Stel je zakt door het ijs. Hoe lang zou het dan duren voordat je dood bent, uitgaande van een buitentemperatuur van -5c en water met ijslaag

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Pffff..
Als je in het water ligt, dan zakt je lichaamstemperatuur. Op een gegeven moment verlies je door zuurstofgebrek of door onderkoeling het bewustzijn en vanaf dan gaan lichaamsfuncties over op de slowmotion stand.

Je kunt een hartaanval krijgen. Of je drijft nog minutenlang in het water, totdat bewusteloosheid overgaat in overlijden.

Binnen 15 minuten in ieder geval. Waarschijnlijk al eerder, als je niet onder dat ijs vandaan kunt komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Buitentemperatuur is natuurlijk niet interessant als je in het water ligt.
Hoelang het duurt ligt aan veel dingen:
* conditie
* vetgehalte (dikker = natuurlijke isolatie)
* training (denk aan 'the ice-man')
* Blijf je onder het ijs of kom je met je hoofd weer boven
* raak je in paniek en ga je sneller ademen
en verzin nog maar wat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dit gezien op Discovery Channel. Ik dacht rond de 13-14 minuten. In iedergeval je lichaamstemperatuur zakt heel snel. En dan raak je bewusteloos
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kwestie van enkele minuten bij erg koud water (buitentemp heb je niets aan als je in het water ligt)

als je veel trappelt om weer aan wal te komen is het zelfs nog korter. je verbruikt dan de energie met bewegen die je nodig hebt om je warm te houden.

je ledematen worden gevoelloos en door het afkoelen vallen je organen 1 voor 1 uit en tenslotte je hart (echt cold as ice in dat geval)

denk dat dit ook de reden is dat de nieuwjaarsduik in Scheveningen meer weg heeft van wat badderen dan een heuse duik. (ik zet de cv nog wat hoger hier.. brrrr)