Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Wat kun je het beste doen om te voorkomen dat je achterwerk zeer gaat doen als je bijvoorbeeld lang in een vliegtuig moet zitten?

Mijn man heeft niet zoveel spek op de billen. Als wij bijvoorbeeld naar Turkije gaan, heeft hij al een behoorlijk pijn in zijn achterwerk. Nu staat er een vliegreis van ca. 11 uur op het programma, je kunt natuurlijk een zwembandje meenemen, maar dat lijkt mij niet echt een optie. Mijn vraag is dus, bestaat hier iets voor?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Zwembandje zit niet heel comfortabel, ik zou liever een goed kussen meenemen dan. Liefst een kussen met lucht erin, dat haalt nog het meeste druk eraf. Ik ken het probleem, en een gewoon kussen zou bij mij echt niet voldoen. In principe is elk opblaasbaar kussen van het juiste formaat hier geschikt voor, en opblaasbaar lijkt me ook handiger tijdens het vliegen dan een ander kussen. Alternatieven zijn een traagschuim- of gelkussen, maar dat is meer gesjouw. Van zitten op lucht kun je moe worden op den duur (het beweegt de hele tijd) maar dat kun je afwisselen door af en toe weer even gewoon op de stoel (zonder kussen) te gaan zitten. Daarnaast veel afwisselen: regelmatig even gaan lopen, veel van houding wisselen, desnoods af en toe even heen en weer wiebelen van de ene op de andere bil, regelmatig even de bilspieren een tijdje aanspannen en weer loslaten om de doorbloeding te stimuleren, etc. Als er echt een gevaar voor decubitus is, is het verstandig om een speciaal kussen mee te nemen. Een luchtkussen is op zich prima, daar heb je allerlei varianten in. Je kunt eens googelen op anti decubitus + kussen, of vragen bij de lokale thuiszorgwinkel. Toegevoegd na 2 minuten: Met het wisselen van de stand van de rugleuning van een stoel, krijg je ook al een heel andere druk op het zitvlak trouwens. Ook dat helpt: vooral veel afwisselen, dus af en toe helemaal rechtop zitten, en dan weer een tijdje zo plat als de achterbuurman toelaat, daarmee krijg je meer gewicht op de achterkant van de billen en op de rug, en hebben de voorkant van de billen de bovenbenen even wat ruimte. Toegevoegd na 10 minuten: Voorbeeldje: http://www.ergoshop.nl/producten/zit-/rugkussens/rugverwenner Die gebruik ik veel onderweg. Is eigenlijk een rugkussen, maar ik gebruik hem om houdingen af te wisselen: dan even onder m'n kont, dan weer even in m'n rug, de ene keer wat lucht erbij en de andere keer er weer wat uit. Soms leg ik hem zo neer dat elke bil op één helft zit, soms draai ik hem een kwartslag en dan heb ik weer een kussen met één luchtkamer voor en één achter, zodat je steeds de druk weer anders verdeelt. Helemaal leeg neemt hij zo goed als geen ruimte in, vandaar dat ik 'm onderweg veel gebruik. 'Echte' zitkussens zijn er ook genoeg natuurlijk, en zo'n balanskussen (http://www.ergoshop.nl/producten/zit-/rugkussens/balanskussen-o-30-cm) zit ook prettig en neemt druk weg, maar is veel lastiger te hanteren, en dus voor onderweg niet zo handig.

Bewust regelmatig anders gaan zitten. Bedenk wat gymnastiekoefeningen die je zittend kunt doen. En minstens één keer per uur een rondje door het gangpad lopen, dat je de benen echt goed strekt.

Je hoeft echt niet de volledige vliegtijd te blijven zitten. Af en toe opstaan en even lopen lijkt me een goede oplossing. En wat is er mis met een zwembandje of kussentje? Je kunt zelfs in het vliegtuig een kussentje vragen en een dekentje om over het kussen te leggen, zodat je man's billen niet zoveel te lijden hebben.

In het vliegtuig kussen vragen. Op de meeste verre reizen krijg je die wel standaard. Ik heb ook bijna geen kont, ga even staan, spieren en beetje schudden in de kont. Klinkt raar, meestal als ik even naar de wc gaa heb je meteen en wandelingetje gemaakt. Masseer ik me een beetje vooral de stramme spieren eventueel met een tubetje eenvoudige handcreme. Masseerd wat makkelijker. Ook vind ik het lekker om De stoel aan gangpad te hebben. Kun je makkelijker even opstaan. Verder doe ik niets meer, Suc6 Is ook wel afhankelijk met wie je vliegt. De stoelen van cathey pasific zijn niet mijn favoriet omdat je de leuning niet naar achteren kunt zetten. Alleen je zitgedeelte naar voren.. Nog harder.

de optie om je zitvlak wat te verlichten is een lederen zeem in zijn broek maken.. klinkt gek, maar dat is heel verzachtend, en zit je man ook niet door.. regelmatig even de beentjes strekken en beetje lopen!

Ik herken het probleem. Zelf heb ik ook weinig "zitvlees" en kan er al last van krijgen als ik een tijd op een stoel zit (thuis of in de auto, of bioscoop bv.). Ik heb me aangeleerd mijn gewicht te kunnen verplaatsen van mijn ene bil naar mijn andere en wat ook helpt is om zo nu en dan even op je handen te gaan zitten (je handen onder je billen leggen als je zit). Daarnaast, zoals al in andere antwoorden genoemd, als het mogelijk is, even opstaan en een stukje lopen.

Neem een klein schapenvacht-je mee.Dit wordt ook gebruikt om doorliggen tegen te gaan.Het voorkomt dat de huid niet goed blijft doorbloeden (wat wel gebeurt wanneer we bewegen ),veel voorkomend bij mensen die in eenzelfde houding in bed liggen of te lang in dezelfde houding in een rolstoel zitten. De schapenvacht is zacht maar niet egaal en is daarom een betere ondergrond.Daarnaast helpen spieroefeningen.En er zijn cremes om je billen in te masseren, voor een goede doorbloeding. :-) Goede reis !!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100