Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Pensioenpremie: kan iemand mij uitleggen hoe ik mijn pensioenpremie kan berekenen?

kom volgens mijn loonstrook uit op 5.96% pensioenpremie van het brutoloon.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
727

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Doorgaans is de werknemersbijdrage berekend o.b.v. het jaarloon onder aftrek van de AOW franchise omdat je voor dat gedeelte van het loon het AOW pensioen krijgt waarvoor je standaard al betaalt.
Als het goed is heb je een reglement en een berekening hoeveel elk jaar de AOW-franchise is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt er vanaf hoeveel je verdient per jaar, wat je pensioengrondslag (jaarsalaris - franchise) is en bij welk pensioenfonds je bent. Het is dus zonder die gegevens niet te berekenen.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
De achtergrond van de franchise is dat je AOW een beetje het pensioen is van het minimumloon. Daarom wordt er van je salaris een bedrag afgetrokken dat ongeveer gelijk is aan het minimumloon (franchise) en van het bedrag dat overblijft betaal jij en je werkgever pensioenpremie. Je pensioen is later opgebouwd uit de AOW en het aanvullend pensioen van je pensioenfonds of pensioenmaatschappij.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding