Zorgverzekering automatisch aangesloten na 18e verjaardag. Wat kan ik hieraan doen?

Beste Leden,

Na mijn 18e verjaardag stond ik vrij een zorgverzekering te kiezen,
Maar de verzekering Zorg en Zekerheid heeft automatisch een verzekering voor mij afgesloten. Zonder mijn hier op de hoogte te stellen (Omdat ik bij hun via mijn ouders was verzekerd)

Dus ik heb in de tussentijd een ander zorgverzekering afgesloten,
Nu zit ik vast aan 2 zorgverzekeraars.

Ik heb een brief gestuurd naar Zorg en Zekerheid dat ze mijn verzekering moeten beëindigen.
Helaas zonder succes

Wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Je hebt een brief gehad met een bod van Z&Z, lees die brief nog eens goed als je die hebt, misschien moest je toen actie ondernemen om ervan af te komen? Als dat zo zou zijn: dat mag niet, ze moeten een opt-in systeem hanteren, het kan niet zo zijn dat je ergens aan vast zit als je niets doet.

Iemand moet IETS gedaan hebben om aan te geven dat je ook na je 18de daar verzekerd wilde blijven en als dat niet zo is kun je vragen aan Z&Z om het bewijs dat jij daar verzekerd wilde zijn vanaf je 18de. Ze mogen niet zomaar je verzekering verlengen, daar moet je toestemming voor geven.

Houd vol, vraag ze om het bewijs en eis gewoon dat die verzekering wordt stopgezet.

Toegevoegd na 11 minuten:
In de voorwaarden:

34.2 Bereiken van de achttienjarige leeftijd door een verzekerde
Zorg en Zekerheid benadert de verzekerde dan wel zijn verzekeringnemer tenminste 4 weken voor de eerste van
de maand volgend op de kalendermaand waarin de verzekerde de leeftijd van achttien jaar bereikt met de vraag voor welk vrijwillig gekozen eigen risico wordt gekozen in relatie tot de vanaf dat moment verschuldigde premie.
Als de verzekeringnemer dan wel de verzekerde zijn keuze niet schriftelijk aan Zorg en Zekerheid kenbaar maakt
binnen de in de mededeling genoemde termijn, wordt een premie berekend, overeenkomend met een polis
zonder vrijwillig gekozen eigen risico. De verzekerde is echter geen premie verschuldigd tot de eerste dag van de
kalendermaand waarin verzekerde de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt, zie art. 1.7.

Ik kan in de voorwaarden verder niets vinden maar blijkbaar had je toen dus wel degelijk moeten opzeggen maar ik ken de brief natuurlijk niet. Het is wel heel sneaky om dat zo te doen want als je de brief niet hebt gekregen of wat dan ook denk je daar niet aan. Je gaat er van uit dat de verzekering beëindigd wordt en dat kan dus niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat laatste klopt met de voorwaarden, als je niet reageert gaan ze uit van 0%. Ik denk dat er weinig aan te doen is en ik denk dat je je pijlen moet richten op de nieuwe verzekeraar en de situatie moet uitleggen en vragen of ze het willen stopzetten en dat je daar 1 januari dan komt.

Andere antwoorden (2)

Als je de verzekering van Zorg en Zekerheid niet had willen verlengen,dan had je deze zelf moeten beëindigen,dus je kunt er weinig aan doen.

Leg het uit,misschien hebben zij er begrip voor of dat je je nieuwe verzekering kan stop zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vermoed dat je te laat geweest met de opzegging bij Zorg en Zekerheid. (Heb je dat ondertussen wel 'officieel' gedaan?)

Je had namelijk wel weg gekund bij Zorg en Zekerheid toen je 18 werd, zie onderstaand knip- en plakwerk van de site van Zorg en Zekerheid:

"Wanneer kan/ mag ik mijn verzekering opzeggen bij mijn huidige verzekeraar?
U kunt uw verzekering opzeggen als:
• u 18 jaar bent geworden;
• uw verzekeraar de premie- en/of polisvoorwaarden wijzigt. U kunt uw verzekering dan opzeggen vanaf het moment dat u van deze wijziging op de hoogte bent gebracht tot het moment waarop de wijziging daadwerkelijk ingaat. Stel uw verzekeraar brengt u in november van een jaar op de hoogte van premie- en/of polisvoorwaarden wijzigingen die 1 januari van het daarop volgende jaar ingaan. U kunt dan tot die datum (1 januari) opzeggen."

Van de site van de Consumentenbond:
"Aanmelden voor een aanvullende zorgpolis kan vaak wel tussentijds. Tussentijds overstappen kan bij een basisverzekering slechts bij uitzondering, namelijk als: de verzekeraar de voorwaarden wijzigt, je in Nederland gaat wonen na verblijf in het buitenland, als je in het buitenland woont maar een Nederlandse belastingplichtige bent, als je onverzekerd bent maar wel verzekeringsplichtig, als je 18 wordt, als je als militair uit dienst treedt en als je bij een nieuwe werkgever een collectieve zorgverzekering afsluit. Vooruitbetaalde premie krijg je dan terug.

De basis- en aanvullende zorgpolis opzeggen kan tot en met 31 december, via de overstapservice van de nieuwe verzekeraar of een vergelijkingssite. Maar het is raadzaam zelf ook per e-mail of aangetekende brief op te zeggen om dubbelverzekering te voorkomen. Houd rekening met de kans op vertraging bij de oude verzekeraar of bij de post, zeker met de feestdagen."

Zorg er overigens voor altijd een zorgverzekering te hebben. Niet in het minst omdat je anders een flinke boete kunt krijgen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als Z & Z geen gehoor geeft aan je bezwaren, zit je er tot 1-1-2014 aan vast, na opzegging.
Computoon