Is er verschil in de dosis röntgenstralen bij een Duitse of Nederlandse tandarts?

Bij een tandartsbehandeling in Duitsland werd er in een aparte kamer een röntgenfoto gemaakt. Hier kreeg ik eerst een loodschort voor. Bij mijn Nederlandse tandarts wordt er in de behandelkamer een foto gemaakt, zonder dat ik een loodschort krijg.

5 jaar geleden
in: Gebit
1.6K
Amadea
5 jaar geleden
Bij ons worden de foto's digitaal gemaakt en is er daarom geen loodschort meer nodig. Vroeger wel.
Reddie
5 jaar geleden
@Amadea, dat heeft niet te maken met analoog of digitaal, maar met het opname medium.
Vroeger was dat film, tegenwoordig een camera. Die heeft minder straling nodig dan de film die vroeger gebruikt werd.
Ook is met de moderne rontgen apparatuur de bundel straling veel smaller.
Daardoor blijft de straling zeer beperkt tot het gebit, en komt niet meer door je hele lijf.

Antwoorden (1)

Nee, die verschillen in dosis hebben niet met Duit of Nederlands te maken.
Vroeger werden de foto's gemaakt met fotografische film.
Daar had je een flinke dosis straling voor nodig.
Tegenwoordig gebruiken ze een elektronische camera. Die heeft aan veel minder straling al genoeg. (Ook in Duitsland, dus.)
Bovendien is met de moderne rontgen apparatuur de bundel straling veel smaller.
Daardoor blijft de straling zeer beperkt tot het gebit, en komt niet meer door je hele lijf.
Daardoor heb je de bescherming van een loodschort niet meer nodig.
Toegevoegd op 23 september 2018 06:49: tekst