Hoe moet ik sparen?

Ik kan echt totaal niet met geld omgaan. Ik geef het altijd uit aan onnodige dingen. Zelf ben ik 16 en wil graag sparen voor een scooter. Maar als ik bijvoorbeeld geld zet op mijn spaarrekening haal ik het er de volgende dag gelijk weer af. En zo gaat het al de hele tijd. Misschien iemand die goede tips kent?
Zo het erg fijn vinden! :)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Sparen
3K
Ritsuka
6 jaar geleden
Open een rekening waar je niks af kan halen, alleen maar storten
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Geld aan je ouders storten (of in een spaarpot doen die je ouders beheren). En samen met je ouders een budget opstellen, zodat je echt leert om te besparen op je uitgaven. Het is zo zonde om aan onzin dingen je geld uit te geven, terwijl je er straks een mooie scooter van kunt kopen.
criseyde
6 jaar geleden
Of wacht met aanschaffen, dus zeg tegen jezelf als ik het morgen/overmorgen/volgende week nog steeds wil, dan pas mag ik het kopen.

Antwoorden (3)

Hoii ik snap je vraag;
Ik heb hier een paar tips hoe je met geld om kunt gaan.
-maak potjes met geld; het ene potje mag je uitgeven en de andere spaar je. Als je weer geld hebt verdiend verdeel je het.
-vraag aan jezelf of het echt nodig is. ( is die kauwgombal echt nodig? )
-zeg tegen jezelf; als ik een maand lang niets heb uitgegeven , mag ik eten bij KFC/macD)
-hou bij wat je uitgeeft en wat je verdient. Zo zie je een beetje wat je hebt.
-vraag of iemand anders over je geld wilt beheren. ( mij lijkt dat echt nodig als het niet meer gaat)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt;
Groetjes!!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nog een tip: leg elke maand aan het begin van de maand een klein bedrag opzij (misschien 5-10 euro om te beginnen). Je zult zien dat je dat geld niet mist! Je kan dan langzaam het bedrag gaan verhogen, net zolang totdat je precies genoeg geld hebt voor alles wat je nodig hebt, maar niet meer dan dat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maak een rekening aan waar jij niet aan kunt komen tot je 18e. Laat bijvoorbeeld een van je ouders een rekening openen, dan kun je er uberhaupt niet bij. Zorg dat je daar (automatisch) 20% van je inkomen opzet; die norm is doorgaans gebruikelijk.

Een tweede advies; omgaan met geld is iets dat je gewoon kunt leren. Jij bent nog jong, sparen is niet iets waar veel mensen van jou leeftijd direct aan denken. Maar sparen voor een scooter is iets waar je je focus en motivatie op kunt leggen. Sparen wordt pas echt lasting wanneer je niet per se iets hebt om voor te sparen, bijvoorbeeld sparen voor later. Dat duurt nog lang, en het is niet tastbaar maar heel relatief.

Hoe dan ook, dat duurt nog wel even voor jou. Dus leg je centjes nu gewoon maandelijks aan de kant zodat je die scooter over een tijdje kunt halen.

Laatste tip; probeer op papier bij te houden wat je verdient en uitgeeft. Zo kun je uitrekenen hoelang het precies duurt en hoeveel geld je apart kunt zetten voor die scooter. Zo'n uitgaven- en inkomstenoverzicht kan ingewikkeld zijn en is niet voor iedereen weggelegd, maar proberen kan nooit kwaad. Min of meer brengt het je sneller bij je nieuwe scooter.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
criseyde
6 jaar geleden
Zo'n overzicht kun je gewoon in Excel maken hoor, zo moeilijk is dat niet. Ik heb het zelf ook lange tijd gedaan, maar dan meer om erachter te komen waar mijn geld naar toe ging...het bleken de lekkere broodjes bij de lunch te zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voor sommigen kan het ingewikkeld zijn. In het geval van de topicstarter bijvoorbeeld.