijk.
De beste tip om wat te doen tegen je aambeien is door wat vezelrijker te eten, zodat de ontlasting gemakkelijker gaat en de druk op het anale gebied vanzelf afneemt. Je kunt beginnen door ”lijnzaad” te halen en door de yoghurt te doen. Of zorg er voor dat je volkorenbrood eet i.p.v. witbrood. Tenslotte is een appeltje een goede tip omdat de schil hiervan ook veel vezels bevat.
Aambeien zijn het resultaat van een te grote druk in het anale gebied, waardoor de zwellichamen vergroten tot pijnlijke aambeien.

Het verlichten van de druk in het anale gebied is de eerste stap om van aambeien af te komen. Vaak wordt de druk juist vergroot door een lange tijd in een zitpositie te verkeren of een lange tijd te staan.

Ik snap dat het tegenwoordig moeilijk is om dit aan te passen vanwege bijvoorbeeld je werk of andere delen van je leven, maar probeer toch voor afwisseling te zorgen en niet overdreven lange tijden te zitten of te staan. Je kunt namelijk ook een aantal specifieke oefeningen uitvoeren om de druk te verlichten. Dit kan in de vorm van een korte wandeling maken of simpelweg je bilspieren af en toe spannen en ontspannen terwijl je zit.
fremar