Ik wil mijn uitvaartverzekering afkopen maar dat gaat niet omdat het een natura verzekering is klopt dat?

Ik heb het geld gewoon nodig omdat mijn dochter een ongeval heeft gehad ,ik heb ook een andere verzekering genomen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is je dichter overleden en heb je het nodig voor haar uitvaart?
Anders denk ik niet dat je kan afkopen. En als je al zou kunnen afkopen gaat het vaak om een laag bedrag. Een uitvaartverzekering is namelijk geen spaarrekening! http://www.uitvaartverzekering.nu/begrippen/a/afkoopwaarde_uitvaartverzekering
fisbel
8 jaar geleden
Vorige week nog geïnformeerd bij Dela ivm afkoop van een uitvaartverzekering in natura.
Verzekering stond voor circa € 6000 en € 1500 vrij te reserveren bedrag. Allen de € 1500 kon beschikbaar komen.

Antwoorden (1)

Ja dat klopt. Het recht op afkoop valt onder het verzekeringsrecht en is geregeld in het Burgerlijk Wetboek, boek 7, afdeling 17. Het gaat hier specifiek om de artikelen 978 en 976. Uit deze artikelen blijkt dat levensverzekeringen verplicht een recht tot afkoop voor verzekeringnemer moet bevatten (7:978 lid 1 BW), en dat deze verplichting NIET geldt voor natura-uitvaartverzekeringen (7:976 BW). Het feit dat deze verplichting niet geldt voor natura-uitvaartverzekeringen laat onverlet dat natura-uitvaartverzekeraars wel de mogelijkheid tot afkoop mogen opnemen in hun polisvoorwaarden

Dus even de voorwaarden checken indien u dit nog niet heeft gedaan.