Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

hoe kom je van je buikje af in de overgang?

Sinds ik in de overgang zit, heb ik een buikje, zelfs na het eten lijkt die nog dikker. lijkt wel opgeblazen. met sporten krijg ik die niet weg. heb zelfs van Ymea platte buik geslikt, maar helpt ook niet, ik beweeg elke dag, loop veel, doe buikoefeningen, maar niks helpt, wie kan mij helpen

Weet jij het antwoord?

/2500

Buikvet verbranden met krachttraining Hoe meer spieren je hebt, hoe makkelijker het is om gewicht eraf te houden. Krachttraining is daarom erg efficiënt om je gewicht onder controle te houden in de overgang en buikvet te verbranden. Het klinkt heel zwaar en drastisch, maar in realiteit valt dat best wel mee. Werken met lichte gewichtjes of je eigen lichaamsgewicht volstaat reeds. Je moet dan ook niet vrezen dat je eruit gaat zien als een bodybuilder. Krachttraining zorgt er gewoon voor dat je buik platter wordt, je armen slanker en je lichaam gestroomlijnder. Daarnaast heeft krachttraining ook een positief effect op je botten. Met het ouder worden gaat er immers steeds meer spiermassa verloren waardoor je botten verzwakken en je metabolisme vertraagt. En je hoeft echt niet elke dag in de weer te zijn! 2 à 3x per week enkele krachtoefeningen doen is al voldoende. Op internet vind je hele goede oefeningen om te doen. Zoek gewoon op ‘krachttraining voor vrouwen in de overgang’ en je krijgt een hele resem oefeningen te zien. Probeer daarnaast dagelijks een half uurtje aan lichte beweging te doen zoals fietsen of wandelen.

Bronnen:
https://www.avogel.be/nl/advies/overgang/b...

Hoi, Het beste kun je het buikje (voorlopig) accepteren. Jouw buikje zal niet meer zo plat worden als vroeger. Natuurlijk kun je de ‘schade’ proberen te beperken. Ik vind dat je dat al goed doet: lopen en fietsen ipv de auto, openbaar verkeer is al heel slim. Blijf de buikoefeningen ook gewoon doen. Vaak wordt het buikje weer platter naarmate je ouder wordt. Kijk maar eens naar bijvoorbeeld een ouder persoon die je al jaren kent. Vaak waren ze in de overgang flinker en naarmate ze ouder zijn geworden, zijn de dames weer dunner. Het beste kan ik je uitleggen waardoor dat buikje biologisch gezien heel normaal (en beter voor het lichaam) is. Voor de overgang maken de eierstokken van de vrouw de grootste hoeveelheid oestrogeen aan. De rest van het oestrogeen wordt ook nog minimaal aangemaakt in de bijnieren en het vetweefsel. Indien je in de overgang bent, maken de eierstokken op een dag geen oestrogeen meer aan. De eierstokken kunnen zelfs ‘verschrompelen’. Aangezien het lichaam wel oestrogeen nodig heeft, krijgt het lichaam het seintje dat er meer oestrogeen nodig is. De bijnieren blijven dezelfde minimale hoeveelheid afgeven en je vetweefsel ook. Dus wat gebeurt dan, jouw lichaam gaat meer vet aanmaken, want meer vet is meer oestrogeen. Waar maakt het lichaam dat vet makkelijk aan. Op de buik...... Eigenlijk is het dus beter dat je een beetje een buikje krijgt, omdat dát meer oestrogeen geeft aan je lichaam. Bijvoorbeeld heel belangrijk voor de botten. Eigenlijk is het dus het beste als je het probeert te accepteren en blijft doen wat je al doet. Supplementen en dergelijke slikken heeft geen effect. Sommige vrouwen hebben wel een gunstig effect indien ze bepaalde voeding juist wel of niet eten. Zoek eens contact met een voedingsconsulente die gespecialiseerd is in de overgang. En, misschien zeg je wel dat die en die er geen last van heeft. Diegene behoort dan tot de minderheid. En ja, ik weet waar ik over praat. Zelf ben ik twee keer kunstmatig in de overgang gebracht (dat kan ook). Ik kreeg dan meteen meer een appelfiguur. Na de behandelingen verdween dat buikje dan weer als sneeuw voor de zon. Nu ben ik natuurlijk in de overgang en ja hoor, ik merk het ook meteen aan de buik. Sterkte en bij vragen, laat het weten.

De snelste en beste methode is dagelijks EVEN trainen met een fitnesswiel ofwel abwiel. Onder de eerste link zie je Leontien de oefening heel voorzichtig uitvoeren Zo moet je ook beginnen. In de tweede link gaat het veel verder. Dat kan je doen als je veel sterker bent geworden. Ik maak zelf elke dag een serie van 30 x rollen tot helemaal plat op de grond en terug. Begin dus rustig en bouw het in enkele weken langzaam op. Je rug, je armen, je schouders en je buik en lenden worden sterker en je buikje en middel worden slanker. Het wieltje kost nog geen € 10,-

Bronnen:
https://www.bing.com/videos/search?q=fitne...
https://www.bing.com/videos/search?q=fitne...
https://www.fitnessdelivery.nl/exercise-wh...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100