Moeten mensen die een risicosport bedrijven een hogere premie voor hun ziektekostenverzekering betalen dan mensen die niet aan zo'n sport doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, dat hoeft niet maar wellicht kiezen ze eerder voor een zeer uitgebreide aanvullende verzekering met veel vergoeding voor fysiotherapie.

Waar ze wel nadelig zijn is de reisverzekering: als je bijv een wintersportdekking daarin wil ben je duurder uit en dan kun je soms ook nog kijken naar vervoer per helicopter etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, maar die wintersportdekking is voor helikopters en bananen, niet voor de ziektekosten. Hetzelfde geldt voor de aanvullende verzekering als je wilt skydiven. Die dekt geen ziektekosten, maar schade die je aanbrengt aan anderen of eigendommen van anderen, door bijvoorbeeld zo stom te zijn op een auto te landen.

Andere antwoorden (1)

Dat hoeven ze nu niet en of dat ooit komt is de vraag.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee.
Dan wordt het stelsel veel te ingewikkeld:
gevaarlijke automogilisten
ongezonde eters
rokers
drinkers
Hoe controleer je dat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, de zorgverzekering staat hier buiten.
Ook andere verzekeringen zijn uitgesloten op enig letsel. Je kan tijdens het sporten bijvoorbeeld de tegenpartij niet aansprakelijk stellen het gaat hier immers om risico aanvaarding. Een verzekeraar gaat er dan ook geregeld van uit dat je zelf je best doet om gezond te leven en ongevallen te voorkomen. Wel proberen ze er op langer termijn meer naar toe te sturen dat er hogere premies gevraagd worden voor hogere risico groepen maar denk daarbij eerder aan mensen die roken of een aantal kilo's te zwaar zijn.
Sporten staan veelal buiten beschouwing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad. De medische kosten voor beoefenaars van risicosporten zouden weleens lager uit kunnen vallen dan de kosten voor mensen die niet aan sport doen.