Mag je twee uitvaartverzekeringen hebben?

Misschien dom, maar dat is dan maar zo. Ik merkte dat ik twee uitvaartverzekeringen heb: een via pakketverzekering van mijn bank en een via Ardanta. Mag dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11.8K

Het beste antwoord

Ja hoor dit mag,maar let er wel op wat voor soort uitvaartverzekeringen je hebt.

Heb je bij beide een polis in natura dan is het beter om er eentje af te kopen of indien dit niet kan premie vrij te maken.
Als je één van de twee af kunt kopen dan krijg je een bepaald bedrag nu al uitgekeerd maar er gaat best wel veel vanaf.
Soms kun je de premie niet afkopen zoals bij Ardanta,deze zal je dan premie vrij moeten laten maken en wordt pas uitgekeerd na het overlijden.
Let er op dat er iemand bij kan na het overlijden want als je vooraf niets in orde laat maken dan wordt het bedrag op je rekening overgemaakt en als je dan met niemand een en/of rekening hebt dan kan de nabestaande er niet zo snel bij komen.

Het is voor de nabestaanden wel mogelijk om het bedrag van Ardanta te krijgen,maar daar moet nogal het één en ander voor geregeld worden zoals een verklaring van erfrecht bij de notaris op laten maken na het overlijden en dit kost alleen al een paar honderd euro dus dan is een en/of rekening wel iets makkelijker want dan heb je al die poespas niet nodig.

Kijk even goed na welke je eventueel stop laat zetten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dubbele uitvaartverzekering
Het lijkt nogal voor de hand liggend dat je niet meer dan één uitvaartverzekering nodig hebt. Toch blijkt dat veel mensen twee of meer uitvaartverzekeringen hebben lopen. Aangezien veel van deze verzekeringen gekoppeld zijn aan een specifieke uitvaartonderneming is het vaak niet mogelijk om in dat geval beide verzekeringen volledig te laten uitkeren. Je hebt immers maar één uitvaart nodig. Wanneer je op het punt staat om een uitvaartverzekering af te sluiten, check dan altijd even of je niet al een uitvaartverzekering hebt lopen.
10 jaar geleden
Het mag wel maar is niet aan te raden. Je betaald namelijk dubbel. Wettelijk is het zo geregeld dat wanneer je dubbel verzekerd bent je zelf mag kiezen welke verzekeraar je aanspreekt voor de "schade". Je bent wel verplicht om dan te melden dat je voor dezelfde schade ook nog verzekerd bent bij een andere verzekeraar. De verzekeraar die je hebt aangesproken kan dan achteraf het uitgekeerde schadebedrag verrekenen met de andere verzekeraar waarvoor je voor deze schade verzekerd was. Uiteraard mag je niet de schade verhalen op beide verzekeraars.

Het is zoal verstandig om polissen na te lopen want ook bij normale verzekeringen overlappen ze snel. Bijvoorbeeld: Zo bieden reisverzekeringen soms een dekking voor medische kosten in het buitenland. Maar die kosten zijn vaak ook (deels) verzekerd via je zorgverzekering

Hopelijk heeft dit je wat geholpen.
10 jaar geleden
Er zijn twee soorten uitvaartverzekeringen
1. Die een geldsom uitkeert wanneer iemand overlijdt, dus een zuivere levensverzekering;
2. een naturaverzekering die recht geeft (bij een bepaalde uitvaartonderneming) op een uitvaart (begrafenis/crematie). Daarbij moet bijna altijd bijbetaald worden voor wensen die uitgaan boven de sobere basisvoorzieningen.

Als je meerdere verzekeringen hebt van type 1 dan is dat geen enkel probleem. Één verzekering van type 2 en een of meerdere van type 1 ook niet, maar meer natura verzekeringen betekent dat je niet volledig aan je trekken komt omdat een van de naturaverzekeringen niet de naturadiensten kan uitvoeren en je dan terugvalt op een (mogelijke?)uitbetaling uit de natura verzekering(en) die nogal laag is.

In het algemeen gaat de oudste verzekering voor. Overleg met de natura verzekeringsmaatschappijen wat de beste keus is.

NB Als je je nabestaanden niet in onnodige problemen wilt brengen, regel het dan goed en leg op een goed toegankelijke plaats je wensen neer zodat men goed voorbereid de uitvaart kan regelen.