ik ben het niet eens met de vordering die onze deurwaarder heeft(te weinig) hoe maak ik bezwaar

mijn partner en ik hebben veel geld tegoed van haar ex. de rechter heeft ons in het gelijk gesteld en een gerechtsdeurwaarder heeft de zaak in behandeling. Het gaat om ongeveer €16000 en de deurwaarder heeft loonbeslag gelegd. alleen komt er elke maand slechts €200 binnen. Hoe is dit mogelijk?? haar ex woont bij z'n moeder heeft dus geen huur of hypotheek heeft geen auto en verdient netto zo'n €1600. Volgens ons klopt er ergens iets niet. Maar hoe zoek ik dit uit? Als we de deurwaarder zelf bellen heb ik het gevoel met een kluitje het riet in gestuurd te worden. Wie heeft tips??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Zelf kun je dat niet controleren. Hoe wet je dat hij 1600 netto verdient. Hoeveel hij zijn moeder betaald wat zijn zorgverzekering kost welke andere vaste kosten hij heeft misschien heeft hij nog wel meer schulden.
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Inderdaad. Je weet niet wat de betalingscapaciteit van de ex is.
Kan degene via wie je de procedure bij de rechtbank aanhangig hebt gemaakt zijn licht er op laten schijnen?
Is in het vonnis desgevraagd de hoogte van de maandelijkse betaling vermeld?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt de deurwaarder vragen om de loonstroken van haar ex na te kijken. De deurwaarder kan deze opvragen bij de werkgever. Het kan zijn, dat de werkgever te vriendelijk is, en zich niet aan de beslagvrije voet houdt (het bedrag waar de ex minimaal recht op heeft zelf te ontvangen), alhoewel hij hiertoe wel verplicht is. Maar het kan ook zijn, zoals hierboven vermeld, dat hij een collectieve zorgverzekering heeft die zijn werkgever inhoudt. Of dat er meerdere beslagen zijn. Loonbeslagen van de belastingdienst gaan bijvoorbeeld altijd voor. Bij meerdere beslagen wordt er een percentage afgesproken per beslaglegger/schuldeiser. Jijzelf kan dit niet nagaan, maar je deurwaarder kan dit wel. Wat voor jezelf nog een teken zou kunnen zijn van te weinig afgedragen bedrag, is als je rond vakantiegelduitbetaling (meestal mei of juni) niet in een keer een groter bedrag krijgt. Ronron1212 heeft het over eventuele gelden die naar de moeder van de ex gaan. Maar dit doet niet ter zake voor wat betreft een loonbeslag. Voor loonbeslagen wordt alleen maar gekeken naar de beslagvrije voet. Al het meerdere dat er netto moet worden uitbetaald gaat als het goed is naar de beslaglegger.
Bij beslaglegging moet een deurwaarder rekening houden met de beslag vrije voet. Alles daarboven moet een schuldenaar afdragen om een schuld af te lossen. Tenzij de schuldenaar een opgave heeft gedaan van al zijn uitgaven en inkomsten. Dan moet de deurwaarder ook rekening houden met een aantal correctie. De correcties samen met de beslag vrije voet heet het vrij te laten bedrag. Dit ligt ongeveer rond de 90% van een bijstanduitkering. Alles daarboven, dus ook overwerk, vakantiegeld, etc. moet gereserveerd worden voor aflossing.

Hier vind je een overzicht van de bedragen per 1 januari 2011 (deze wijzigen ieder half jaar) http://www.schuldinfo.nl/fileadmin/Normen/Beslagvrije_voet_normen.pdf

Hoewel de ex daarboven zit is de situatie voor iedereen anders. Wellicht is er nog meer beslag gelegd, door andere schuldeisers en dan moeten alle schuldeisers het bedrag dat er is voor de aflossing delen. Vandaar zou het kunnen zijn dat dit bedrag voor jullie nu bijvoorbeeld maar die 200 euro is. Zeker is hier niets over te zeggen, omdat ik de specifieke feiten niet weet.

Ik zou toch nog eens proberen om met de deurwaarder in gesprek te komen en bovenstaande vragen/onderwerpen mee te nemen. Dat je graag een uitleg wil van hoe het bedrag is berekend. Mocht dat helemaal niet lukken dan moet je het wellicht via de rechter proberen.