Is een spaarrekening/kapitaalverzekering bij de Onderlinge 'Gravenhage een goede keus?

Ik wil een spaarrekening openen bij de onderlinge 's Gravenhage. Een kleine bank waarbij de totale winst wordt herverdeeld onder alle spaarders. De bank bestaat sinds 1895 (en bijna niemand kent 'm) en belegt vrijwel niet in aandelen en keert geen bonussen uit aan personeel.

De spaarrekening biedt een vaste rente van 2,5%, de gemiddelde winstdeling over de afgelopen 20 jaar is 4,6%, zodat de totale vergoeding op ong. 7% per jaar komt. De kosten zijn 0,5% per jaar, inleg is maandelijks en het geld staat 15 jaar vast. Bij overlijden wordt het saldo van dat moment uitgekeerd.

Is dit een goede en financieel interessante rekening, of mis ik de adders onder het gras? Of zijn er wellicht nog interessantere constructies?

paulus811
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Over een periode van 15 jaar een vaste rente ontvangen van 2,5% vind ik erg weinig. De rente zal de komende periode van 15 jaar zeker gaan stijgen en dan zit jij mooi met je vaste rente van 2,5%.

De gemiddelde winst vind ik wel interessant wat voor winst dit is. Wat is dit voor winst? In de financiele bijsluiter zouden ze 3 verschillende winstpercentages moeten geven. Onder andere het gemiddelde winstpercentage NA aftrek van alle kosten. Dus wat hou jij als klant hier nu daadwerkelijk NETTO over voor winstpercentage.

Persoonlijk hou ik niet zo van deze constructies omdat je absoluut niet weet (gezien de economische omstandigheden en de financiele posities van de banken) wat voor winstpercentage je gaat krijgen. Rendementen in het verleden zijn geen garanties voor de toekomst. Tevens is de rente erg mager. Een ander nadeel is dat het geld echt vaststaat. Indien je het wel nodig zou hebben (onvoorziene omstandigheden) dan kost het je waarschijnlijk veel geld (kosten in rekening gebracht) en wordt het ook nog eens fiscaal belast.

Voordeel is: Je bent consequent aan het sparen. Je weet zeker dat je over 15 jaar een leuk potje hebt. Want je komt er waarschijnlijk toch niet aan en al zou het rendement belabberd zijn dan krijg je toch een potje.

Ik kan niet kijken hoe consequent jij bent maar ga even na wat je doel is met dit geld. Is het echt SUPER belangrijk dat jij over 15 jaar wat geld hebt, of is het gewoon extra.
Als het gewoon een leuk extraatje is zou ik dit niet doen, maar ergens een spaarrekening zoeken bij een bank met de hoogste rente en niet voor zo een constructie kiezen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ik heb even snel gekeken naar het verhaal, ikzelf hou van vrijheid, ook met het spaargeld dus, en heb een spaarrekening bij ING de Toprekening, deze geeft 2.1% (eerste inleg 5000,-) en verder geen kosten dus hou je netto 2.6% als de rente zo zou blijven. Ook hier is kans op rentestijging de komende jaren, en je kunt te allen tijden bij je geld. Dit is natuurlijk mijn persoonlijke voorkeur, en er is geen winstdeling. Als je dat toch wilt doen kun je nog extra info opvragen bij de Nederlandse bank, hoewel die niet zo`n beste reclame hebben gehad de laatste tijd, zullen ze je wel informatie over deze bank kunnen geven. Verder kan het handig zijn in deze tijd een lijfrenteverzekering te nemen maar dan geen aandelen maar obligaties. Deze keren minder uit maar zijn wel stabieler in roerige tijden. Bij een aantrekkende ecomomie mag je eens per jaar de fondsen wijzigen waardoor je later zou kunnen switchen naar meer rendabele aandelen. Wij hebben dat produkt ook al jaren lopen bij Falcon, vanaf 1999.
Bij navraag die ik een keer deed bleken zij niet onder de woekerinstanties te vallen, altijd prettig om te weten. Ook de kosten vallen erg mee en eens per jaar krijg je een zeer overzichtelijk en simpel te snappen kostenoverzicht.
Veel succes!