Vorige week kreeg ik te horen dat ik slijtage aan me onderwervels heb?

Ik ben pas 26 jaar doktor zegt dat er niks aan gedaan kan worden. Weet iemand over deze slijtage meer informatie?
En de gevolgen van de slijtage ??
Ik heb elke dag pijn in me rug en straalt ook uit naar me benen en armen. Weet iemand ook hoe ik beter met de pijn om kan gaan ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom heb je dit niet met je dokter besproken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snap dat ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat de doktor mij dit telefonisch heeft verteld!
En alleen maar zei kunnen we niks aan doen en de medicijnen die ik nu heb moet ik blijven innemen.
Daarom mijn vraag hier!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak een afspraak met je huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
iedereen heeft slijtage aan zijn wervels. Het is niet zo zeer de leeftijd maar meer je levensstijl welke je opbreekt.
"verkeerd" bewegen, zitten, liggen, overgewicht etc maar ook degeneratie van tussenwervelschijven (door roken, overmatig alcohol gebruik) veroorzaakt extra slijtage.
De gevolgen van deze slijtage zijn dat de zenuweinden gestimuleerd worden en dat dit (ondraagbare) pijn genereert.
Spier training kan de wervelkolom ontlasten en daardoor de pijn verlichten.
Soms worden wervels gefixeerd of zenuwen verwijderd, maar dat is niet makkelijk of het ei van Columbus.
Ook kan het lichaam (behoorlijk) goed ontstane schade "herstellen). een gezonde levensstijl is je beste kans op herstel. raadpleeg altijd een arts!
burgos
12 jaar geleden
Je laat je toch met zo,n
kwaal toch niet telefonisch
afschepen zeg,terug naar
de dokter.

Antwoorden (4)

Mijn advies zou zijn om even een afspraak te maken bij die dokter en anders bij je huisarts. Mogelijk kun je erger voorkomen door je houding te veranderen bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
En met een ergotherapeut en/of fysiotherapeut uitzoeken hoe je het beste kunt bewegen.
Als de dokter zegt dat er niks aan gedaan kan worden is dat juist een uitdaging om te zoeken naar therapieën waar je wel minder last hebt. Wat dacht je van de pijnpoli. Overigens beloven ze daar vaak meer dan ze kunnen waarmaken, maar soms helpt het. Ga anders ook eens naar de Maartenskliniek in Woerden of Nijmegen, die hebben op dit gebied een goede naam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf een zwakke onderwervels, ik loop nu ongeveer 12 lessen bij de fysio. Ik zie nu al verbetering. Bij de fysio train je de spieren in je rug, dit helpt je houding verbeteren maar ook de last die je bovenwervels draagt. Ik heb dus geen slijtage maar ik denk dat dit bij jou ook zou kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de eerste lijn kunnen zowel fysio- als ergotherapeut je advies geven over hoe je met deze pijn om kunt gaan. Een fysiotherapeut kan je mogelijk oefeningen geven om ervoor te zorgen dat je spieren sterker worden zodat die de krachten op je rug beter opvangen en de wervels minder zwaar belast worden, en een ergotherapeut kan je adviseren over een goede zithouding, het vinden van een goede balans tussen belasting en ontspanning in je activiteiten, en eventueel het gebruik van hulpmiddelen (op wat voor stoel zit je, wat voor matras hebt je, wat voor fiets? Dat soort dingen.)

Wanneer je daarmee niet voldoende geholpen bent en de pijn niet verder te behandelen is dmv medicatie of andere technieken (je vraag is hoe je het beste met de pijn om kunt gaan, dus dat deel sla ik even over) dan kun je mogelijk goed geholpen worden binnen een revalidatiesetting. Veel revalidatiecentra en ook ziekenhuizen met een revalidatieafdeling hebben tegenwoordig een chronisch pijnteam/afdeling. Dat is speciaal voor mensen die last hebben van pijn waar oorzakelijk en qua gerichte pijnbehandeling niet veel meer aan te doen is. De focus is dan ook het leren leven met pijn, en hoe je dat het beste kunt doen. Dus niet hoe je de pijn kunt verminderen, maar hoe je ondanks de pijn toch een leuk leven kunt leiden, zonder dat de pijn alles overheerst. Bovendien wordt de pijn ook vaak daadwerkelijk minder wanneer een goede balans gevonden wordt tussen de belasting en de belastbaarheid van de patiënt, al is dat geen doel op zich.

Je kunt deze opties met je huisarts bespreken, die kan je eventueel doorverwijzen. Soms kunnen een paar adviezen van de revalidatiearts en eventueel aanwijzingen voor therapeuten in de eerste lijn je een heel eind op weg helpen, soms is intensievere behandeling nodig, dat varieert van een paar therapiesessies tot een (deeltijd)opname.