Zwembandje zit niet heel comfortabel, ik zou liever een goed kussen meenemen dan. Liefst een kussen met lucht erin, dat haalt nog het meeste druk eraf. Ik ken het probleem, en een gewoon kussen zou bij mij echt niet voldoen. In principe is elk opblaasbaar kussen van het juiste formaat hier geschikt voor, en opblaasbaar lijkt me ook handiger tijdens het vliegen dan een ander kussen. Alternatieven zijn een traagschuim- of gelkussen, maar dat is meer gesjouw. Van zitten op lucht kun je moe worden op den duur (het beweegt de hele tijd) maar dat kun je afwisselen door af en toe weer even gewoon op de stoel (zonder kussen) te gaan zitten.
Daarnaast veel afwisselen: regelmatig even gaan lopen, veel van houding wisselen, desnoods af en toe even heen en weer wiebelen van de ene op de andere bil, regelmatig even de bilspieren een tijdje aanspannen en weer loslaten om de doorbloeding te stimuleren, etc.
Als er echt een gevaar voor decubitus is, is het verstandig om een speciaal kussen mee te nemen. Een luchtkussen is op zich prima, daar heb je allerlei varianten in. Je kunt eens googelen op anti decubitus + kussen, of vragen bij de lokale thuiszorgwinkel.
Toegevoegd na 2 minuten:
Met het wisselen van de stand van de rugleuning van een stoel, krijg je ook al een heel andere druk op het zitvlak trouwens. Ook dat helpt: vooral veel afwisselen, dus af en toe helemaal rechtop zitten, en dan weer een tijdje zo plat als de achterbuurman toelaat, daarmee krijg je meer gewicht op de achterkant van de billen en op de rug, en hebben de voorkant van de billen de bovenbenen even wat ruimte.
Toegevoegd na 10 minuten:
Voorbeeldje: http://www.ergoshop.nl/producten/zit-/rugkussens/rugverwenner
Die gebruik ik veel onderweg. Is eigenlijk een rugkussen, maar ik gebruik hem om houdingen af te wisselen: dan even onder m'n kont, dan weer even in m'n rug, de ene keer wat lucht erbij en de andere keer er weer wat uit. Soms leg ik hem zo neer dat elke bil op één helft zit, soms draai ik hem een kwartslag en dan heb ik weer een kussen met één luchtkamer voor en één achter, zodat je steeds de druk weer anders verdeelt. Helemaal leeg neemt hij zo goed als geen ruimte in, vandaar dat ik 'm onderweg veel gebruik.
'Echte' zitkussens zijn er ook genoeg natuurlijk, en zo'n balanskussen (http://www.ergoshop.nl/producten/zit-/rugkussens/balanskussen-o-30-cm) zit ook prettig en neemt druk weg, maar is veel lastiger te hanteren, en dus voor onderweg niet zo handig.