waarom zie ik bij het opstaan ''sterretjes''?

Als ik zit, of lig en dan opsta zie ik vaak ''zwart'' of ''sterretjes voor heel even. Ook al heb ik maar 1 min gezeten en sta ik langzaam op dan kan ik daar wel eens last van hebben. Het is niet altijd, maar gebeurd wel vaak. Dan zie ik soms een korte tijd, soms wat langer helemaal niks. Vaak sta ik op (maak niet uit of het langzaam of snel is) en loop ik 3/4 passen en daarna pas zie ik even niks. Ik blijf dan stil staan en na een enkele tijd zie ik weer normaal. Achteraf krijg ik daar wel eens hoofdpijn van. Waarom gebeurd dit?

Toegevoegd na 1 uur:
ben 15 jaar

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha :P ja ik dacht dan vraag ik maar meteen alles in 1x
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar ik eet en drink volgens mij gewoon normaal. niet teveel, niet te weinig. zoiezo 3x per dag. met tussendoortjes erbij. drinken bij alle maaltijden en tussendoor nog. dus daar ligt het niet aan denk ik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe oud ben je buikjee?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb ik ook, misschien iets met het hart dat het net in een terugloop is ofzo

Antwoorden (7)

Dan sta je te snel op en heeft het blied niet voldoende tijd gehad om je hersenen te voorzien van zuurstof.
Is niet ernstig, gewoon wat rustiger opstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt, als ik langzaam opsta, moet ik dan NOG langzamer opstaan. dat doet tog niemand..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Euh, ja, denk t wel. Ik weet niet hoé je op staat, maar misschien helpt t als je eerst gaat zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha ok ik zal t proberen. t gebeurd ook wel ns als ik al zit. :P maar ik zal t proberen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mij hielp het om als ik uit bed kwam, even op de rand van het bed gaan zitten en wat wiebelen met me benen, me lekker uitrekken en dan pas op staan. Als je zit, eigen lijk hetzelfde doen, even op het puntje van je stoel gaan zitten en wat bewegen. Hoop dat het jou ook helpt.
Het feit dat je sterretjes ziet komt door het signaal in je zenuwen (als ik het goed heb) die nog wel wat doorgeven, maar dat het gebeurt kan komen door een te lage bloeddruk. Dit is behalve dat het gezond blijkt te zijn erg vervelend voor degene die het heeft. Laat je bloeddruk bij de huisarts eens controleren. Helaas is er weinig aan te doen dan behalve het eten van drop (echte drop, geen engels). Klinkt heel suf, maar in drop zit een stof waar je bloeddruk erg goed mee kunt verhogen (daarom is het voor de meeste mensen ook niet zo gezond). Het is in ieder geval het proberen waard. Nu maar hopen dat je het lust.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De "stof" waar jij het over hebt, die in drop zit heet; ZOUT. Door zout verhoog je namelijk je bloeddruk. Tevens is je antwoord helemaal niet onderbouwd, zie ook niet waar je de info vandaan hebt. Vandaar een min van mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is tog ongezond om veel drop te eten :P maar dat van lage bloeddruk zal ik ns controleren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nope Inkie, het is glycyrrhizine dat het effect op de bloeddruk heeft. Zoethout werkt net zo goed maar bevat geen zout (en vergis je niet, er zit ook zout in zoete drop).
Als je denkt dat je een te lage bloeddruk hebt, kun je beter eerst een goede meting laten doen bij de huisarts ipv zelf een beetje te gaan rommelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog even bron gezocht: http://community.villamedia.nl/portfolio/feit-of-fictie-van-drop-stijgt-de-bloeddruk
Dit kan duiden op bijvoorbeeld een gebrek aan foliumzuur waardoor je een te lage bloeddruk kunt krijgen, of zelfs migraine of hyperventilatie. Het kan verschillende oorzaken hebben.

Ik zou even langs de huisarts gaan, omdat je zelf aan aangeeft, dat je het ook hebt wanneer je heel langzaam opstaat. Dit wijst over het algemeen op lage bloeddruk, maar het kunnen ook onderliggende klachten zijn.

http://www.medicinfo.nl/%7Baad8e381-e812-4e3d-9412-e51f47248775%7D

http://www.gezondvgz.nl/%7B4df6a235-3b6f-4c02-bb11-f203bc46d155%7D?tp=%7B0c48aa27-cb01-499f-9570-ab8521138ef0%7D#{6659eca6-9c20-46ef-8e9c-684f9ebba884}
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik kan wel even laten controleren over lage bloeddruk. ik heb gelezen dat lage bloeddruk vaak bij jonge vrouwen voorkomt. (ben ik ook :P)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mazzelaar ;-))
Rokers hebben hier vaak last van omdat er al minder zuurstof naar de hersenen gaat, en wanneer je snel opstaat dit bevorderd.

Dus een gebrek aan zuurstof naar de hersenen zorgt voor sterretjes bij het snel opstaan.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bron?! Ik rook zelf. Nergens last van hoor ;-) Maar wel een min van mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(ik rook niet) nooit gedaan ook. ik kom alleen wel in rokerige ruimtes, mn ouders roken wel afentoe binnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@inkie er staat ook niet voor niets "vaak" tussen de woorden.. dat jij er geen last van hebt betekent niet dat het niet zo is. Ik dacht dat er in de hedendaagse samenleving toch wel genoeg informatie was over het roken, dat daar een bron voor nodig is vind ik ook een beetje vreemd. Ik heb geen bron omdat hij op dit moment achter zijn bureau zit of een patient aan het helpen is..(dokter) omdat ik standaard sterretjes voor me ogen zag zonder dat ik uberhaupt snel opstond (ik rook) was ik daarvoor dus naar de dokter geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@inkie er staat nu bij bronnen: dokter.. kom je nu verder? je bent hier op goeievraag.nl dat betekent dus eigenlijk dat je iets niet op google kunt vinden en dus hier vraagt.. dat jij er vervolgens een bron bij vraagt vind ik apart want dat zou betekenen dat het wel te vinden is op google. en vervolgens het feit dat je het wel geloofd als het zwart op wit staat, wat feitelijk ook door een mens is geschreven en vaak ook nog eens op een -niet-officiële site staat. (en wat is officieel, want het nieuws kan je ook niet geloven) Ik deel alleen minnen uit als ik zie dat het klinkklare onzin is, hiervan daarentegen weet je (blijkbaar) nog helemaal niets en gooi je hem hier toch maar neer. ik zie je reactie tegemoet.
Bezoek aan de huisarts is echt wel nodig. Er zijn meerdere oorzaken aan te geven, zoals ook bloedarmoede. Alle genoemde oorzaken zijn eenvoudig op te heffen:

-je kan rustiger opstaan
-ijzer gebruiken
-foliumzuur gebruiken
-

Maar de huisarts moet bepalen wat voor jou het beste is.
Niet zelf dokteren.
Het is een veel voorkomende klacht, die goed oplosbaar is. Dus niet bang zijn, en hup naar de dokter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
ik heb altijd een prima bloeddruk, echt prima, niet te hoog EN niet te laag en ik heb het ook wel eens hoor (alleen niet altijd geef ik toe)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het meten van de bloeddruk is een moment opname, het kan goed zijn dat als je je bloeddruk op zou meten zodra je opstaat en 'sterretjes' ziet, deze lager is dan normaal.
Bloeddruk is geen constant cijfer, deze 'schommelt' Ik weet dit omdat ik in mijn puberteit hetzelfde had als de vragenstelster, ik viel hierdoor ook regelmatig flauw.
Het meten van mijn bloeddruk als ik lag en daarna als ik op was opgestaan gaf aan dat deze erg snel daalde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@InekevL..... Wie zegt dat de vragenstelster "bang" is?!?! Heeft ze niet gezeg, en werd ook niet gezegd in haar vraag. Ze komt ook niet over alsof ze bang is om haar bloeddruk even te laten meten. Niet zomaar overal vanuit gaan...
Klinkt als een te lage bloeddruk, heel onschuldig, hooguit vervelend.
Maar je moet er echt wel even mee langs de huisarts.

Jammer dat je geen leeftijd vermeld.
In de puberteit komt dit regelmatig voor.
Het is echt niet nodig je bloeddruk omhoog te brengen, rustig opstaan is meestal voldoende, verder zal je er waarschijnlijk overheen groeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk dat het probleem verder zit dan alleen foliumzuur te nemen. Dit is wel zeer extreem wat je me nu verteld.
Ik zou zeker naar de huisarts gaan want dit kunnen onderliggende andere problemen zijn die zelfs zeer ernstig zijn indien je niet snel er bij bent.

Dit kan dus ook zijn dat je te lage hemoglobine heeft dus de rode bloedcellen deze vervoeren de zuurstof door je hele lichaam ook naar je hersenen indien je daar te weinig van hebt zijn dit èèn van de symptomen die jij daar vernoemd.

Ik ga dus niet uitspreken wat het kan zijn , dit kan van gewoon te weinig ijzer zijn of zeer ernstige bloedziekte zijn. Ik raad je dus zeer dringend aan om zo snel mogelijk naar de huisarts te gaan je ene bloedcontrole te laten uitvoeren het kan ook niets zijn maar beter voorkomen zou ik zeggen.

Groeten Ritchie